לפרוץ את רשימת שמאי הבנקים

שוק שמאי הדירות שקובעים הבנקים עומד להיפתח

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

רכישת דירה היא העסקה הכלכלית הגדולה ביותר שמבצע אדם בישראל, אך היא הולכת והופכת לבלתי אפשרית. מגמות דומות במחירי הדיור קיימות אצל רוב המדינות החברות בארגון לשיתוף-פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), אולם אנו מובילים בגדול במדד בעייתי זה עם עלייה של 122% בעשור האחרון.

ישנם פערים רבים בין תפיסות העולם בכנסת בכלל ובפרט במידת ההתערבות הממשלתית הרצויה בכל הנוגע לשוק הדיור, אך קיימת הסכמה רחבה וחוצת מפלגות שצריך להפוך כל אבן במאמץ להפחית בעלויות הישירות והנלוות לרכישת דירה.

כשזוג צעיר מאתר דירה מתאימה להון העצמי לטובת נטילת משכנתא, הוא עורך סקר שוק בין הבנקים. אז הוא מקבל מהבנק רשימה מצומצמת בלבד של שמאים שיעריכו מטעמו את עלות הדירה. למרות שבארץ ישנם כ-1,800 שמאים מורשים, ישנם אזורים בארץ בהם מעמידים הבנקים לרשות הרוכשים שמאי אחד בלבד. כך, למשל, נוטלי משכנתאות בחיפה, חריש, ראש-העין, ראשון-לציון ושדרות בתוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר משה כחלון, נתקלים בפערים של יותר מ-100 אלף שקל בהערכות השמאים, לעתים אף של אותו שמאי של דירה זהה.

הבעיה מבחינת הרוכשים היא שככל שחוות-הדעת תהיה נמוכה יותר, כך יגדל שיעור ההון העצמי שהם יידרשו להעמיד או שיגדל שיעור ההלוואה, ואתו גם הריבית שישלמו במשך שנים.

מאחר שהרשימות שבידי הבנקים מגובשות לפי קריטריונים לא שקופים, ומאחר שאפילו סטייה של אחוז בודד בהערכת שווי הנכס בין שמאי אחד למשנהו יכולה להשליך על שיעור הריבית שזוג צעיר ייאלץ לשלם ברבות השנים, עולה חשש שרשימות אלה משרתות את האינטרס של הבנקים.

"תיקון - חופש בחירת שמאי מקרקעין בהליך משכנתא" לחוק הבנקאות, ביוזמה משותפת שלי ושל ח"כ רועי פולקמן (כולנו), עליה חתמו עשרות חברות וחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, יחייב את הבנקים לקבל חוות-דעת מצד כל שמאי מוסמך וישים סוף למצב בו עתידם של זוגות צעירים ייקבע לפי חוות-דעת של שמאים מטעם הבנקים.

עם זאת, חשוב להבהיר שהבנקים הם הנושאים באחריות לסיכון האשראי ולכן רשאים לדרוש עמידה בקריטריונים מקצועיים מחמירים. לכן קובעת הצעת החוק כי הבנקים רשאים, בהחלטה מנומקת, לקבוע רשימה של שמאי מקרקעין, ששומת מקרקעין שערכו לא תשמש בהליך למתן הלוואה לדיור.

ההצעה בעצם הופכת את המצב הקיים: במקום שכל שמאי המקרקעין המורשים בארץ (זולת כמה יחידי סגולה) יהיו אשמים מראש בהתנהלות שאינה מקצועית, הצעתנו קובעת שכל שמאי המקרקעין המורשים (זולת כמה שייכללו ברשימת מסורבים מצד הבנקים) יוכלו לתת חוות-דעת. מעתה הזוגות הצעירים יהיו רשאים לבחור שמאי מקרקעין כרצונם טרם הרכישה. מעתה, יעלה כוח המיקוח של הזוגות הצעירים; מעתה תגבר התחרות בין הבנקים ויתאפשר מעבר של הזוגות הצעירים מבנק אחד לשני כדי לקבל תנאי הלוואה טובים יותר.

פריצת רשימות שמאי הבנקים היא הזדמנות לעשיית צדק חברתי. בשבוע הבא יתקיים דיון בהצעת החוק ועדת השרים לענייני חקיקה. אישורה יבטיח שזוגות צעירים יוכלו לרכוש דירה בהתאם לסטנדרטים של שקיפות ותחרותיות, כך שהעסקה החשובה ביותר בחייה של משפחה תתבצע בתנאים הטובים ביותר האפשריים.

■ הכותב הוא חבר כנסת מסיעת המחנה הציוני.