סלטיק תנסה לגייס בתל אביב לפי שווי חברה של 90 מיליון דולר

ספקית השירותים הסלולריים הוותיקה מעוניינת לגייס בין 12 ל-15 מיליון דולר, לצורך גיוס עובדים בתחומי המחקר והפיתוח והשיווק והמכירות, ולצורך התרחבות לשוקי העולם • מאז הקמתה בשנת 2000 גייסה סלטיק 45 מיליון דולר ממשקיעים, וצברה הכנסות של 300 מיליון דולר

רונן דניאל / צילום: יצ
רונן דניאל / צילום: יצ

סלטיק, מהחברות הוותיקות בישראל בתחום השירותים הסלולריים, מגיעה לבורסה בתל אביב. הבוקר פרסמה החברה תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של מניות ואופציות לציבור בהיקף של 12-15 מיליון דולר, שאותה היא תנסה להשלים לפי שווי של כ-90 מיליון דולר לפני הכסף.

החברה מייעדת את תמורת ההנפקה לשלושה שימושים עיקריים: גיוס עובדים נוספים בתחום המחקר והפיתוח - לצורך המשך פיתוח המוצרים, גיוס עובדים בתחום השיווק והמכירות - לצורך הגדלה משמעותית של הפעילות השיווקית בחו"ל, וכן מימון לצורך הרחבת הפעילות לשווקים נוספים בעולם. בין השאר בכוונת החברה לבחון שיתופי פעולה אסטרטגיים ועסקיים, שיביאו להגדלת ההכנסות בטווח הרחוק.

סלטיק הוקמה עוד בשנת 2000, וב-18 שנות קיומה גייסה 45 מיליון דולר ממשקיעים, וצברה הכנסות של 300 מיליון דולר. בחברה מדגישים כי היא רווחית (לפני הפחתות חשבונאיות חד-פעמיות) מאז 2009.

עם זאת, בקופתה היו בסוף 2017 רק 2.8 מיליון דולר, והיא הציגה גירעון של 1.2 בהון העצמי וכן חוב פיננסי נטו של כ-4.5 מיליון דולר. לדברי הנהלת החברה, כיום עומד החוב הפיננסי (ברוטו) על כ-9 מיליון דולר.

תוצאות סלטיק
 תוצאות סלטיק

הלייבסקרין הניב למפעילים מיליארד דולר הכנסות

לסלטיק יש שני קווי מוצרים: לייבסקרין (LIVESCREEN) הוותיק, ששייך לעולם השירותים הסלולריים, וסטארט (START) החדש יותר, ששייך לעולם האפליקציות. לייבסקרין היא פלטפורמה להעברת הודעות מבוססות זמן ומקום לקהלים גדולים. הפלטפורמה מותקנת אצל עשרות מפעילים סלולריים ברחבי העולם, ולדברי סלטיק יש לה 107 מיליון משתמשים על בסיס חודשי.

בחברה מציינים בסיפוק, כי מאז השקתה בשנת 2000 הניבה הפלטפורמה הכנסות של יותר מ-1 מיליארד דולר למפעילים הסלולריים, שמהם זכתה החברה כאמור להכנסות של יותר מ-300 מיליון דולר. מאז 2009 משמשת המערכת גם כפלטפורמת התראות חירום המיועדת לממשלות ולרשויות מקומיות ברחבי העולם.

בשנת 2017 הניב הלייבסקרין הכנסות של 22 מיליון דולר, המשקפות ירידה של 4.4% בהשוואה ל-2016. במקביל, ירד ב-2017 גם הרווח התפעולי של מגזר זה, ב-31% ל-5.5 מיליון דולר.

בשנת 2013 הושק המוצר השני, START, שמשמש כמסך פתיחה למכשירי אנדרואיד. לדברי החברה, ל-START כ-20 מיליון משתמשים חודשיים בממוצע, ו-11.5 מיליון משתמשים יומיים בממוצע.

שיתוף פעולה הדוק במקסיקו

נכון לסוף 2017 הותקנה האפליקציה ב-83 מיליון סמארטפונים, בעוד ששיעור השימור הממוצע לאחר 30 יום עומד על 32%, ולאחר 90 יום על 21%. יתרונו הגדול הוא בכך, שבמדינות רבות בעולם הוא מגיע ללקוח הסופי כמוצר מובנה (הניתן להסרה), ולא רק כאפליקציה הניתנת להורדה מחנות גוגל פליי.

יותר משליש מההתקנות היו נכון לסוף 2017 במקסיקו, שם פועלת סלטיק דרך שיתוף פעולה הדוק עם ענקית הסלולר אמריקה מוביל. מודל ההכנסות של הסטארט הוא כזה שבו רושמת החברה את סך ההכנסות מהמוצר, אולם בפועל מעבירה מיידית לפחות 60% מתוכן לשותפי ההפצה (50%) ולשותפי התוכן (10%-15%). כך, למעשה מדווחת החברה על הכנסות ברוטו ממוצר זה, בעוד שההכנסות האמיתיות (הכנסות נטו) שרואה סלטיק ממנו הן מה שהיא מגדירה כרווח גולמי, המהווה כ-40% בלבד מההכנסות ברוטו.

תחום הסטארט הוא המגזר בעל הצמיחה המהירה בפעילותה של סלטיק. ב-2016 עמדו הכנסות החברה (ברוטו) על 1.5 מיליון דולר, וב-2017 על 6.8 מיליון דולר. להערכתה ב-2018 יעמדו ההכנסות (ברוטו) מהמוצר על 11 מיליון דולר.

עם זאת, מגזר זה גם יוצר לחברה לפי שעה הפסדים כבדים. ב-2016 הסתכם ההפסד התפעולי של מגזר זה על 8.9 מיליון דולר, וב-2017 עמד ההפסד התפעולי של המגזר על 7.3 מיליון דולר. בסך הכול הציגה החברה ב-2017 הכנסות של 30 מיליון דולר, הפסד תפעולי של 1.8 מיליון דולר והפסד נקי של 5.8 מיליון דולר.

על בסיס ה-START השיקה סלטיק אשתקד את הסטארט מגזין, שהוא מגזין סלולרי לפי דרישה. המגזין אמור להוות את מנוע הצמיחה של החברה, והוא מיועד לחבר בין יצרני תוכן לבין יצרני אפליקציות. המטרה היא לאפשר לאפליקציות לשלב תוכן חדשותי ב-70 שפות שונות ברחבי העולם, בעוד שההכנסות מתוכן זה, ומהפרסום הקשור בו, יתחלקו בין החברה לבין יצרניות התוכן והאפליקציות.

בעלי המניות הגדולים בסלטיק הם (בדילול מלא) קרנות ההון סיכון JVP) 35.2%) ואמדאוס (25.1%), קרן האשראי קראוס קפיטל (9.3%) והמנכ"ל רונן דניאל (9.6%).

המנכ"ל רונן דניאל זכה אשתקד לשכר ולתגמולים נלווים בעלות של 340 אלף דולר, וכן למענק של 110 אלף דולר. כך, עלות שכרו עמדה על 450 אלף דולר (1.62 מיליון שקל), וזאת מבלי לכלול תשלום מבוסס מניות של 2.26 מיליון דולר.

לסמנכ"ל הכספים שלומי חגי שכר ונלווים בעלות של 253 אלף דולר, מענק של 30 אלף דולר וכן תשלום מבוסס מניות של 142 אלף דולר.

בסך הכול הוציאה סלטיק ב-2017 סכום במזומן של 1.43 מיליון דולר (5.14 מיליון שקל) כשכר והטבות לחמשת בכיריה, וזאת מבלי לכלול תגמולים בגין אופציות.