הסדר העולמי החדש של טראמפ

הנשיא לא מבין למה יש צבא אם לא משתמשים בו

צילום: רויטרס - Joshua Roberts
צילום: רויטרס - Joshua Roberts

הוא גס רוח, שקרן סדרתי, חסר בושה, שוביניסט. הכול נכון. אבל בתחום מדיניות החוץ טראמפ עושה בית ספר לדיפלוטים, לפוליטיקאים, וגם לעיתונאים-פרשנים. כל העולם הזהיר את טראמפ מפני הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית אליה. הערבים לא ישלימו עם זה, ההחלטה תבעיר מלחמה אזורית - כך התנבאו דיפלומטים ופרשנים, גם אצלנו. מה קרה בפועל? היו דיבורים, איומים, אבל הערבים התאימו עצמם למצב החדש.

יותר חזק מקים

צפון קוריאה: המדינה הזאת תמיד הפחידה את כולם, בגלל היותה סגורה, וכל מה שאינו ידוע מפחיד. המנהיג שלהם קים ג'ונג-און הילך אימים על העולם עם ניסויים צבאיים כאלה ואחרים, ועם רטוריקה שנשמעה מטורפת לחלוטין. היה נדמה שמדובר במנהיג שלא יהסס להשתמש בנשק גרעיני, ואחריו המבול. בא טראמפ, חסר הניסיון הפוליטי, ואמר: "סליחה, אני ארה"ב, אני יותר חזק מקים, ואם הוא יעשה משהו, ניתן לו מכה אותה לא ישכח לעולם". אף אחד לא דיבר כך אל צפון קוריאה והשליט שלה.

"אני יותר חזק"

התגובה של קים הייתה מדהימה. לראשונה מאז חלוקת קוריאה קים בא לבקר, נכנס לקוריאה האסורה, התחבק עם המנהיג שלה, ובקרוב הוא אמור להיפגש עם נשיא ארה"ב - מהלכים שלא מזמן נחשבו לבלתי אפשריים. הרטוריקה היותר מעודנת של אובמה וקודמיו בנשיאות לא עשתה את זה, היא נתפשה כחולשה, וארה"ב נחשבה למדינה שאפשר לעשות איתה מה שרוצים.

איומי הרהב

עכשיו מסתבר כי העולם בו אנו חיים זקוק למנהיג "משוגע" כדי שהמנהיגים ה"משוגעים" האחרים יפחדו ממנו. טראמפ לימד את יריביו שהוא מוכן לכל דבר, רק לא להיכנע לגחמות שלהם. טראמפ פועל כאדם שאינו מבין למה וושינגטון בנתה את הצבא החזק בעולם (כן, זה לא צה"ל) אם אינה משתמשת בכוח הזה, לפחות כהרתעה אפקטיבית מפני האיומים מלאי הרהב של דיקטטורים למיניהם.

תיזהרו מה"משוגע" האמריקאי

למעשה גיבש טראמפ סדר עולמי חדש. קודם לכן נהגו נשיאי ארה"ב לרדוף אחר המנהיגים הרדיקלים והמאיימים, לנסות לפייס אותם, העיקר שלא יממשו את איומיהם. היום כבר אפשר לומר שכולם מבקשים להפיס את דעתו של טראמפ. קול גדול עבר מקצה העולם עד קצהו: תיזהרו מה"משוגע" הזה בבית הלבן. טראמפ לא נבהל מכם, והתכסיסים והאיומים שלכם לא עובדים עליו.

גדולת אמריקה

סיסמת הבחירות העיקרית של טראמפ הייתה: להחזיר לאמריקה את גדולתה. במערכת הבחירות זה נשמע כמו סיסמה פרסומית. היום נראה שזו באמת המדיניות של טראמפ. צריך לקוות מאוד שיצליח.