השופט בדימוס רוזן: "אלימות השוטרים מטרידה, מחייבת בחינה"

לאחר 3 תלונות של על אלימות לא מוצדקת מצד שוטרים, נציב התלונות על הפרקליטים מבקש למנוע מהנאשמים לבוא במגע עם אזרחים

השופט בדימוס דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
השופט בדימוס דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

נציב התלונות על הפרקליטים, השופט בדימוס דוד רוזן, קורא לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, להסדיר את הטיפול בתופעה של אלימות שוטרים נגד אזרחים. רוזן הוציא היום החלטה שבמסגרתה הוא המליץ להרחיק שוטר שחשוד באלימות נגד אזרחים מתפקידים הכרוכים במגע עם אזרחים עד לקבלת החלטה או פסק דין בעניינו.

הרקע להמלצת הנציב מגיע מ-3 תלונות שונות שהוגשו לנציבות במהלך שנת 2018 על-ידי עמותה ציבורית, בשמם של 3 אזרחים שונים שהותקפו על-ידי שוטרים. התלונות עוסקות בעיכוב בלתי סביר של המחלקה לחקירות שוטרים בטיפולה בעררים שהוגשו על-ידי העמותה. במהלך בירור התלונות התגלה כי למרות שבחלק מהאירועים קיים תיעוד מלא של התקיפה ועדויות רבות לכך, ההליכים המשמעתיים נגד השוטרים שתקפו לכאורה נמשכים גם לתקופה של למעלה משנה.

במהלך בירור התלונות התגלה, בין השאר, כי אחד המתלוננים הותקף בידי קבוצת שוטרי מג"ב בשוק שבעיר העתיקה בירושלים, למול מצלמות וקהל רב. האלימות כלפיו לא נסתיימה במקום המעצר, אלא נמשכה גם בתחנת המשטרה ובמהלך החיפוש שנערך על גופו. תיק החקירה נסגר על-ידי מח"ש בעניינם של חלק מהשוטרים, ובעניין אחרים, הועבר להמשך טיפולה של מחלקת המשמעת במשטרה. בשל טיפולה של מחלקת המשמעת במשטרה ובשל הגשת ערר ומסיבות מינהליות אחרות, הוקפאו ההליכים המשמעתיים כנגד השוטרים התוקפים לתקופה של למעלה משנה.

לדברי הנציב רוזן, "תמונה עובדתית זו מציפה מצב דברים מטריד המחייב בחינה. שוטרים שתקפו לכאורה אזרח ממשיכים בשירותם ובאים במגע עם אזרחים כאילו עולם כמנהגו נוהג", הוא כותב בהחלטתו, ובמסגרתה אף המליץ לפרקליט המדינה לשקול, יחד עם משטרת ישראל, התווית דרך פעולה ראויה במקרים כגון אלו, למשל שיבוץ השוטר עד קבלת החלטה או פסק דין בעניינו במקום או בתפקיד שאינו כרוך במגע עם אזרחים. רוזן ממליץ לפרקליט המדינה להוציא הנחייה המסדירה המשך פעילותם של שוטרים, שמתנהל נגדם הליך בגין אלימות ותקיפת אזרחים.