נסגר תיק אום אל-חיראן: אין חשד לפלילים

פרקליט המדינה שי ניצן קבע כי לא ניתן להכריע אם יעקוב אבו אל קיעאן, שנהרג באירוע, ניסה לדרוס את השוטרים במכוון או לא • "פרקליט המדינה החליט להעביר לידי מפכ"ל המשטרה כמה עניינים אשר ראוי לבחון בהיבט הפיקודי או המשמעתי"

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: תמר מצפי
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: תמר מצפי

כשנה וחצי לאחר הפינוי של היישוב הבדואי אום אל-חיראן, במסגרתו נהרג תושב היישוב יעקוב אבו אל קיעאן מירי שביצעו לעברו שוטרים שהשתתפו בפינוי, החליט פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, לסגור את תיקי החקירה בעניינם של השוטרים המעורבים, ללא הגשת כתב אישום.

ניצן קבע כי אין חשד סביר לביצוע עבירות פליליות מצד השוטרים המעורבים באירוע, שבמהלכו נהרג גם השוטר ארז שאול, ושוטר נוסף נפצע כתוצאה מפגיעת רכב שבו נהג אל קיעאן. לגבי השאלה האם אל קיעאן ניסה לבצע פיגוע ולדרוס באופן מכוון את השוטרים, קבע ניצן כי לא ניתן להכריע בסוגיה.

במסגרת הבדיקה שנערכה, נדונה השאלה האם הירי באירוע מעורר חשד סביר לביצוע עבירה פלילית. כן נבדקה סוגיית הטיפול הרפואי באל קיעאן עם תום האירוע.

בהחלטת על סגירת התיק, שהתקבלה לאחר שהוצגו לניצן ממצאי החקירה שהתבצעה על-ידי מח"ש, צוין בין היתר כי פעולתם של השוטרים, אשר נבעה לכאורה מתחושה של סכנת חיים לסביבתם, תחושה שנבעה מנסיבות האירוע, אינה חורגת ממתחם הסבירות בכל הנוגע להצדקה החוקית לשימוש בנשק.

בהודעת הפרקליטות נכתב כי "בצד האמור, החליט פרקליט המדינה להעביר כמה עניינים לידי מפכ"ל המשטרה וראש מחלקת המשמעת במשטרה, אשר ראוי לעמדת פרקליט המדינה לבחון בהיבט הפיקודי או המשמעתי, ואשר אין בכוחם להשפיע על המצב הראייתי בתיק. בכללם של נושאים אלה, הציע פרקליט המדינה לבדוק אם הכוח הוכן כהלכה למשימה המורכבת; אם נפלו ליקויים מקצועיים בהתנהלות השוטרים היורים; אם נפל פגם בטיפול הרפואי במנוח; שינויים מסוימים וחוסר עקביות בגרסאות השוטרים המעורבים ועוד". 

עוד נכתב בהודעה: "בהחלטה התייחס פרקליט המדינה בין היתר גם לשאלה אחרת שעלתה מחומר הראיות, והיא - האם המנוח פגע בשוטרים באמצעות רכבו במכוון, במסגרת 'פיגוע', או שהפגיעה אירעה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב".

בעניין זה צוין בהחלטה כי "בחומר שנאסף ישנן אינדיקציות מסוימות, לכאן ולכאן, לגבי נקודה זו. שירות הביטחון הכללי, אשר בין היתר תחקר את הזירה בשעות הראשונות שלאחר האירוע, החליט שלא להמשיך בחקירת האירוע, תוך שהבהיר, על-פי החומר שהיה בפניו באותה עת, כי אין ביכולתו לקבוע אם האירוע האמור היה פיגוע אם לאו. פרקליט המדינה קבע כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות, אך ממילא הכרעה בשאלה זו אינה נחוצה להכרעה אם לפתוח בחקירה פלילית נגד מי מהמעורבים. זאת מאחר שאף אם הפגיעה אירעה שלא בכוונה, עקב איבוד שליטה של המנוח על רכבו, עדיין אין חשד סביר לעבירה פלילית מצד מי מהשוטרים, אשר פעלו בתנאים מבצעיים לפי תפיסתם את המציאות באותו רגע. בהתאם לכך החליט פרקליט המדינה לסיים את הבדיקה בעניין זה".