ספר | "מורשת של מרגלים" של לה קארה סגר מעגל בן 30 שנה

לכל מי שהתגעגעו לקצת מלחמה קרה במסגרת ספר אינטליגנטי • ביקורת

“מורשת של מרגלים”
“מורשת של מרגלים”

האצבע ירדה כדי ללחוץ על אישור הרכישה באפליקציית הספרים, כשהיסוס הקפיא אותה באוויר. האם אני הולך להתאכזב שוב מג'ון לה קארה? האם גדול סופרי המלחמה הקרה, שזה שנים אינספור כותב על גננים מסורים, פליטים, אוליגרכים ואחרים, שוב לא יצליח לחבר אותי? האצבע ירדה ובתוך דקות שקעתי מרותק עמוק אל המלחמה הקרה ולאיחוד נדיר, ראשון זה כמעט שלושה עשורים, של כל אנשי סמיילי.

קצת רקע: הבולטים והמוכרים מכל עשרות ספריו של לה קארה - ורבים מהם היו מצוינים - הם אלה שעסקו בג'ורג סמיילי, רב מרגלים מבוגר, נמוך ושמן, שנבגד תמידית על-ידי אשתו וסובל מחיבוטי נפש אנגליים מאוד. סמיילי, אם תרצו, הוא תמונת ראי לסלב האחר של השירותים החשאיים הבריטיים, ג'יימס בונד; אלא שבניגוד אליו,לסמיילי יש די הרבה תאים אפורים, מטרות נאצלות, שיטות שיכולות להיות שנויות במחלוקת והרבה אנשים שילכו אחריו עד הקצה במסגרת המאבק באימפריית הרשע הסובייטית (וגם בביורוקרטיה הבריטית). אני לא מרחיב כי אם במקרה לא קראתם, אז כנראה שראיתם את הסרטים והסדרות שהיו, בסך הכול, די נאמנים למקור.

המכורים הכבדים ידעו במשך השנים להצביע על חורים, סימני שאלה וקפיצות בעלילה של צמד הספרים המרכזי בעלילות סמיילי - "החפרפרת" ו"כל אנשי סמיילי" (והיו עוד). למשל, מה גרם לסמיילי לפרוש מהשירות טרום תמונת הפתיחה ב"החפרפרת", מה הוריד את קונטרול מהפסים, למה ג'ים פרידו הרג את ביל היידון, מה קרה לקרלה והרשימה עוד ארוכה-ארוכה. אגב, אני מנחש שלפחות חלק מהערפול נבע מהקודים החברתיים של בריטניה בשנים שבהם נכתבו הספרים, ביחס להומוסקסואליות וסקס, למשל (וזה רמז).

וכאן בדיוק נכנס "מורשת של מרגלים", 27 שנים אחרי הופעת האורח האחרונה של סמיילי ב"הצליין החשאי". הספר הוא סגירת המעגל הסופית וספר התשובות המלא לכל מה שאי פעם היה חסר לכם בסיפורי סמיילי, כולל כל התהיות שהזכרתי בפסקה הקודמת, ולמרות הפיתוי העז, לא יהיו פה ספויילרים.

כמו בכל ספריו של לה קארה, גם כאן מדובר בעצם בכמה סיפורים שיוצאים האחד מתוך השני, עטופים כולם באפרוריות לונדונית ובייסורי מרגלים ותיקים. המסגרת הכללית של הסיפור היא זימונו של פיטר גווילם, בעבר בכיר בשירות ועוזרו של סמיילי ועתה פנסיונר קשיש שמתגורר בצרפת, לבירור דחוף באנגליה בשל פרשה עתיקה שהרימה ראש ומאיימת להתפרסם ולהביך את השירות. גווילם מגיע בחוסר רצון ללונדון ונאלץ לנבור במסמכים העתיקים כאשר הסיפור הבא, והמרכזי יותר, הוא אותו מבצע שלמעשה מקדים את נקודת הפתיחה של "החפרפרת". וכן, מדובר בסיפור מביך ובעייתי שלא עושה חסר עם איש מהגיבורים הוותיקים שלנו. בין לבין, נשזר הסיפור השלישי שמתאר מה קרה לכל אנשי סמיילי בעשרות השנים שחלפו מאז לכידתו של קרלה להווה. ובסיפור הזה כולם משתתפים.

יש ב"מורשת של מרגלים" את כל השטיקים הספרותיים של לה קארה, אבל הוא לא הספר הכי טוב שלו. רחוק מזה. הוא זורם ורהוט (בניגוד לחלק מהספרים האחרונים שלו, יש לומר) אבל חלק מהמעברים בין הסיפורים, כמו גם חלק מהדמויות, הם קצת פחות ממה שהייתם מצפים מאמן כמו לה קארה. ועדיין, לכל מי שהתגעגעו לקצת מלחמה קרה במסגרת ספר אינטליגנטי (עניין נדיר, למרבה הצער, בז'אנר המתח), שלא לדבר על כל מעריצי סמיילי, שכבר שלושים שנה מחכים לשמוע ממנו משהו, זה בפירוש ספר חובה.