מארס חזק בשוק הדיור: ניתנו משכנתאות ב-5.2 מיליארד שקל

לפי הערכות, הנתונים הגבוהים נובעים בעיקר מהקדמת עסקאות לפני חג הפסח בחודש אפריל • מדריך - איך לוקחים משכנתא?

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

חודש מארס הוא החודש החזק ביותר בשוק המשכנתאות ב-12 החודשים האחרונים. מנתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל עולה כי היקף המשכנתאות החדשות שניתנו בחודש שעבר עמד על 5.2 מיליארד שקל, גבוה בכ-14% מממוצע המשכנתאות בחודשי ב-12 החודשים האחרונים.

הנתון הגבוה נובע מעלייה במספר המשכנתאות שניתנו ולא מגידול בהיקף המשכנתא הממוצעת. היקף המשכנתאות שניתנו בחודש שעבר עמד על 7,802 משכנתאות לעומת ממוצע של 6,835 ב-12 החודשים האחרונים.

למרות העלייה במערכת הבנקאית מצננים את הנתונים ומסבירים כי מדובר בעלייה שהיא בעיקר טכנית, הנובעת מכך שחג הפסח חל השנה בתחילת חודש אפריל, ורוכשי דירות רבים העדיפו להאיץ את התהליך ולסיים את העסקה לפני כניסת החג. בבנקים מציינים כי הדשדוש בביקוש למשכנתאות עדיין נותר כשם שהיה בשנה האחרונה, היותר ורוכשי דירות רבים יושבים כיום על הגדר וממתינים להתבהרות מצב שוק הדיור.

באשר לריבית במשכנתאות, מנתוני חודש מארס עולה כי בעוד במסלול הריבית השקלית הקבועה, הריבית הממוצעת נותרה כמעט ללא שינוי ועמדה על 3.82%, במסלול הצמוד נרשמה בחודש שעבר ירידה. הריבית הממוצעת במסלול הצמוד הקבוע עמדה על 3.27% לעומת 3.35% בחודש פברואר.