בקשה לייצוגית: וואטסאפ חסמה משתמש שביקש תרומות לרב

בתביעה ייצוגית, בהיקף 30 מיליון שקל, טוען משתמש וואטסאפ, שנחסם לאחר ששלח לחבריו בקשת תרומות מהרב שלו, כי החברה מתנהלת באופן "בריוני", רשלני וחסר תום-לב", כאשר היא משביתה את החשבון של משתמשיה בלי להזהיר אותם

וואטסאפ / צילום: שאטרסטוק
וואטסאפ / צילום: שאטרסטוק

חברת וואטסאפ מתנהלת באופן "בריוני", "רשלני וחסר תום-לב" כאשר היא משביתה את חשבון הוואטסאפ של משתמשיה, במקרים שבהם היא חושדת שבוצע שימוש בחשבון הנוגד את הוראות התקנון שלה - כך נטען בתביעה, ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של כ-30 מיליון שקל, שהוגשה בשבוע שעבר כנגד חברת וואטסאפ בישראל.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רועי ביטון, יונתן רפפוט ואדם לוין, ממשרד רפפורט לוין ביטון, נטען כי כאשר מתעורר חשד כלשהו נגד משתמש האפליקציה, ממהרת וואטסאפ ומשביתה את החשבון של אותו משתמש, וזאת "ללא מתן כל הודעה או הזהרה מראש, ללא מתן שהות לתקן את ההפרה, ללא הסבר אודות הסיבה להשבתת החשבון, וללא מתן אפשרות לערער על החלטתה". על-פי הטענה, וואטסאפ אמנם מסתמכת על סעיף הקיים בתקנון השימוש שלה, אשר מקנה לה את שיקול-הדעת לעשות כן, וזו זכותה החוקית, אך היא עושה זאת בחוסר תום-לב.

אפליקציית הוואטסאפ מאפשרת למשתמשיה להתכתב אחד עם השני - בהתכתבות אישית ובהתכתבות בין קבוצה של אנשים - להעביר תמונות וקבצי וידאו, לנהל שיחות וידאו ועוד. במהלך השנים צברה האפליקציה פופולריות רבה ביותר בקרב אזרחי המדינה (ובקרב אזרחי העולם כולו). נכון לפברואר 2018, לאפליקציה יש 1.5 מיליארד משתמשים ברחבי העולם (על-פי הדוח הרבעוני שפרסמה החברה).

"השלכות הרסניות על משתמשי וואטסאפ שחשבונם הושבת"

באשר לישראל צוין בתביעה הייצוגית כי כמעט כל אזרח בעל מכשיר סלולרי במדינת ישראל מצוי בקבוצת וואטסאפ של החברים מהתיכון, של ההורים בגן, של הקולגות לעבודה ועוד ועוד; לטענת התובע הייצוגי, ההגמוניה של השימוש באפליקציה נעלמת כאשר מתעורר אצל וואטסאפ החשד, לפיו אחד ממשתמשי האפליקציה ביצע שימוש בחשבון שלו אשר מנוגד לתקנון שלה, כאמור, ואז מושבת חשבונו ללא אזהרה מוקדמת וללא מתן אפשרות להתגונן מפני הטענה כי פעל בניגוד לתקנון.

"לאחר השבתת החשבון, מנוע המשתמש מלהיכנס לחשבון הוואטסאפ שלו", נכתב בתביעה הייצוגית ונטען, כי "למצב זה קיימות השלכות משמעותיות (ולעיתים הרסניות) על משתמשי הוואטסאפ שחשבונם הושבת. כך, אותם משתמשים אינם יכולים לקבל הודעות שנשלחות אליהם, אינם יכולים ליידע את רשימת חבריהם ומכריהם כי הם אינם יכולים להשתמש עוד בחשבון הוואטסאפ שלהם, אינם יכולים עוד לגשת לנתונים המצויים באפליקציה (אלא אם כן ביצעו גיבו של נתונים אלה בדרך כלשהי) ועוד".

עו"ד יונתן רפפורט
 עו"ד יונתן רפפורט

את התביעה הגיש יאיר רז שטיינקריצר לאחר שלטענתו וואטסאפ חסמו את האפשרות שלו להשתמש באפליקצייה. לטענתו, מזה כ-4 שנים הוא מבצע שימוש יומיומי באפליקצית וואטסאפ, נמצא בקשר רציף עם עשרות מכרים, קרובי משפחה, קולגות ועוד ולוקח חלק בקבוצות וואטסאפ שונות, ובהן קבוצת חברים מהילדות, קבוצת הורים בגן ובבית הספר, קבוצה של בעלי מקצוע שונים שהיו מפנים אחד לשני עבודות בתחומו. על-פי הנטען, עיקר התקשורת של שטיינקריצר עם חלק גדול ממכריו ושותפיו העסקיים, היה רק באמצעות חשבון הוואטסאפ שלו.

על-פי העובדות המתוארות בתביעה, לפי כחודשיים קיבל שטיינקריצר הודעה מהרב שלו, במסגרתה ביקש הרב ממנו - כמו מאנשים אחרים אליהם נשלחה ההודעה - לתרום כסף לאשת בנו, אשר סבלה מבעיה בריאותית. התרומות אותן ביקש הרב נועדו לממן הליך של אם פונדקאית, שהיא הדרך היחידה באמצעותה יוכלו בנו ואשתו להביא ילדים לעולם. במסגרת הודעה זו, ביקש הרב משטיינקריצר להעביר הודעה זו לאנשים קרובים שהוא מכיר, אשר ייתכן ויסכימו לתרום כסף לעניין - ושטיינקריצר נעתר לבקשה ובמהלך חודש פברואר העביר את הבקשה לכל אנשי הקשר שלו בוואטסאפ. שטיינקריצר לא העלה על דעתו כי קיימת איזושהי בעיה עם העברת ההודעה לאנשי הקשר שלו, ואולם יום לאחר מכן כשהוא ניסה להיכנס לחשבון הוואטסאפ שלו גילה להפתעתו כי הוא מנוע מלבצע שימוש בחשבון. במסגרת חשבון הוואטסאפ שלו נרשם כי החשבון שלו מושעה ושהוא רשאי לפנות לתמיכה של החברה. לאחר שפנה לחברה, קיבל שטיינקריצר תשובה כי חשבון הוואטסאפ שלו חסום וכי הוא עבר על מדיניות החברה. ניסיונו להסביר כי החשבון שלו הושבת בטעות, כי הוא מבצע שימוש באפליקציה כבר שנים רבות, וכי לא הייתה לו כל כוונה רעה - כשל. החברה מצידה הודיעה לו כי חשבון הוואטסאפ שלו נסגר משום שהתקבלו תלונות לגביו, וכי פניות נוספות של שלו בנושא כלל לא יקראו. ומאז הוא חסום.

הנזק הנטען לשטיינקריצר בתביעה עומד על כ-5,000 שקל, כאשר על-פי התביעה בשלב זה לא ניתן לאמוד את הנזק לכלל הנפגעים, שעשוי לעמוד על עשרות מיליוני שקלים. בשלב זה מוערכת התביעה לצורכי אגרה בשיעור של 30 מיליון שקל.

"אות קלון"

לטענת שטיינקריצר, השבתת חשבונו ללא התראה מוקדמת, וללא מתן אפשרות ליידע את יתר מכריו ואנשי הקשר שלו בדבר הפסקת השימוש בחשבון הוואטסאפ, גרמה לו לאי נוחות ומבוכה בקרב אנשי הקשר שלו; הוא נאלץ לשוחח עם רבים מאנשי הקשר שלו ולהסביר להם את דבר היעלמותו הפתאומית מהאפליקציה; והתברר לו לאחר מכן כי רבים מאנשי הקשר שלו שלחו אליו הודעות אל חשבון הוואטסאפ המושבת שלו, אשר הוא לא קיבל לעולם.

עוד נטען בתביעה הייצוגית כי "העובדה שחשבון הוואטסאפ של המבקש (שטיינקריצר, א' ל"ו) נחסם והושבת לצמיתות, הצמידה למבקש מעין אות קלון בפני מכריו והקולגות שעובדים עמו, ומכתימה את שמו הטוב, כאילו שמדובר בעבריין שהפיץ חומרים שאינם ראויים ו/או לבצע הונאות כאלה ואחרות".

עוד נטען כי לשטיינקריצר היו נתונים ופרטים שהיו רשומים בתוך התכתובות בינו לבין אנשי הקשר שלו, אך לאור השבתת חשבון הוואטסאפ הפתאומית שלו, לא יכול היה להיערך להשבתת החשבון, ובכלל זה להעתיק נתונים אלה למקום אחר.

שטיינקריצר מבקש מבית המשפט להורות לוואטסאפ לחדול מהתנהלותה הפסולה ולהמנע מלהשבית את החשבונות של משתמשיה ללא התראה, וללא מתן אפשרות ערעור מצידם, ולחדול מהשבתת חשבונות הוואטסאפ שהושבתו על-ידה לאורך השנים בניגוד לדין.

כן, מתבקש בית המשפט להעניק למבקש וליתר חברי הקבוצה פיצוי כספי בגין הנזקים הלא ממוניים שנגרמו להם כתוצאה מהתנהלותה הפסולה והמנוגדת לדין לכאורה של וואטסאפ.

עו"ד רועי ביטון
 עו"ד רועי ביטון