חברת המכשור הרפואי סטדימד נמכרת תמורת עד 216 מיליון ד'

למרות האקזיט, המשקיעים בהנפקת סטדימד מ-2015 עדיין מופסדים • שוויה של סטדימד בנאסד"ק עמד טרם הדיווח על כ-70 מיליון דולר, לאחר שמנייתה איבדה 69% מערכה מאז הנפקתה

המוצר של סטדימד. העסקה נסגרה במחיר גבוה כמעט פי 2 משווי המניה / צילום: אתר החברה
המוצר של סטדימד. העסקה נסגרה במחיר גבוה כמעט פי 2 משווי המניה / צילום: אתר החברה

חברת המכשור הרפואי סטדימד הודיעה אתמול (ב') כי תירכש על-ידי חברת יונייטד ת'רפיוטיקס, החברה המובילה בעולם בתחום לחץ הדם הריאתי בו פועלת סטדימד, תמורת סכום של עד 216 מיליון דולר. החברה הישראלית-אמריקאית (משרדיה נמצאים בקליפורניה וברחובות) נרכשה תמורת 141 מיליון דולר עם סגירת העסקה ועוד 75 מיליון דולר בהתאם להשגת אבני-דרך מסוימות.

בתגובה זינקה אמש המניה ב-77% ושווי סטדימד עומד כעת על 124 מיליון דולר. שוויה של סטדימד בנאסד"ק עמד טרם הדיווח על כ-70 מיליון דולר, לאחר שמנייתה איבדה 69% מערכה מאז הנפקתה ב-2015. כלומר, המחיר שתשלם יונייטד בעת סגירת העסקה הוא גבוה כמעט פי 2 ממחיר המניה בשוק, אולם גם המחיר המותנה - 6.7 דולר למניה במקרה ויושגו אבני-הדרך - אינו מגיע למחיר בהנפקה, שעמד על 8.5 דולר.

יונייטד קונה מתחרה פוטנציאלית

המוצר המוביל של סטדימד הוא משאבה המנפקת כמות מדודה וקבועה של תרופה לטיפול בלחץ דם בריאות. המוצר, שנקרא Trevyent, סיים ב-2017 ניסוי קליני והוגש לאישור שיווק, אולם בקשת האישור הוחזרה לחברה אף לפני שנקראה (Refusal to file) בשל מחסור בנתונים. למרות החדשות הרעות הללו, בדצמבר אושר לחברה לאחר פגישה עם ה-FDA, כי היא תוכל להתקדם לקראת רישום ללא ניסויים נוספים, וזה כנראה השלב בו יונייטד החלה להיות מוטרדת מן המתחרה הפוטנציאלית, והחליטה שעדיף לרכשה.

סטדימד פיתחה את המכשיר ואת הפורמולציה הייחודית, אך החומר הפעיל בתרופה זהה לזה שבבסיס התרופה המובילה של חברת יונייטד, שהיא גם המתחרה המובילה בשוק לחץ הדם הריאתי. יונייטד משווקת את המוצר בגרסה להזרקה תת-עורית, לעירוי ולשאיפה, וכן במשאבה, אולם סטדימד הצהירה בעבר כי המשאבה שלה מעניקה תועלת מעבר לזו של יונייטד, משום שהיא פותחה במיוחד למוצר זה.

נראה כי יונייטד החליטה שהמחיר כעת נמוך מספיק בשביל לא לקחת סיכון שמתחרה תיכנס לשוק. במקום זאת אולי תנסה יונייטד להטמיע את שיטת ההולכה המשופרת דווקא אצלה, ולזכות כך אולי אף בשנות פטנט נוספות למוצר שלה. בהודעה שפרסמה בעקבות העסקה, הצהירה יונייטד כי תפעל להביא את המוצר לשוק בקרוב ובהשקה רחבה. ייתכן שיונייטד אף חששה שסטדימד תמשיך לאתגר את הפטנטים שלה ותבטל אותם, אירוע שיוכל להביא מתחרים נוספים לשוק. סטדימד כבר החלה להילחם נגד אחד הפטנטים של החברה.

סטדימד הוקמה על-ידי איאן סולומון, אמיר גנוסר וגדעון כהנא בחממת רד ביומד של משפחת זיסאפל. החברה גייסה הון תחילה ממשקיעים פרטיים, ביניהם ערי סטימצקי, ואחר כך בעיקר מקרנות אמריקאיות. ב-2015 ביקשה החברה לגייס 55 מיליון דולר בנאסד"ק, ולבסוף גייסה 40 מיליון דולר לפי שווי של כ-105 מיליון דולר אחרי הכסף, ולאחר מכן גייסה עוד 32 מיליון דולר ביולי 2016. סטדימד מנוהלת על-ידי ג'ונתן ריגבי, שייסד וניהל בעבר את חברת Zogenix, והוביל אותה להנפקה בנאסד"ק. זוג'ניקס נסחרת היום לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.

באפריל 2017 ביצעה סטדימד גיוס פרטי של 30 מיליון דולר במחיר של 5.9 דולר למניה ואופציות, אשר בסופו של דבר לא התממשו. המשקיעים בהנפקה כזו יראו כנראה החזר על השקעתם רק אם יתממש השלב השני של העסקה (השגת אבני-הדרך). המשקיעים העיקריים בהנפקה הפרטית היו אורבימד, Adage, Deerfield ו-Kingdon Capital. יונייטד ת'רפיוטיקס, שנסחרת בשווי של 4.8 מיליארד דולר, יוצגה על-ידי משרד הרצוג פוקס נאמן.