בנימין נתניהו נפגש בניקוסיה עם נשיאי יוון וקפריסין

ראש הממשלה נועד היום עם הנשיאים בנוגע להנחת צינור הגז הטבעי, הסכמי ביטחון, איכות הסביבה וקולנוע

נתניהו ואנסטסיאדיס / צילום: קובי גדעון לע"מ
נתניהו ואנסטסיאדיס / צילום: קובי גדעון לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיע לפגישה עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס, ועם ראש ממשלת יוון ציפראס. במהלך הפגישה דנו השלושה בנושא הנחת צינור הגז לאירופה, שאמור להיות באורך 2,100 ק"מ, והנחתו תעלה כ-25 מיליארד שקל. מזכר ההבנות הראשוני בין המדינות נחתם בדצמבר 2017, והפרויקט יימשך עד לשנת 2025. 

בפגישה דנו הצדדים במעבר משלב מזכר ההבנות הראשוני, לשלב בדיקת ההיתכנות. מכיוון שזהו צינור הגז התת-ימי הארוך ביותר בעולם, מדובר בפרויקט מורכב שמחייב שיתוף-פעולה בין מנכ"לי משרדי אנרגיה ותשתיות של שלוש המדינות ובתוספת איטליה בהמשך.

בפגישה הטרילאטרלית נתניהו, אנסטסיאדיס וציפראס חתמו על הסכם שיתוף-פעולה בתחום בטחון הפנים (ישראל-קפריסין) למטרות של לוחמה בפשיעה מקומית. בנוסף, הסכם קו-פרודוקציות בתחום הקולנוע (ישראל קפריסין). ההסכם האמור לסייע לתעשיית הקולנוע הישראלית בכך שיכיר בהפקות משותפות ישראליות-קפריסאיות שיהיו זכאיות לקבל כספי תמיכה ממשלתיים.

בנוסף נחתם הסכם שיתוף-פעולה למניעת זיהום ימי (ישראל-קפריסין-יוון) לטיפול בזיהומי שמן ימי. עוד נחתם הסכם לשיתוף-פעולה (ישראל-קפריסין-יוון) לשיתוף-פעולה בנושא פריסת סיבים אופטיים והסכם הוזלת רומינג ותעריפי נדידה. 

בפגישה בקפריסין נכחו גם שרי האנרגיה של ישראל, קפריסין ויוון כדי לדון לעומק בקידום חתימת ההסכם המשותף למדינות על פרויקט הקמת צינור הגז הטבעי התת-ימי מישראל לאירופה. מפגש זה, נציין, מצטרף לדיונים שוטפים בחודשים האחרונים בין שרי האנרגיה של המדינות ובין מנכ"לי משרדי האנרגיה וגורמים מקצועיים שונים לקידום הפרויקט.

השרים אמרו כי זהו פרויקט תשתית אסטרטגי המייצג אינטרס משותף למדינות ולאיחוד האירופי בנוגע לגז הטבעי. כזכור, לפני מספר חודשים חתמו שרי האנרגיה על מזכר הבנות בנושא.

על-פי הודעת משרד האנרגיה, "צינור הגז יבטיח אפיק ייצוא ארוך-טווח של גז ישראלי וקפריסאי ליוון, איטליה ולשווקים אירופאיים נוספים ויקדם את התחרות במשק הגז. פרויקט זה עתיד לחזק את הביטחון האנרגטי של האיחוד האירופי ולגוון את מקורות האספקה של גז טבעי לאירופה".

ואולם פרויקט שאפתני זה עדיין רחוק מיישומו. הקושי ההנדסי בביצוע הפרויקט התשתיתי המורכב הזה מצוי בתוואי התת-ימי, שמגיע בשיאו לעומק של 3.3 ק"מ וכן בפעילות הגעשית בקרקעית הים בין קפריסין ליוון. מאפיין זה עלול לגרום נזקים לצינורות שיהיה קשה מאוד לתקן. עם זאת, עם זינוק במחירי הגז באירופה בתקופה האחרונה, ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט עלתה בצורה משמעותי: כך, אם מחיר הגז הממוצע בשנה האחרונה באירופה נע סביב 7.5 דולר ליחידת חום, בישראל מחיר זה עומד על - 5.3 דולר ליחידת חום.

צוות מנכ"לי משרדי האנרגיה של המדינות, שהוקם על-ידי שרי האנרגיה, ימשיך להיפגש ולדון בעקרונות ההסכם הממשלתי בין 4 המדינות - מפגשם הבא צפוי להתקיים בזמן הקרוב באתונה, הצפוי להיחתם עד סוף שנת 2018.