הניו-יורקר: בלאק קיוב סייעה לטראמפ לרגל אחר מקורבי אובמה

שירותי חברת הריגול העסקי הישראלית נשכרה ע"י צוותו של טראמפ על מנת להכפיש את הדיפלומטים שהיו מעורבים בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן • לפני מספר חודשים נחשפה בלאק קיוב כעומדת גם מאחורי קמפיין ההכפשה של המפיק הארווי ויינשטיין

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

חברת הריגול העסקי הישראלית בלאק קיוב היא זו שהופעלה על ידי אנשי טראמפ על מנת לרגל אחר דיפלומטים מממשל אובמה - כך מדווח הבוקר (ב') המגזין ה"ניו-יורקר". בסוף השבוע נחשף ב"אובזרבר" כי לפני כשנה החל טראמפ בקמפיין ריגול אחר בן רודס וקולין קאל, בכירים מממשל אובמה שלקחו חלק במו"מ ליצירת הסכם הגרעין עם איראן, על מנת להכפישם ובכך לערער על מהימנות ההסכם.

בלאק קיוב יוסדה ב-2011 על ידי קציני המודיעין לשעבר דן זורלא וד"ר אבי ינוס. היא מוכרת כמקורבת לממשלת ישראל ולסוכנויות המודיעין, כאשר לקוחותיה הם קונצרנים וטייקונים בארץ ובעולם. שמה של החברה עלה לפני חודשים ספורים לכותרות, לאחר שמגזין ה"ניו-יורקר" חשף שהיא נשכרה על-ידי המפיק הארווי וויינשטיין - המואשם באונס ובשרשרת הטרדות מיניות של כוכבות הוליווד - כדי לרגל אחר קורבנותיו ואחר עיתונאים. בבלאק קיוב הגיבו ואמרו אז כי "מדיניותה של בלאק קיוב היא לעולם לא לדון על לקוחותיה עם צד שלישי, ולעולם לא לאשר או להכחיש ספקולציות כלשהן לגבי עבודתה של החברה".

לפי המגזין, בלאק קיוב אספה עבור טראלאמפ מידע על מספר אנשים, בהם רודס וקאל, הכולל את כתובותיהם, מידע על בני משפחותיהם ואפילו דגמי המכוניות שלהם. סוכנים של החברה הורו לנסות למצוא מידע מכפיש עליהם, מטענות בלתי מבוססות לפיהן רודס וקאל עבדו עם לוביסטים איראנים וקיבלו טובות הנאה כלשהן מקידום המדיניות שלהם בהסכם, ועד להאשמה כי אחד מהם מנהל רומן.

הגילוי נחשף ימים ספורים לפני 12 במאי - המועד הסופי שבו טראמפ יחליט האם לפרוש או להמשיך לקחת חלק בהסכם הבינלאומי שנועד להגביל את תוכנית הגרעין של איראן.

לפי הדיווח של ה"אובזרבר", צוותו של טראמפ יצר קשר עם החברה הישראלית מספר ימים אחרי ביקורו של נשיא ארה"ב בישראל בשנה שעברה - הביקור הבינלאומי הראשון שלו בתפקיד. טראמפ הבטיח לנתניהו שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני ורמז שהאיראנים יכולים "לעשות מה שהם רוצים" מאז חתימת ההסכם ב-2015.

תגובת בלאק קיוב: "מדיניות Black Cube היא לעולם לא לדון על לקוחותיה עם צד שלישי כלשהו, וכן, לעולם לא לאשר או להכחיש כל ספקולציה לגבי עבודתה. אזכור החברה בהקשרים שונים ומשונים מסתמן כספורט הבינלאומי הרשמי של 2018. אלא שבלאק קיוב אינה קשורה לממשל טראמפ, לשלוחיו, לאנשי עסקים המקורבים אליו או להסכם הגרעין האיראני. כל מי שטוען אחרת טועה ומטעה באופן חד משמעי את קוראיו וצופיו.

"למזלנו, המוסד הישראלי וה CIA יודעים לטפל בעניינם לבד ואינם זקוקים עדיין לסיועה של בלאק קיוב בנוגע להסכם הגרעין ולענייני ביטחון העולם. יודגש כי בלאק קיוב עבדה, עובדת ותעבוד תמיד בהתאם לחוק, בכל מדינה בה היא עובדת ובהתאם לחוות דעת של משרדי עורכי הדין המובילים בעולם".