היסטוריה: החוב הפלסטיני לחברת החשמל הוסדר

חברת החשמל מעבירה לחברה בבעלות הרשות הפלסטינית את ניהול חלוקת החשמל בשטחי הרשות ללקוחות הפלסטינאים • היקפו הכספי של ההסכם שיגובש נאמד בכ-2.8 מיליארד שקל לשנה •חברת החשמל תקבל כ-915 מיליון שקל בגין חוב העבר

האלוף במיל' יפתח רון טל, האלוף יואב (פולי) מרדכי והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים חסן א-שייח \ צילום: יוסי וייס
האלוף במיל' יפתח רון טל, האלוף יואב (פולי) מרדכי והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים חסן א-שייח \ צילום: יוסי וייס

הסכם היסטורי עם הרשות הפלסטינית: חברת החשמל וחברת הולכת החשמל הפלסטינית PETL חתמו זה עתה על טיוטת הסכם מסחרי שאליו הגיעו הצדדים. במסגרת ההסכם יוחזר החוב ההיסטורי של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל בהקיף של כמעט מיליארד שקל. עוד הוסכם על העברת הניהול בפועל של האספקה ללקוחות מחברת החשמל הישראלית לרשות החשמל הפלסטינית.

עד היום לחברת החשמל לא הייתה יכולת גבייה בפועל של חובות החשמל מהלקוחות הפלסטינים מכיוון שהקשר התקיים עמם מול הרשות. כעת האחריות על הגביה תעבור באופן בלעדי לידיים הפלסטיניות, כאשר הרשות תעמיד בתמורה ערבויות בנקאיות כנגד חובות העתיד בגובה של מאות מיליוני שקלים. תוקף ההסכם שהושג הוא ל-15 שנים. היקפו הכספי של ההסכם שיגובש נאמד בכ-2.8 מיליארד שקל לשנה, נכון להיום.

חברת החשמל תמכור לחברת PETL חשמל ושירותים נלווים באמצעות 4 תחנות משנה במתח עליון, אשר הוקמו על-ידי חברת החשמל עבור הרשות הפלסטינית, וכן באמצעות נקודות חיבור במתח גבוה ונמוך, וזאת לצורך חלוקתו ואספקתו על-ידי חברת PETL או מי מטעמה לצרכנים בשטחי הרש"פ. חלוקה ואספקה ובעלות על 4 תחנות המשנה יהיו בבעלות ואחריות תפעולית-תחזוקתית של חברת PETL.

915 מיליון שקל ב-48 תשלומים

על פי ההודעה של חברת החשמל, ההסדר הושג לאחר מו"מ שנמשך מאז חתימת הסכם העקרונות בספטמבר 2016 על ידי שר האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים . אמש הגיעו הצדדים להבנות מסחריות אשר איפשרו לחתום היום (ג') על מסמך מסחרי ראשון מסוגו המסדיר את יחסי המסחר - מכירת החשמל בין הצדדים. ההסכם ייכנס לתוקף לאחר שיאושר על-די דירקטוריון החברה, מליאת רשות החשמל וקמ"ט חשמל. במו"מ אשר התקיים בין הצדדים לקחו חלק נציגי חברת החשמל, משרד האוצר, רשות החשמל, מתאם הפעולות בשטחים, המנהל האזרחי, הממשלה הפלסטינית וחברת ההולכה PETL.

במסגרת ההסכם כאמור יוסדר גם החוב ההיסטורי של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, עם החתימה הסופית יחל תשלום החוב בהיקף של כ-915 מיליון של חברת החשמל מחוז ירושלים בע"מ והרשות הפלסטינית ב-48 תשלומים שווים, וזאת בגין צריכת חשמל בתקופה שלפני 12 בספטמבר 2016, כפי שנקבע בהסכם העקרונות אשר נחתם בין ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית מיום 13 בספטמבר 2016.

ב2016 עמד היקף החוב של הרשות הפלסטינית בגין החשמל על כמעט 2 מיליארד שקל. באותה שנה נחתמה התשתית הראשונית להסכם הסדרת החוב הנוכחי, אחרי שהצדדים הגיעו להבנות לגבי הפחתה של 500 מיליון שקל לפלסטינים (הנחה של התעריף החברתי וטעויות חישוביות). באוקטובר 2016 שילמו הפלסטינים 600 מיליון נוספים וכעת תשולם היתרה.

עוד נמסר כי הוסדר מנגנון בטוחות וערבויות לצורך הבטחת כל התשלומים המגיעים לחברה מכוח ההסכם, לרבות בגין חוב העבר כאמור, תועמד לחברה ערבות בנקאית וכן ערבות של הרשות הפלסטינאית, וזאת בנוסף ליתר מנגנוני הגבייה הקיימים העומדים לרשות החברה.

שר האוצר משה כחלון מסר: "חתימת ההסכם המסחרי הינה צעד היסטורי, המשלים את ההסכם עליו חתמו הממשלות בספטמבר 2016. חיזוק שיתוף-הפעולה הכלכלי בין ישראל והרש"פ הוא קודם כל אינטרס ביטחוני ישראלי. ההסכם יביא להבטחת התשלומים העתידיים לחברת החשמל, וחיזוק איתנותה הפיננסית. אני מברך את צוותי המשא-ומתן על השלמת המשימה".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר: "בפגישתי בשנה שעברה עם רה"מ הפלשתיני חמדאללה בג'נין, סיכמנו על הצורך בהסדרת החוב והסדרת היחסים בין חברת החשמל לבין הרש"פ. ההסדר שנחתם היום הוא פורץ דרך, גם מבחינת הצעדים להחזרת החוב הפלשתיני לחח"י ולמדינת ישראל, וגם מבחינת הסדרת היחסים לעתיד, באופן שימנע היווצרות של חובות בעתיד. עם חתימת ההסכם, נוכל להתקדם מול הפלשתינים לפיתוח רשת חשמל מודרנית, על פי המודל של תחנת המשנה שחנכנו בג'נין".

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון-טל, מסר: "מדובר באירוע היסטורי. בהסכם זה חברת החשמל הסדירה לראשונה עיוות היסטורי של צבירת חובות ללא ערבויות, ללא יכולת גבייה ושליטה על היקפי החוב. הסכם עוגן זה, לא רק שמהווה הישג פיננסי חסר תקדים, הוא מהווה אבן דרך משמעותית בהסדרת מערכת היחסים המסחרית - חשמלית , בין חברת החשמל הישראלית לפלסטינית".