50 אלף מכשירים סלולריים נגנבים בישראל מדי שנה

כך נחשף הבוקר בדיון בוועדת הכלכלה, שעסק בתיקונים להגברת האכיפה של משרד התקשורת • ח"כ איתן כבל: "כשהעיצומים מוטלים על חברות שההכנסות שלהן נאמדות במיליארדים, יש חשש שהפרת החוק תשתלם"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') את צו התקשורת העוסק בתיקונים ושינויים בסמכויות משרד התקשורת, על-פיו יתאפשר להטיל עיצומים כספיים נגד חברות התקשורת לטובת אכיפה. "נדרשת טלטלה גדולה מאוד בכל הנוגע למערכת היחסים בין חברות התקשורת לצרכנים", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל.

השינויים שביקש משרד התקשורת לאשר היום כוללים, בין היתר, העלאת סכומי העיצומים הכספיים שניתן יהיה להטיל על מפרי חוק בעניינים הנוגעים לאתרים או תכנים פוגעניים באינטרנט, הטלת עיצומים על חברות שיפרו הוראות הנוגעות לניתוק שירות למנוי במקרה של גניבה ועדכון העיצומים על חברות המפרות הוראות של קשירה בין שירות מנוי סלולר לבין מכירת מכשיר סלולר או ציוד קצה אחר ועוד.

סמנכ"ל הפיקוח של משרד התקשורת, איתן כסיף, אמר כי הצורך בתיקונים נבע מהמציאות איתה מתמודד משרד התקשורת בשטח. לדבריו, לעתים ישנן הפרות שלא נקבע להן עיצום כספי, ולכן לא ניתן לבצע אכיפה. "אחת הבעיות שעלו נגעה לטיפול בטלפונים סלולריים גנובים, כמו במקרה של לקוחה שגנבו לה את המכשיר והתקשרו באמצעותו לאריתריאה, ואי-אפשר היה להטיל עיצום כספי על חברת התקשורת שלא חסמה את הקו", אמר.

הוא הוסיף כי מדי שנה נגנבים בישראל כ-50 אלף מכשירים סלולריים, בחלק מהמקרים גם בהפעלת אלימות. "כשזה קורה, אז מי שנפל קורבן לגניבה נסער ולא חושב שצריך לחסום את הברזל של המכשיר כדי למנוע שימוש בו. כיום החברות חייבות לחסום את המכשיר, כברירת מחדל, ברגע שהן מקבלות הודעה על גניבה, וכן להודיע ללקוח על אפשרות לחסום את השיחות היוצאות - אולם חברה שלא עושה זאת, לא ניתן היה להטיל עליה עיצום עד היום", אמר. הוא הוסיף כי לאחר אישור התיקון ניתן יהיה להטיל במקרה כזה עיצום של עד 11 מיליון שקל.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי ישנן תופעות נוספות שצריך לטפל בהן, כמו גביית דמי מעבר לחבילה חדשה וגביית סכומים נוספים שלא לצורך - סכומים אלה מגיעים ל-150 שקל למעבר בין תוכניות באותה חברה. באשר לגניבות המכשירים הציע ח"כ חאג' יחיא לנסות לשתף פעולה עם חברות תקשורת פלסטיניות על-מנת לאתר מכשירים.

סמנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד ערן וולף, התייחס גם הוא לנושא ואמר כי כ-22% מהתלונות שהתקבלו במועצה בשנה שעברה עסקו בחברות התקשורת. לדבריו, מדובר בכ-5,500 תלונות, ונושא התקשורת הוא המוביל בתלונות צרכנים. לנוכח זאת קרא וולף להגביר ולהדק את הפיקוח של משרד התקשורת על החברות.

סמנכ"ל הפיקוח כסיף עדכן עוד כי מאז 2012, אז נכנסה לתוקף האפשרות להטיל עיצומים כספיים על חברות התקשורת, הוטלו עיצומים בסכום כולל של 28 מיליון שקל, כאשר 64% מתוכם הוטלו על חברת בזק.

יו"ר הוועדה, ח"כ כבל, אמר בסיכום הדיון כי כששומעים על הסכומים האלה, לעתים ניתן להניח שמדובר בהמון כסף, אבל למעשה כשהעיצומים מוטלים על חברות שההכנסות שלהן נאמדות במיליארדים, יש חשש שהפרת החוק תשתלם. הוא שב והבהיר כי אין בכוונת הוועדה לאפשר את המצב של הפרה משתלמת, ודרש ממשרד התקשורת לפעול בעניין.

כאמור, במהלך הדיון אישרו היו"ר כבל וח"כ חאג' יחיא את הצו.