חיים כץ: "מפקח בניין שמגיע לחצי שעה זו בדיחה"

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים אמר בפתח דיון בנושא "מחיר הדמים - מי שומר על פועלי הבניין?" בוועידת הנדל"ן של "גלובס": "מפקחים לא רוצים לקבל שכר של 5,000 שקל – ובצדק; פקחי בנייה נתנו מחודש ינואר קנסות בהיקף של 44 מיליון שקל"

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

"בתחילת ינואר יצאנו למבצע של פיקוח באתרי בנייה ונתנו 1,600 קנסות בהיקף של 44 מיליון שקל", כך אמר היום (ד') שר הרווחה והעבודה חיים כץ בפתח דיון בנושא "מחיר הדמים - מי שומר על פועלי הבניין?" בוועידת הנדל"ן של "גלובס". כץ התייחסות למהלכים שנוקט המשרד במטרה לשפר את הפיקוח באתרי הבנייה כדי לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות עבודה: "אנחנו לא רודפים אחרי הכסף, הוא לא מגיע לקופה שלנו, אלא למשרד האוצר. אנחנו גם מאפשרים לקבלנים להפחית את הקנס בחצי אם ישפרו את רמת הבטיחות".

כץ חשף כי בשנת 2016 נפצעו 7,444 איש בתאונות עבודה בבניין, ונהרגו 33 איש. מדינת ישראל שילמה 361 מיליון שקל, אם בתשלומים חד-פעמיים או בתשלומים קבועים לנכים ושארים. שנה לאחר מכן ירד מספר ההרוגים ל-29 איש ומספר הפצועים ירד ל-6,909 איש, אך היקף התשלומים עלה ל-380 מיליון שקל.

"קראתי למנהלים שלי, ושאלתי אותם איך 18 מפקחים יכולים לפקח על 13 אלף אתרי בנייה. נגיד, אם מפקח עושה חמישה ביקורים ביום, אז אנחנו מגיעים לכ-2,000 ביקורים באתרי בנייה בחודש. שאלתי אותם אלו כלים יש לנו כדי להרתיע את הקבלנים. התשובה שקיבלתי היא שצריך לכתוב 100 תקנות, ושזה ייקח לנו שבע שנים. המנהלים האלו כבר לא עובדים איתנו. כתבנו שלוש תקנות, העברנו אותן בהליך מהיר בכנסת, והתחלנו לפעול", אמר כץ.

כץ הוסיף כי החל לפעול גם להעלאת שכרם של המפקחים, שעומד על כ-5,000 שקל בחודש. "מהנדס לא רוצה לבוא בשכר הזה - ובצדק. הם גם לא קיבלו שכר על שעות נוספות והיו צריכים להסתובב בין אתרי הבנייה באוטובוסים. שינינו את זה. גם הגדלנו את מספר המקפחים לכ-30".

פיילוט הרחפנים מתחיל

נקודה נוספת אותה הדגיש כץ היא הצורך בהרתעה. "פקח שבא לבניין ונמצא חצי שעה זה בדיחה, כי אחרי שהוא הולך, הבטיחות הולכת. צריך להיות כל היום בבניין, אחרת לא תהיה בטיחות. כי אותו קבלן ששם פיגומים רעועים לא רוצה בטיחות, אותו קבלן שלא שם רשתות לא רוצה בטיחות".

כץ התייחס גם להודעה אותה פירסם משרדו הבוקר, לפיה מערך האכיפה של מנהל הבטיחות יכלול ארבע טכנולוגיות חדשות לאיתור הפרות בטיחות באתרי בנייה. "חיפשתי יצירת תנאים טכנולוגיים שיעזרו בפיקוח. יצאנו למכרז לרחפנים, וב-1 במאי הם יעלו לאוויר. אנשים אומרים: 'הרחפנים רואים רק מלמעלה ולא נכנסים לחדר', אבל אני מגיע מעולם שבו יש רחפנים בגודל דבורה (התעשייה האווירית - ע"ז). גם אם רחפנים כאלו נכנסים לחדרים, זה שנמצא בתוך החדר לא יודע מזה בכלל".

הטכנולוגיות החדשות, שיסופקו על ידי חברות מ.נ.מ אפליקשנס, גיאוכום, סייפגארד, ג'סט מאנאג' וחדשנות יישומית, יסייעו באיסוף נתונים, ניתוחם ועיבודם. כל טכנולוגיה תפקח על 100 אתרי בנייה שונים, ועל בסיס הצלחת הפרויקט ייבחרו הטכנולוגיות המוצלחות להטמעה קבועה בעבודת הפיקוח. המידע יועבר לחמ"ל אכיפה שהקים משרד העבודה בחודש ינואר