אחרי עשור טראומטי, ביוון מתחילים לראות אור בקצה המנהרה

סקרי עסקים מצביעים על פעילות, הזמנות חדשות וגיוסי עובדים ברמות שלא נראו זה שנים, וכלכלנים צופים צמיחה של 2% ב-2018

חנות מזכרות באתונה. עסקים קטנים מספקים את רוב התעסוקה במדינה / צילום: רויטרס, Alkis Konstantinidis
חנות מזכרות באתונה. עסקים קטנים מספקים את רוב התעסוקה במדינה / צילום: רויטרס, Alkis Konstantinidis

כאשר הצמיחה הכלכלית חוזרת ליוון אחרי עשור של משבר, חוזרות אליה גם חברות שהתעלמו ממנה באותו עשור. בימים אלו פתחה רשת המרכולים Spar שני מרכולים חדשים באיים כרתים וסקיאתוס, בתור התחלה להתרחבות של 350 מרכולים שהיא מתכננת ביוון.

רק לפני שנתיים הרשת ההולנדית הזו נטשה את יוון אחרי שהשותפה המקומית שלה פשטה רגל. זה היה במסגרת גל קריסות במגר הקמעונאי במדינה שהכנסת משקי הבית שלה צנחה בשליש מתחילת המשבר ב-2009.

מצבה של יוון נראה ורוד יותר היום. התמ"ג עלה בשנה שעברה ב-1.4%, העלייה המשמעותית הראשונה מאז 2007, בהובלת עלייה חדה בהשקעות. סקרי העסקים מצביעים על פעילות, הזמנות חדשות וגיוסי עובדים ברמות שלא נראו זה שנים. כלכלנים צופים צמיחה של כ-2% השנה.

10 שנים והספירה נמשכת
 10 שנים והספירה נמשכת

אחרי שפל כלכלי שהיה מהממושכים והעמוקים בהיסטוריה המודרנית, יוון מתחילה סוף סוף להתאושש. אם זה יימשך, הבראה ביוון תסיים את הפרק האחרון של משבר גוש האירו יותר מאשר הסיום המתוכנן של חבילת הסיוע הבינלאומית לאתונה בקיץ הקרוב.

"הגרוע ביותר כבר בהחלט מאחורינו", אמר פיבוס קרקיצוס, מנכ"ל Spar Hellas. מחירי הנכסים צנחו עד כדי כך שמשתלם למשקיעים לחזור, הוא הוסיף. "אם היציבות הנוכחית בפוליטיקה ובחברה תימשך, תהיה צמיחה", לדבריו.

למדינה החבולה יש עדיין כברת דרך ארוכה ללכת כדי להבריא לגמרי מעשור טראומטי. קריסת התקציב הממשלתי ב-2009 הובילה לסדרת חילוצים כספיים של גוש האירו וקרן המטבע הבינלאומית. משמעת תקציבית נוקשה בתמורה למלוות החירום תרמה לצניחה הכלכלית החופשית. התמ"ג היווני צנח בכ-28%. האבטלה, שנכנסה כבר לירידה, עדיין גבוהה מ-20%.

הפוליטיקה היוונית נשארה מקוטבת לחלוטין. הממשלה הטילה מסים גבוהים במיוחד על משקי בית ועסקים כדי לעמוד ביעדים תקציביים שקבעו הנושים בינלאומיים.

התקוות להבראה התבדו עד כה. פעילות כלכלית מוגברת נרשמה לפרק זמן קצר ב-2014, לפני שהיא נפלה קורבן לאי יציבות פוליטית, כאשר מפלגת סיריזה מהשמאל הקיצוני ניסתה ללא הצלחה לבטל את תוכנית החילוץ שהייתה כרוכה במדיניות צנע.

אבל היום מיישמת הממשלה בהובלת סיריזה את התוכנית של הנושים. הצנע כבר הסתיים ברובו, והוא מעיק פחות על הכלכלה. היחסים בין יוון לנושות שלה, בעיקר גרמניה, שקטים יחסית לשנים הקודמות.

"אף אחד כבר לא מדבר על גרקזיט (נטישה יוונית) מהאיחוד האירופי", אמר טסוס אנסטסטוס, הכלכלן הראשי ב-EFG Eurobank, אחד הבנקים הגדולים ביוון. "השאלה היא אם אנחנו מדברים רק על תגובה קצרת טווח של הכלכלה, או על תקופה ממושכת של צמיחה בת קיימא".

אגיאן איירליינז, חברת התעופה הגדולה ביוון, הרגישה בטוחה מספיק במארס להזמין עד 42 מטוסי איירבוס חדשים בשווי 4 מיליארד אירו (4.9 מיליארד דולר). זוהי ההשקעה הגדולה ביותר של חברה יוונית כלשהי מאז פרוץ משבר.

"בדקנו את ההשקעה הזו, ואת ההתייצבות ההדרגתית שאנחנו מרגישים כאן במשק היווני, במשך יותר משנה", אמר סגן יו"ר החברה, אפטיכיוס וסילקיס. הסיכונים לצמיחה עדיין קיימים, לדבריו, כולל קונפליקט באגן המזרח של הים התיכון, שבו המחלוקות בין יוון לטורקיה תוססות על אש נמוכה. "אבל מלבד הסיכון הזה, אני לא חושב שאנחנו נחזור לירידה הקשה של השנים האחרונות".

גם טסלה מגלה עניין

דוגמה נוספת להתעניינות המחודשת של משקיעים היא חברת המכוניות החשמליות האמריקאית טסלה, שפתחה מרכז מחקר ופיתוח קטן באתונה. לחברה זו יש מתחים כספיים משלה, אך היא אומרת שהבחירה באתונה משקפת את השילוב של השכר הנמוך ביוון וכוח העבודה המשכיל. "ליוון יש כישרונות חזקים בהנדסת רכב חשמלי ואוניברסיטאות טכנולוגיות", אמר דובר של טסלה.

עסקים קטנים מספקים את רוב התעסוקה במדינה, והם חיוניים לצמיחה. במרכז אתונה, שיעור החנויות הסגורות ירד ל-25% משיא של 33% במהלך המשבר, כאשר אמון הצרכנים מתחיל להתחזק.

"זו הפעם הראשונה שאפשר לראות שקט ויציבות", אמר אלכס לאוסיס, מנהל חנות מקוונת למוצרי בית. הוא כמעט עזב את יוון ב-2015, כשהמדינה הייתה על סף פשיטת רגל. המכירות השנתיות שלו עלו מאז ב-150%. אם העלייה הזו תימשך השנה, הוא ישקול להכפיל את מספר עובדיו. הפוליטיקאים יצטרכו לעזור לצמיחה, כי המיסוי הגבוה מדי לא יוכל להימשך כפי שהוא.

סקר שוק העבודה היווני האחרון של חברת מנפאואר מצא שכוונות גיוס עובדים חדשים הן החזקות ביותר בתשע השנים האחרונות. יותר מאחד מכל ארבעה מעסיקים יוונים אומר שהוא מתכנן לשכור עובדים ברבעון הנוכחי (השני) של השנה. רק 5% מהמעסיקים מתכננים פיטורים.

גאורגוס סטמטיאדיס, יועץ שיווק בן 56 בעל קרוב ל-30 שנות ניסיון, מצא עבודה חדשה בחברת אינטרנט בפברואר, אחרי שהעסק הפרטי שלו נמחק במהלך המשבר.

"זו הייתה ירידה ממושכת במדרון גבעה", הוא אומר. "התרגלתי ללכת למרכול עם 10 אירו ולקנות את המזון שיחזיק מעמד הכי הרבה זמן". כעת הוא יכול שוב לשלם את כל חשבונותיו. הקיץ הוא מתכנן חופשה ראשונה זה שלוש שנים.

סימני חיים במגזר הבנייה

אפילו מגזר הבנייה שגסס מראה סימני חיים. חברת ההנדסה של זיריס ציאציקס מקבלת היום הרבה יותר הזמנות למיזמי בנייה - מעסקים שמרחיבים את משרדיהם עד כמה פרויקטים חדשים של דיור.

"כולנו עדיין זהירים מאוד לגבי העתיד", אומר ציאציקס. הוא מציין שיוון זקוקה עדיין להרבה רה-ארגון, כולל בביורוקרטיה הלא יעילה שלה.

אחרי עשור שבו המדינה איבדה דור של בוגרי מכללות שנטו אותה לטובת עבודה בחו"ל, כמה צעירים מתחילים לחזור הביתה. באוקטובר חזרה לאתונה נטליה ניקולאידי, תזונאית בת 29, מאזרבייג'ן. היא אומרת שהיא ידעה שההכנסה באתונה תהיה נמוכה יותר, אבל היא חשה שיש יותר הזדמנויות.

"יש לי הרבה חברים בחו"ל וגם הם רוצים לחזור בקרוב. הם מקווים שזו תהיה השנה האחרונה שלהם בחו"ל", היא אומרת. "אני חושבת שאנחנו רואים סוף סוף קצת אור בקצה המנהרה".