אפקט אקספון: חב' הסלולר מיישרות קו ועוברות למחירי הפסד

בזו אחר זו מיישרות חברות הסלולר קו עם מחירי הרצפה שקבעה אקספון ומציעות בשבוע האחרון חבילות בעלות של 20-30 שקל • בענף מעריכים כי עד סוף השנה יחולו זעזועים בשוק שיביאו לפתיחת הסכמים ולפיטורים נרחבים • מניות פרטנר וסלקום מגיבות בירידות חדות בשבוע האחרון

חזי בצלאל בהשקת WE4G של אקספון \ צילום: איל יצהר
חזי בצלאל בהשקת WE4G של אקספון \ צילום: איל יצהר

3 שבועות בלבד עברו מאז שנכנסה השחקנית חדשה, We4G מבית אקספון, לענף הסלולר. בעוד שזה היה צפוי שהמפעילה החדשה תיקח את ליטרת הבשר שלה בהתחלה, היה קשה יותר לצפות שלא רק החברות הקטנות במשק ייכנסו למעגל אימה ויחלו במירוץ להורדת המחיר ולשימור הלקוחות. הנתונים שנאספים בימים האחרונים וכן מחירי ההפסד שמציעות החברות בימים האחרונים מלמדים שהכניסה של אקספון היוותה את יריית הפתיחה לתחרות אגרסיבית שהסוף שלה עלול להיות מר עבור חלק מהחברות. כך, מי שקיווה שהכניסה של אקספון תעבור בקלות, התבדה. בחודש הראשון להשקה, We4G מאלצת את כל המתחרים להגיב לנוכחותה.

בזו אחר זו, מיישרות חברות הסלולר קו עם המחירים שהציגה השחקנית החדשה בענף. האחרונה שבהן היא הוט מובייל שיצאה הבוקר (ב') במבצע אגרסיבי - הכול כלול תמורת 25 שקל לחודש (כולל 70 ג'יגה גלישה). שפת המחיר, לרוב סביב 29 שקל לחודש, אומצה כבר על-ידי פרטנר באמצעות המותג 012 מובייל ועל-ידי גולן טלקום, כששתי האחרונות, בכדי לייצר לעצמן יתרון בתחרות, אף הגדילו את נפחי הגלישה בחבילה - ל-100 ג'יגה ב-012 מובייל וגלישה ללא הגבלה בגולן טלקום. גם וואלה מובייל ומותגים נוספים מבית פלאפון עדכנו את המחירון למחיר של 29 שקל (כולל 30 ג'יגה גלישה). אל חבורת ה-29 שקל בחודש הצטרפה גם 019 (טלזר) עם מסלול הכולל גלישה בנפח של 100 ג'יגה ומחיר שתקף ל-3 שנים.

בשורה התחתונה, כולם הגיבו לכניסה של We4G וחלקם אפילו הגיב בהיסטריה.

אקספון ממריאה - סלקום מדממת

המבצעים בשוק הסלולר בשיאם, וקשה שלא להתרשם שחלק מהחברות נכנסו להיסטריה - פשוטו כמשמעו - עם מבצעים שהצרכן הישראלי לא חלם עליהם. מהניודים עולה כי בחודש הראשון לכניסתה של אקספון באמצעות המותג We4G, היא גרפה כ-13 אלף ניודים נטו. מספר המצטרפים בפועל הוא יותר גבוה כי ישנם עוד כמה אלפי לקוחות שהצטרפו לחברה החדשה כלקוחות חדשים.

מהנתונים אפשר לראות שמבצעי התגובה של כל החברות הצליחו לקחת מ-We4G לקוחות והמבצע המוביל שלה של חבילת סלולר עם 40 ג'יגה גלישה לכל החיים תמורת 29 שקל בחודש, חוללה תחרות עזה בשוק, אבל התגובות של המתחרים לחבילות לתקופות קצרות יותר היו אפקטיביים לא פחות.

מי שאיבדה הכי הרבה מנויים החודש הייתה סלקום שאיבדה 4,500 ואחריה הוט מובייל (היום הודיעה הוט מובייל על מבצע של 70 ג'יגה בחבילת סלולר תמורת 24 שקל לחודש לתקופה של שנה). פרטנר, שיצאה במבצעים אגרסיביים ביותר, הצליחה החודש לצמצם את הנטישה והיא, פלאפון וגולן טלקום מסיימות פחות או יותר את החודש עם מספרים דומים של מעל ל-2,000 נוטשים. 

ניודים בין חברות הסלולר באפריל 2018
 ניודים בין חברות הסלולר באפריל 2018

החברה היחידה שנמצאת במגמת גידול ושגם היא יצאה במבצע חסר תקדים של 29 שקל ל-100 ג'יגה ל-3 שנים, היא חברת 019 מובייל. היא גייסה למעלה מ-1,800 לקוחות, ובאופן כללי היא נמצאת במגמת צמיחה מתמשכת.

עוד מגמה בולטת בשוק היא שמספר הניודים באופן כללי לא גדל משמעותית כתוצאה מכניסת אקספון. היקף הניודים עומד פחות או יותר על מספר דומה של פלוס מינוס כ-180 אלף מתניידים בחודש לאורך החודשים האחרונים. זה אומר שהמתניידים החודש הם בעיקר הלקוחות רגישי המחיר שמניידים מספרים בהתאם למבצעים, אבל רוב הלקוחות עדיין לא ממהרים לעשות כן. השאלה היא האם אותה רמת ניודים לא תגבר בחודש הבא בעקבות המבצעים שמשקפים היסטריה אצל חלק מהחברות.

המבחן הגדול של We4G יהיה לשמור על רמת גיוס גבוהה, וזו כבר צפויה להיות משימה קשה בהרבה.

המשמעות: אף אחד לא יכול להישאר אדיש. חברות הסלולר עוברות ב-2018 למצב הפעלה - הישרדות.

המחיר הוא לא חזות הכול

האם המחירים הללו יוכלו להחזיק לאורך זמן? תהיה זו הנחה סבירה שבסוף השנה יחולו זעזועים בשוק כי ברגע שחברות יעברו להפסד, יהיה מאד קשה להתעלם מהמשבר המסתמן בשוק. ואז או שבעלי השליטה בחברות יבינו שאין מנוס אלא לפתוח הסכמים ולדרוש צמצום בהיקפי כוח-האדם, או שינסו מחדש להתמזג ועל-ידי כך לצמצם את מספר השחקנים. במחיר של 30 שקל לחבילה ללא הגבלה, שהוא, יש להניח, מחיר מהנמוכים בעולם, אין סיכוי לקיים 6 מפעילים סלולריים לפני מתחרים נוספים וירטואליים.

לדברי גורם בכיר בשוק הסלולר, במצב שנוצר בשוק, שוק הסלולר נכנס לסחרחורת וזה אומר שבסוף השנה יהיו זעזועים בשוק. כולם חשבו שהכניסה של חזי בצלאל תהיה מתונה וקיוו שהוא ייקח את ליטרת הבשר שלו אבל בפועל מה שקרה שחלק מהמתחרות שחזי נגס בהן, בעיקר מדובר בגולן טלקום ובפרטנר, הגיבו אגרסיבית אחרי שראו שהן הנפגעות הישירות מכניסתו, והתוצאה הייתה תגובה קשה שלהן ושל כלל השוק בעקבותיהן.

לדבריו, התוצאות של המבצעים ישפיעו קשה מאד על הרווחיות ברבעון השני של השנה. ממילא הרבעון הראשון בסלולר לא היה צפוי להיות חזק כי כל המפעילים המשיכו להיות עם מחירים נמוכים, אבל מה שקרה באפריל עם הכניסה של חזי טרף את הקלפים לכולם, וזה ישפיע קשה מאד על הרבעון השני, סיכם.

עוד אמר כי אם המצב יימשך ככה, וכמו שזה נראה עכשיו הוא יימשך ככה עוד הרבה זמן, החברות הסלולריות יידרשו למהלכים גדולים של קיצוצים נוספים בכוח-האדם. זו תהיה המשימה הקשה ביותר שלהן וספק אם הן יצליחו בגלל ההסכמים הקיבוציים. למשל בפרטנר ההסכם הקיבוצי משפיע השנה יותר בגלל שההנהלה קיוותה שב-2018 המצב בשוק ישתפר אבל בפועל המצב מחריף. העובדים יהיו חייבים להכיר במציאות שנוצרה. אי-אפשר לשמור על אותו היקף כוח-אדם בשוק שמוכרים בו חבילת סלולר ב-20 שקל עם 100 ג'יגה גלישה. זה פשוט לא מקיים את עצמו כלכלית ויש גבול לשחיקה שהחברות יהיו מסוגלות לספוג, אמר.

ועוד לא דיברנו על ההשקעות ועל רמת הרשתות בארץ, והצורך להרחיב ולרכוש תדרים נוספים לקראת השנה. הכוונה היא שעבור הפוליטיקאים המחיר הוא חזות הכול, אבל באמת של החיים לרגולטור יש גם אחריות להשקעות ולחדשנות, ולמרבה הצער איכות הרשתות כבר לא בעדיפות ראשונה במעלה אצל החברות. כל אחד יכול לבדוק זאת באופן עצמאי: האם הוא לא סובל מניתוקים תכופים בנסיעות ברחבי הארץ? האם הכיסוי של הרשתות בכביש 6 למשל שהוא ציר מרכזי בארץ, הוא אופטימלי? מה קורה למהירות הגלישה? הרי אצל חלק מהחברות הרשתות עמוסות מאד ואין מספיק תדרים כדי לעמוד בדרישות לרוחב פס. האם זה נשמע נורמלי שבמדינת ישראל ב-2018 קצב הגלישה בסלולר יקרטע. בסופו של יום צריך לזכור שההשקעות הנדרשות ברשתות רק ילכו ויגדלו והדור החמישי שנמצא בפתח הוא בבחינת מהפיכה אמיתית. מי היה מאמין שהחברות הסלולריות עצמן יבואו למשרד התקשורת ויגידו לו שהן לא רוצות תדרים? מצד אחד הן משוועות לתדרים כי הרשתות עמוסות מאד (אצל רובן המכריע לפחות), ומצד שני הן לא מסוגלות לעמוד בדרישות התשלום על אגרות התדרים. בסוף השנה צפוי להיערך מכרז תדרים גדול והוא יעמיד את החברות בפני משבר אמיתי כי הן לא יוכלו לשלם עבור התדרים אגרות. זה אומר שבלי שמשרד התקשורת ייתן דעתו על עלות האגרות, החברות לא יוכלו לרכוש תדרים שהם המשאב העיקרי והמרכזי שלהן. מיותר לציין את המשמעות של זה עבור החברות בפרט אבל על כלל השוק הסלולרי בכלל והמשמעויות שיש לדבר הזה על ההתפתחות הטכנולוגית של ישראל בכלל.

וכאילו עוד להוסיף שמן למדורה, החברות פלאפון וסלקום נדרשות לפינוי תדרים גדול ורציני בגלל דרישות ארגון התקשורת הבינלאומי. זה אומר עוד הוצאה של עשרות מיליוני שקלים בגלל דרישה של המדינה לעבור תחומי תדר שמתאימים לתדרים באזור שבו ישראל נמצאת. 

מגמה מדאיגה עבור מניות הסלולר

כניסת פעילות הסלולר של חזי בצלאל לשוק תחת המותג We4G והמחירים האגרסיביים שהוא מציע באים לידי ביטוי במגמת המסחר של מניות הסלולר הבורסאיות - פרטנר   וסלקום  , הסובלות כבר כשבוע מסנטימנט שלילי.

כיוון המסחר השלילי התחזק היום (ב'), עם ירידות שעמדו בשעות הצהריים על כ-4% בסלקום ועל כ-3% בפרטנר, שהשלימו לסלקום ירידה שבועית של כ-8% ולפרטנר ירידה שבועית של כ-10%.

מניית בזק , המחזיקה בפלאפון, נחלשה היום בכ-1.5%, אולם בנקודת הזמן הנוכחית כיוון המסחר בה מושפע יותר מהחדשות הנוגעות לעתיד בעלת השליטה בה, קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ והמועמדים הפוטנציאליים להשתלט על עסקיה, ובסיכום שבועי מציגה עלייה של כ-3%.

מניית אינטרנט זהב , המחזיקה בשרשור בבזק, נהנית ביומיים האחרונים דווקא מעליות חדות, על רקע ההערכות שפורסמו ולפיהן כבר בימים הקרובים עשויה להיחתם עסקה למכירת השליטה בקבוצה.

מניית אלקטרה מוצרי צריכה  (אמ"צ), המחזיקה בגולן טלקום, נסחרה גם היא היום בירידות של כ-1.5% ונחלשה תוך שבועיים בכ-6%.

את ירידות הערך המשמעותיות בעקבות הידיעות על מיתוגה המחודש של רשת הסלולר של בצלאל, ספגו מניות הענף בסוף חודש ינואר האחרון, אז למדו המשקיעים בשוק על כוונותיה להשיק את הפעילות במהלך חודש מארס.

הידיעות שפורסמו אז בנושא הובילו באותו יום מסחר לירידות של כ-4.5%-5% במניות סלקום ופרטנר, לירידות של כ-2.5% במניית אמ"צ ולירידות של כ-0.5%-1% במניית בזק.

עם פרסום הידיעות על כניסתה הצפויה של We4G בסוף חודש ינואר, התגברו חששות המשקיעים בנוגע להשפעת פעילות רשת סלולר נוספת בשוק על תוצאות החברות הבורסאיות ושווין, והגדילו חששות מהגדלת הסיכונים בשוק הסלולר, שגם בניטרול החברה של בצלאל מתאפיין בתחרות קשה ולא נמצא בנקודת איזון.

מחירי החבילות שמציעה We4G, והשפעתה עד כה על מתחרותיה, באים לידי ביטוי, כאמור, בירידות השערים האחרונות.

מאז תחילת ינואר ובהמשך למגמה שאפיינה את מניות הענף מתחילת 2018 עוד טרם עלתה לכותרות We4G ובהשפעת אירועים נוספים, מניות סלקום ופרטנר השלימו צלילה של כ-35% בשוויין, ומניות בזק ואמ"צ ירדו בכ-20%.

ירידות של כ-8%-10% תוך שבוע לפרטנר וסלקום
 ירידות של כ-8%-10% תוך שבוע לפרטנר וסלקום