"נצטרך להיות טובים כדי שיבחרו בחברת החשמל"

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל מדבר בראיון בלעדי על הרפורמה ("היו ויכוחים ועוד יהיו ויכוחים"), על העובדים שפורשים ("וידאנו שעובד חברת החשמל עוזב כשהוא גאה ויש לו ביטחון כלכלי") ועל המהפך: "זה לא שינוי קוסמטי אלא שינוי גנטי"

יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר
יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר

"הרפורמה תחזיר את עצמה עד השקל האחרון", כך מבטיח יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, בראיון בלעדי ל"גלובס" אחרי אישור הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל. "הרפורמה לא ממומנת ממקורות חיצוניים", אומר רון-טל, "אבל ייקח זמן, מספר שנים, להחזיר את עלויות הרפורמה באמצעות התועלות שיש לה. זה טבעי. כשאתה נפרד מכמות אדירה של עובדים, אתה משלם להם כסף בטווח הקצר. בטווח הארוך, לא יאוחר מסוף הרפורמה ולכל היותר תוך שמונה שנים, הרפורמה הזאת תחזיר את עצמה עד השקל האחרון ומהרגע הזה למעשה כל שנה תוביל לכך שמחיר החשמל יירד".

במסגרת הרפורמה יעזבו את החברה אלפי עובדים תוך שמונה שנים. "וידאנו במהלך הדיונים שכל עובד חברת החשמל עוזב כשהוא גאה ויש לו ביטחון כלכלי, כשהמשפחה שלו לא תפגע בהיבט הכלכלי", אומר רון-טל, "רק תדמייני לך מצב שאומרים לעובד שתוך חודש הוא צריך לעזוב את החברה. אם העובד לא מקבל את חבילת הפיצויים הראויה זה לא יעזור וזה מה שקרה ב'טבע'. לא רצינו להגיע למצב שלהם, את לא תראי את עובדי חברת חשמל מפוטרים במסגרת הרפורמה ויוצאים לרחובות. זאת, משום שהם מבינים את מה שקרה ואנחנו דואגים שהם ייצאו עם ראש מורם. הם לא יהפכו לעשירים גדולים, הם בסך הכל יהיו אזרחים שיוכלו לחיות ברמת החיים שיש להם כיום, לאחר הפרישה".

עלות הרפורמה מוערכת ב-7 עד 8 מיליארד שקל, כאשר כ-5 מיליארד שקל יופנו לעובדים הפורשים והנותרים.

במקביל לחגיגות, יש גופים שלא מרוצים מהרפורמה. קשה להתעלם מהביקורת אותה משמיעים יצרנים החשמל הפרטיים (יח"פים) לאורך כל תקופת המו"מ. לטענתם מדובר ב"פייק רפורמה" שלא תוזיל מחירים ולא תאפשר תחרות אמיתית.

"אפשר לכנות את היח"פים טייקונים. אני לא בטוח שמה שמוביל אותם זה תחרות פתוחה שתאפשר ירידה של תעריף החשמל, אלא להיפך - לשמור כמה שיותר נתחים של ייצור החשמל בידיהם ואני מאוד לא מתחבר לקמפיין שלהם. אני חושב שלא טובת הציבור עומדת מול עיניהם ואני מאוד מקווה שמדובר ברעש שניתן יהיה להתגבר עליו. אנחנו, יחד עם שר האנרגיה, שר האוצר והמנכ"לים של משרדי האנרגיה והאוצר פועלים באחריות לאומית גם לאפשר לתחרות וביטחון אנרגטי וגם להביא לכך שהרפורמה תהיה טובה לכל אזרח.

"שום דבר לא יעצור את הרפורמה הזאת - אנחנו לא נתכופף מול הלחץ הכבד שיש בעיקר מצד הטייקונים (יצרני החשמל הפרטיים - ס.ג). מספיק לראות את כמות הכסף שנשפך על ידם בפרסומים נגד הרפורמה, לא חבל על הכסף הזה? אם הייתי מחזיר את הכסף הזה לציבור, כבר הינו חוסכים בתעריף החשמל. במקום להשקיע את הכסף הזה בקמפיין שיספקו הנחה יותר גדולה, למה הם לא עושים את זה", תוהה רון-טל.

רפורמה בחברת החשמל
 רפורמה בחברת החשמל

"ארגון העובדים נוהג באחריות"

רון-טל כיהן בעבר כיו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל (חנ"י). כאשר הוא מתבקש להתייחס למשבר בנמלים הוא מקפיד לדבר על ההבדל בין ועדי העובדים בשני המונופולים - חברת החשמל ונמלי הים.

"ראוי לעשות הבחנה חד משמעית בין ההתנהלות של הנמלים לבין התנהלות של ארגון העובדים של חברת החשמל. ארגון העובדים של חברת החשמל נוהג באחריות שאני לא זכיתי לראות אותה בתקופתי ובשנים הקודמות. ארגון העובדים של חברת החשמל ראה לנגד עיניו את טובת העובדים, אך גם את טובת כלל הציבור. ארגון העובדים שלנו היה שותף לתהליך הרפורמה. היו טענות ותלונות, אבל היום הרפורמה הזאת מקובלת גם על העובדים".

ראינו שהרפורמה התעכבה הרבה זמן כי לבנימין נתניהו הייתה ביקורת על הרפורמה. אתה חושש שנתניהו יעצור את הרפורמה בממשלה?

"היו ויכוחים, יש ויכוחים ועוד יהיו ויכוחים. ראש הממשלה אחרי שהוצגה בפניו הרפורמה במספר דיונים ואחרי שהוא קיים את ההתייעצויות הנדרשות ממנו, לקח את האחריות הנדרשת ואיפשר לרפורמה הזאת לקרות. אני מעריך את הצעד הזה. אני מאמין שהרפורמה תעבור בממשלה כבר ביום שני הקרוב מסיבה פשוטה - היא באמת טובה למשק ולאזרחים.

"אני רוצה גם לציין את ראש הממשלה שקיבל החלטה מאוד חשובה, לאפשר לרפורמה הזאת לצאת לדרך. ללא החלטה שלו, שעסקה בכל מה שקשור לבג"ץ המפורסם, זה לא היה קורה עכשיו".

אנשי רה"מ, בעיקר אבי שמחון ואלי גרונר הביעו ביקורת חריפה על הרפורמה, בדגש על נושא ההולכה, שבו חברת החשמל תישאר מונופול.

"אין לי טענה לא לאבי שמחון ולא לאלי גרונר. הם עושים את מלאכתם נאמנה. אני משוכנע שהנושאים השונים שהם הדגישו בעבודתם בנוגע להולכה, יגיעו לפתרונם במסגרת הרפורמה. ההולכה והחלוקה מהווים מונופול טבעי במדינת ישראל, מדינה קטנה שנמצאת במזרח התיכון ומתמודדת עם נסיבות גיאו-פוליטיות מאוד מורכבות. אנחנו רואים את זה כל יום והתשתית מהסוג הזה, שהיא תשתית חיונית למדינת ישראל, הכי חיונית למדינה, נשארת בידי המדינה. מדובר בדבר חיוני. בייסיק.

"הולכה זאת תשתית שמאפשרת את איכות החשמל האמיתית, התשתית הזאת מאוד פגיעה במדינה קטנה כמו שלנו והיא חייבת להישאר בידי המדינה. אוי ואבוי לנו אם התשתית הזאת הייתה עוברת לידיים הפרטיות. מי שהוביל את הקו של להוציא את תשתית ההולכה מהחברה לידיים פרטיות - השיקולים שלו בעיני במקרה הטוב לא ברורים, ובמקרה הפחות טוב - פשוט שיקולים זרים. על השאר אני מעדיף לא להרחיב. אבל בטח לא מדובר בשיקולים לטובת מדינת ישראל".

חברת החשמל הזניחה את נושא ההולכה במשך שנים. מה ישתנה?

"חברת החשמל בתוכנית החומש שלה שכבר קיימת ושתאושר בימים הקרובים אצל שר האנרגיה יובל שטייניץ, תשקיע בתחום ההולכה הרבה יותר ממה שהשקיעה בעבר וזה לא שהיא השקיעה מעט. נשקיע כ-3 מיליארד שקל בשנים הקרובות וזה יחזק את רכיב ההולכה. האם תוכנית העבודה הזאת תמומש או לא? זאת לא שאלה של ארגון העובדים יותר. בסדר החדש של חברת החשמל - ההנהלה היא מנהלת והעובדים עובדים.

"אם תהיה בעיה ביישום תכנית ההולכה, היא תהיה בעיה של הנהלת חברת החשמל עליה מוטלת האחריות. אין יותר מצב כמו בנמלים. בעקבות השינוי הארגוני להנהלה יהיו סמכויות במקרים של פגיעה במשמעת. הגמישות הניהולית תשתפר".

הרפורמה הזאת הייתה חשובה לך באופן אישי?

"לרפורמה הזאת יש עוצמה גדולה. ההישג הגדול שלה הוא שאין בה מנצחים ואין בה מפסידים. נכון שדפקתי על הפטיש לפעמים במהלך הדיונים, אבל לא רק אני דפקתי על השולחן אלא גם שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, שהוביל את הדיונים מצד המדינה. אגב רובם התנהלו במשרד שלי - דבר שמצביע על האמון שנוצר בין חברת החשמל לבין הרגולטורים של החברה".

אומרים שהרפורמה הזאת לא תתרום לציבור.

"אני רוצה לענות לך כך: מי היה בחדר בזמן הדיונים? כל נציגי הציבור היו בחדר הדיונים. רשות החשמל נכחה בדיונים. ההגבלים העסקיים היו בחדר במשך שעות ארוכות וימים. הממונה על השכר היה בחדר. רשות החברות הייתה בחדר, אגף התקציבים היה בחדר. המנכ"לים של משרדי האנרגיה והאוצר היו בחדר הזה וניהלו את הדיונים".

הגורמים האלה התנגדו בעבר לרפורמת יוגב.

"נכון. השרים לקחו אחריות, שר האנרגיה ושר האוצר לקחו על עצמם אחריות כבדה והם התנתקו מההקשרים הפוליטיים (מתכוון להתנגדותו בעבר של נתניהו לרפורמה - ס.ג.). הם פעלו על פי מיטב שיפוטם המקצועי וזה מה שאפשר לרפורמה הזאת להתקיים. אין כאן יו"ר חברת החשמל שניצח את מנכ"ל משרד האנרגיה או האוצר שניצחו או הפסידו. החוכמה ברפורמה הזאת שהיא מאוזנת ומטפלת במשק האנרגיה של מדינת ישראל".

איך יראה משק החשמל
 איך יראה משק החשמל

"החברה יוצאת לדרך חדשה"

איזה שינוי הולכת לעבור החברה שבראשותך בשנים הקרובות?

"השפעת הרפורמה על חברת החשמל - זה לא פחות מהיסטוריה. כשאני הגעתי לפני שבע וחצי שנים לחברת החשמל למטרה הזאת - חברת החשמל יוצאת לדרך חדשה, היא משנה את פניה. מדובר במונופול, אולי המונופול החזק ביותר של מדינת ישראל שמשנה לחלוטין את פניו ואני אומר לך. זה לא שינוי קוסמטי אלא שינוי גנטי.

"חברת החשמל המתחדשת היא חברה שתהיה רזה יותר, שקופה יותר ויעילה יותר. החברה תדע להתמודד בשוק תחרותי בשני מרכיבים מאוד תחרותיים - גם הייצור וגם האספקה ונדרש ממנה בנסיבות האלה להמשיך ולהוביל את משק האנרגיה. החברה הזו משנה את פניה לא רק בכך שהיא מתייעלת בלמעלה מ-2,000 עובדים, אנחנו נפרדים מ-2,800 עובדים ותיקים. אנחנו גם מבצעים שינוי ארגוני, הארגון הופך להיות יותר מתקדם מתאים לאתגרים הנוכחיים ולא מבוסס על העבר. למעשה, ממצב של מעל 10 שכבות ניהול אנחנו יורדים לסדר גודל של חמש שכבות ניהול. אנחנו נפרדים משכבות שלמות של ניהול כי הטכנולוגיה מאפשרת לנהל חברה באמצעים אחרים".

"הצרכן יקנה חשמל במקום אחר"

לדברי רון-טל, "החברה משנה את פניה ממונופול לחברה שצריכה להתמודד על הנתח שלה - מה שיגרום לה גם להביא את המוצר יותר איכותי לצרכן. לראשונה בהיסטוריה הצרכן של חברת החשמל יהפוך ללקוח, כי במהלך הרפורמה תיפתח לו זכות שלא הייתה לו עד היום - זכות הבחירה.

"אם לא יהיה טוב לו בחברת החשמל הוא פשוט יקנה חשמל במקום אחר. זה לא ייקח יום או יומיים אבל זה אחד היתרונות החשובים של הרפורמה הזאת ואסור לנו לשכוח את זה.

"בעוד כמה שנים תוכלי לבחור בין ספקי החשמל, אנחנו נצטרך להיות טובים כדי שאת תבחרי בחברת החשמל. ואני מבטיח לך אנחנו נהיה שם, אנחנו מתכוונים להיות מצוינים".

ת"ז: יפתח רון-טל (62)

תפקיד: יו"ר חברת החשמל

אישי: נשוי לורד (עו"ד וטוענת רבנית), אב לשבעה

מגורים: נולד בקיבוץ נתיב הל"ה, כיום גר במודיעין

לימודים: תואר במשפטים מהאוניברסיטה העברית (L.L.B) ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת בר-אילן (E.M.B.A)

רזומה: שורה של תפקידי פיקוד בשיריון, מפקד זרוע היבשה בצה"ל (בדרגת אלוף), יו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל (חנ"י)

עוד משהו: עוסק בשילוב אנשים בעלי צרכים מיוחדים בחברה הישראלית. נשיא עמותת "גדולים במדים" שמסייעת לנוער עם צרכים מיוחדים להתגייס לצבא