חח"י: מו"מ מרתוני להגיע להסכם לפני הדד-ליין שקבע רה"מ

ב-15 בחודש תסתיים התקופה שהוקצבה להסכמות. אם הן לא יושגו, תחודש העתירה לבג"ץ על זכות השביתה

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

בעוד 8 ימים, לפני אמצע מאי, שואפים צוותי המו"מ המנהלים בימים אלה דיונים מרתוניים על הרפורמה במשק החשמל לסיים את מלאכתם ולהכריז כי הושגו כל ההסכמות הנדרשות כדי להביא את הרפורמה לאישור הממשלה. לדברי נציבי המדינה במו"מ, הדיונים מתנהלים בצורה פרודוקטיבית והאפשרות שלא תהיה רפורמה אינה עומדת על הפרק. באמצע חודש מאי יסתיימו 45 הימים שהקציב רה"מ בנימין נתניהו כדי להגיע להסכמות על הרפורמה. אם הצדדים לא יגיעו להסכמות עד אז, נתניהו צפוי להמשיך את עתירת המדינה לבג"ץ נגד זכותם של עובדים במונופולים לשבות נגד רפורמה.

נראה כי המכתב ששיגרו לאחרונה יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, אל האחראים על ניהול המו"מ על הרפורמה, מנכ"ל האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, לא משפיע על ניהול המו"מ.

במכתבם מותחים שמחון וגרונר ביקורת על המתווה המתגבש של הרפורמה ומביעים את חששם כי הוא אינו מבטיח הגברת התחרות במשק החשמל. לאור סד הזמנים הקצר להגעה להסכמות בין המדינה לחברת החשמל וועד העובדים, והעובדה שהרפורמה לא כוללת את הפרדת מקטע ההולכה, הם מציעים להכניס לתוך ההסכם מנגנון שיבטיח שהחברה לא תזניח את פיתוח רשת ההולכה בעתיד.

כאמור, בצוותי המו"מ טוענים ביחס למכתב כי אין זה נכון לתת לגוף, מקצועי ככל שיהיה, להתערב באופן חד פעמי באירוע בסדר גודל כזה. "דווקא נושא ההולכה הוא אחת המוטיבציות הגדולות של הרפורמה", הם אומרים. גורם ממשלתי מזכיר גם כי בינואר השנה שונתה שיטת הפיקוח על הוצאות חברת החשמל באופן שלא מאפשר לה להסיט השקעות מרשת ההולכה למטרות אחרות.

לדברי הגורם, גם נושא תכנון רשת קווי ההולכה יטופל במסגרת הרפורמה על ידי הוצאת מערכת תפ"ט, גוף שאחראי על תכנון ופיתוח טכנולוגיה בחברה, מידי חברת החשמל.

במכתבם הציגו שמחון וגרונר נתונים המעידים על הפיגור הניכר של חברת החשמל בביצוע תוכנית הפיתוח של רשת החלוקה. הגורם הממשלתי המעורה בניהול המו"מ על הרפורמה טוען כי "אנשים טענו שחברת החשמל לא מפתחת את רשת ההולכה כי זה יפגע בה. זה נכון שהייתה הזנחה של רשת ההולכה - אבל בפועל אנחנו אף פעם לא יודעים מי אשם. אם חברת החשמל לא עבדה יעיל או שלא היה תכנון טוב. לא צריך לשפוך את התינוק עם המים. אף אחד לא חושב שחברת החשמל לא יודעת לעבוד".

לגופו של עניין התייחס הגורם הממשלתי לבקשת שמחון להוציא את קווי ההולכה מחוץ לחברת החשמל ואמר: "אנחנו ישבנו על זה. ההולכה זה מונופול טבעי. בארה"ב, לדוגמה, סוכם כי זה פרטי - אפשר לראות מה קורה שם בסופות. זה לא דבר נעים".

הדיונים בין הצדדים מתנהלים כרגע בשני מישורים עיקריים: פרטי ההסכמים הקיבוציים של העובדים ואיך ייראה משק החשמל לאחר יישום הרפורמה. הצוותים שמנהלים את הדיונים מתקדמים כל אחד בקצב שלו. צוות שאחראי על השכר והגמישות הניהולית נמצא כבר בשלב הניסוחים המשפטיים, ובצוותים אחרים עדיין ישנן מחלוקות שנותר לפתור.

בין הנושאים שעדיין יש נתונים במחלוקת: איך להבטיח שכל עובד פעיל יקבל 1,700 שקל תוספת לפנסיה כיום הפרישה (שיכול להיות גם בעוד 20 שנה) והאם להעביר את תחנות הכוח שיישארו בחברה לחברה בת. לדברי הגורם הממשלתי, מדובר ב"שתיים מתוך עשרות מחלוקות שנותרו פתוחות", לדבריו, בסופו של דבר לקראת סוף השבוע הבא הצדדים יתכנסו להחלטה.

בתוך כך, בחברת החשמל בחרו כבר להתחיל ליישם באופן חלקי את ההסכמות שהושגו בין הצדדים על הרפורמה עוד בסוף השנה שעברה. שלשום קיבלו עובדי החברה מכתב של סמנכ"ל הייצור רם ארליכמן, המתריע על "כניסתו לתוקף של המבנה הארגוני החדש של חטיבת הייצור והאנרגיה". במסגרת השינוי יאחדו תחנות הכוח המרחביות בצפון ובדרום ליחידה אחת בכל מחוז. השינוי קשור להסכמות האמורות שהגיעו אליהן עם הוועד לביצוע ב-2018 , מכיוון שחלק גדול מהעובדים כבר יצאו לפרישה בשנה שעברה (כ-1,000 עובדים פרשו מהחברה בשנתיים האחרונות).