האם הטכנולוגיה שפיתחתם היא אקספוננציאלית?

דוח של חברת דלויט מנסה לנבא איך ייראו מערכות הבריאות של העתיד ומציע דרך לזיהוי טכנולוגיות שיהפכו גישות קיימות לזולות ויעילות יותר ויובילו למהפכה ברפואה

רופא / צילום: שאטרסטוק
רופא / צילום: שאטרסטוק

דוח חדש של חברת דלויט, הסוקר את מצב סקטור הבריאות העולמי, מנסה לנבא איך ייראו מערכות הבריאות של העתיד ומציע גישה חדשה לזיהוי "טכנולוגיות אקספוננציאליות", כלומר טכנולוגיות שהופכות גישות קיימות ברפואה ליקרות פחות ובמקביל ליותר יעילות ונגישות.

טכנולוגיה אקספוננציאלית לדוגמה היא הוזלת פענוח הגנום. בשנת 2000, פוענח הגנום האנושי הראשון, לאחר השקעה של שנות-מדען רבות וכ-300 מיליון דולר. הפענוח הזה לא הועיל לרפואה כלשעצמו, אבל היום כבר ניתן למפות גן ב-1,000 דולר, וזה מה שמאפשר את התפתחות עולם הביג דאטה הקשור במערכת הגומלין בין גנים למחלות. מדובר באותו הליך, אך הוא הרבה יותר זול ונגיש. בשנים הקרובות, צפויה אפילו הוזלה נוספת שלו.

הדוח מזהה 12 טכנולוגיות שעשויות להיות אקספוננציאליות בשנים הקרובות. לדוגמה רובוטיקה. ביפן, החלפת חלק מהתפקידים הפיזיים של עובדי הסיעוד ברובוטים מתחילה לשחרר כוח אדם נחוץ ביותר בתחום הסיעוד למשימות מורכבות יותר. רובוטיקה יכולה גם לאפשר לקשישים ולחולים במחלות כרוניות להישאר בבית במקום להתאשפז - דבר שכשלעצמו בדרך כלל מוסיף לאיכות החיים ולאריכות הימים של המטופלים.

דוגמה נוספת היא שילוב של בינה מלאכותית בפענוח תמונות הדמיה, שיכול לאפשר תעדוף מהיר מאוד של מקרים רפואיים כדי להגיע בזמן הנכון לחולים בסכנה מיידית, ללא שחיקה של כוח האדם בתחום הפתולוגיה.

בתחום מחקר התרופות, ביולוגיה סינתטית מאפשרת לנו היום לבנות דנ"א מאפס. בשילוב עולם הביג דאטה, ניתן יהיה לבנות כך "רובוטים" ייעודיים לטיפול בפגמים ספציפיים מאוד בגוף. בעתיד הרחוק ניתן יהיה להשתמש בדנ"א כדי להפיק רקמה והדפסתה באמצעות מדפסות תלת ממדיות.

רפואה מותאמת אישית היא הטכנולוגיה האקספוננציאלית האולטימטיבית. באמצעות מידע, ניתן להשתמש באותן תרופות אבל רק לתת אותן לאנשים שהן באמת יפעלו עליהם. כמה סבל, כסף וזמן ניתן יהיה לחסוך כך. לפיכך מסמן הדוח את הבדיקות המתאימות תרופות לחולים ספציפיים (Companion diagnostics) כאחת הטכנולוגיות האקספוננציאליות.