בעקבות האסון בערבה: ראש מכינת בני ציון התפטר מתפקידו

יובל כאהן, שנמצא במעצר-בית, הודיע על התפטרותו והתייחס לראשונה לאסון: "לעולם לא אוכל למצוא מילים שיוכלו לבטא את הצער שאני חש" • 10 נערות ונערים נספו ביום חמישי שעבר בשיטפון בנחל צפית

ראש מכינת בני ציון, יובל כאהן, הודיע על התפטרותו מהתפקיד בעקבות האסון בערבה שבו נספו 10 נערות ונערים בשיטפון בנחל צפית. האסון התרחש במהלך טיול גיבוש של המכינה, שבו השתתפו גם תלמידי י"ב שהיו אמורים להצטרף למכינה בשנה הבאה. כאהן נלקח לאחר האסון לחקירת משטרה בחשד לגרימת מוות ברשלנות, והוא נמצא כעת במעצר-בית.

בהתייחסות ראשונה מאז אירע האסון מסר כהאן: "מאז האסון אני קרוע ושבור. לעולם לא אוכל למצוא מילים שיוכלו לבטא את הצער שאני חש. תפקיד ראש המכינה הוא בראש ובראשונה תפקיד חינוכי הדורש אמון מלא של החניכים, משפחותיהם וכל מי שהמכינה נוגעת בו. אני יודע שבצילו של האסון האיום, אמון זה, שהוא היסוד ליכולת להוביל ולחנך, לא יכול להתקיים. לכן החלטתי להגיש את התפטרותי ליפה, יו"ר העמותה, שהטילה עליי לפני 11 שנים להקים מפעל זה, לזכר בנה בן ציון שי חדד ז"ל, לוחם צה"ל, שנפל בעת מילוי תפקידו".

"אני בטוח שהמכינה על חניכיה, מדריכיה, מוריה ובוגריה המדהימים ימשיכו להתעצם, לעשות טוב ולחנך לערכי ציונות, אנושיות ואמת. אני אמשיך להיות מחוייב לכל מה שיידרש ממני לטובת מפעל זה והמשכו. אין ביכולתי לנחם ולו במעט את המשפחות שאיבדו את היקר מכל. אני משתתף בכאבן הנורא", הוסיף כאהן.

הפיקוח על המכינות יוגבר

פעילויות החוץ של המכינות הקדם-צבאיות, לרבות טיולים, לא היו מפוקחות על-ידי משרדי החינוך והביטחון, שמממנים את המכינות. לאחר האסון החליטו במשרד החינוך להקים ועדה בה ייכלל גם נציג משרד הביטחון ויחליטו איך להגביר את הפיקוח על המכינות. כמו כן, עד שהוועדה תסיים להגיש המלצותיה, סיכמו במשרד החינוך עם המכינות כי טיוליהן יהיו נתונים לפיקוח של חדר המצב של משרד החינוך, בדומה לבתי ספר ותנועות נוער.

השבוע גם הורה מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, להיערך לביקורת מערכתית בנושא. ההיערכות לבדיקה כזאת היא פנימית, כלומר הקצאת כוח-אדם, קביעת נושאים אותם צריך לבחון וכו'. הביקורת תיערך על-ידי נציגים מכמה חטיבות במשרד.