תקופה של צמיחה רצופה: חברות התוכנה פיצחו את הקוד

ענף שירותי התוכנה בישראל משלים תקופה ממושכת של עליות בבורסה • החברות בתחום השכילו לנצל הזדמנויות משמעותיות לצמיחה אורגנית, לצד התרחבות בעזרת מיזוגים ורכישות, ואפשר להעריך כי הסקטור צפוי להמשיך ולהפגין איתנות וצמיחה

מטריקס / צילום: איל יצהר
מטריקס / צילום: איל יצהר

ענף שירותי התוכנה בישראל מהווה את אחד ממנועי הצמיחה של המשק הישראלי. יתרונה העיקרי של ישראל בתחום זה נובע משילוב של סביבה עשירה בכוח-אדם איכותי ומתנאים סביבתיים חיוביים ליזמות טכנולוגית.

בין השנים 2008 ל-2017 הציג תחום ה-IT (טכנולוגיות מידע) צמיחה שנתית ממוצעת של 8.5%. זאת מגיעה לאחר צמיחה של 1.9% בשנת 2015. ב-2016 צמח שוק ה-IT בישראל בכ-2.8%, והגיע להיקף של 6.6 מיליארד דולר. קצב הצמיחה גבר והגיע לשיעור של 3.5% ב-2017, ולפי הערכות של חברת המחקר הישראלית STKI הוא יעמוד על 7.1 מיליארד דולר - כ-5.5% מהתמ"ג בישראל - בשנת 2018.

אחת הסיבות המרכזיות לצמיחה היא מעבר המגזר הציבורי - המהווה כ-30% מסך המכירות בתחום - למערכות דיגיטליות. זה כולל מעבר של משרדי ממשלה, ביטחון, חינוך ובריאות. מגזר נוסף שתורם לכך הוא מגזר הפיננסים (מהווה 20% מתמהיל המכירות), וכולל את מערכת הבנקאות, חברות הביטוח וחברות האשראי.

גם בבורסה בתל-אביב הפגינו החברות בתחום זה ביצועי יתר במדד ת"א 35 בין השנים 2015 ל-2017. החברות המובילות בתחום הן מטריקס, חילן וקבוצת וואן פתרונות תוכנה. לפי מחקר שפרסמה חברת המחקר Gartner בשנת 2017, מטריקס היא החברה הגדולה ביותר בתחום זה, והיא מהווה 20% משוק ה-IT בישראל, לעומת IBM עם נתח שוק של 9.5%, וחילן (שמתחרה במטריקס בחלק מענפי השוק) עם נתח של 9%. בתחום האינטגרציה, כלומר בתחום שירותי הערך המוסף, ממוצבת מטריקס כמובילת התחום כבר עשר שנים.

תחום שירותי התוכנה כולל מספר תתי-תחום מרכזיים: פתרונות תוכנה, בינה עסקית, בדיקות תוכנה, אינטגרציה, מיקור-חוץ והדרכה, פתרונות אינטרנט ומובייל ופתרונות מחשוב ענן.

נכון להיום שלוש הקבוצות המרכזיות מספקות חשיפה למרבית השירותים, ואילו תחום פתרונות התוכנה הוא המוביל, ומהווה את עיקר ההכנסות של שלוש החברות הבולטות בתחום (מטריקס, קבוצת וואן וחילן).

צמיחת שוק
 צמיחת שוק

הגודל כן קובע

מטריקס, המעסיקה כ-8,600 אנשי IT, היא אחת מהחברות טכנולוגיית המידע המובילות בשוק הישראלי. 

מטריקס עוסקת בביצוע פרויקטים מן הגדולים במשק של אינטגרציה, פיתוח ויישום טכנולוגיות, פתרונות ומוצרי תוכנה, ייצוג ושיווק מוצרי תוכנה מובילים מהעולם, שירותי תשתית, ייעוץ, Offshore, מיקור-חוץ, בדיקות, הדרכה והטמעה ופתרונות חומרה מובילים. הייחודיות של מטריקס היא ביכולת להתאים טכנולוגיות ופתרונות ללקוחותיה, תוך יצירת החיבור הנכון בין הביזנס לטכנולוגיה, וזאת הודות לשילוב בין שלושה ממדים.

שלושת הממדים הללו הם שירותים רוחביים, המספקים מענה מלא לניהול ולמימוש פרויקט IT מקצה לקצה; שירותים על פי מגזרי שוק, המספקים מענה בהתאם לעולם התוכן של המגזר; ומרכזי ההתמחות, המספקים את הניסיון, ההתמחות והפתרונות הטכנולוגיים והאפליקטיביים.

מרבית הפעילות של מטריקס מרוכזת בישראל. בשנת 2017 רשמה מטריקס הכנסות של 2.9 מיליארד שקל, עלייה של 12.3% לעומת שנה קודמת, ורווח תפעולי של כמעט 200 מיליון שקל, עלייה של 5.7%.

תזרים המזומנים של החברה יציב וצומח, והוא הסתכם בכ-180 מיליון שקל בשנת 2017. לחברה יש מדיניות חלוקת דיבידנד ותשואת דיבידנד של 3.61% מראשית הקמתה ולאורך שנות קיומה.

אסטרטגיית הצמיחה של מטריקס התבססה הן על צמיחה אורגנית והן על רכישות ומיזוגים של חברות, כבסיס לגידול ולכניסה למגזרים חדשים. עם החברות שנרכשו על-ידי מטריקס נמנות ג'ון ברייס הדרכה, טנגרם, סיבם, קבוצת סינטק, קבוצת ניו-אפליקום, אפקט, ספיה, טאקט מערכות, נטווייז, 2 Bsecure ,Babacom, המי"ל, Exzac ,Xtivia ורבות אחרות.

הון אנושי ותוכנה כשירות

החברה השנייה בגודלה היא קבוצת חילן, המעסיקה 3,500 עובדים. התמחותה היא בתחום פתרונות תוכנה כשירות (Software as a Service), ופתרונות לניהול ההון האנושי בארגון. עיקר הפעילות שלה היא תחומי השכר, משאבי אנוש, נוכחות ופנסיה, וניהול עובדים בארגון. נוסף על כך, החברה פועלת בתחום שירותי המחשוב, המתופעלים באמצעות חברות בנות המתמחות באספקטים שונים של תשתיות המחשוב, אבטחת המידע וניהול הנתונים.

בשנת 2017 רשמה חילן הכנסות של 1.34 מיליארד שקל, עלייה של 8.5%, ורווח תפעולי של 133.3 מיליון שקל, צמיחה של כ-12.3%. כ-50% מסך הרווח מגיעים מתחום שירותי השכר ומשאבי האנוש, והדבר נובע בעיקר מגידול במספר המועסקים בשנים האחרונות, מהתבססות מגזרי הפיננסים והבריאות כמובילי המהפכה הדיגיטלית וממיקוד חדשנות טכנולוגיות. תזרים המזומנים יציב, בהיקף של 120 מיליון שקל, ותשואת הדיבידנד עומדת על 2.4%.

בנובמבר 2014 השלימה חילן את רכישת חברת הידועה גם בשם נס ישראל מחברת נס טכנולוגיות, תמורת 42 מיליון דולר. נס א.ט היא למעשה הזרוע הישראלית של חברת נס טכנולוגיות, העוסקת במתן שירותי מערכות מידע.

החברה השלישית בגודלה היא קבוצת וואן טכנולוגיות תוכנה, העוסקת בפיתוח ובשיווק מערכות מחשוב. החברה מעסיקה יותר מ-3,000 עובדים בישראל, ובשנת 2017 הכנסותיה עמדו על 1.4 מיליארד שקל, והרווח התפעולי עמד על 96 מיליון שקל, צמיחה של 6.5%. תזרים המזומנים עמד על 85 מיליון שקל ב-2017, ומדיניות הדיבידנדים עקבית, עם תשואת דיבידנד של 4.6% במהלך 2017. החברה מאופיינת גם בצמיחה עקבית ובשמירה על נזילות גבוהה.

שם המשחק: מיזוגים ורכישות

מגזר ההייטק וחברות ההזנק הוא אחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית, והוא מספק הזדמנויות רבות לחברות התוכנה. הללו מספקות פתרונות לחברות ההייטק והסטארט-אפ - הן באמצעות הספקים הבינלאומיים שהן מייצגות, והן משילוב של פתרונות שהו מפתחות בתחומי ניהול מידע, ניהול משאבי אנוש, פתרונות ענן, מוצרי תוכנה, אספקת צוותי פיתוח וכוח-אדם, והקמת מערכי תמיכה HelpDesk עבור חברות. נוסף על כך, חלק מהחברות מאפשרות להחזיק ולהכשיר בזמן קצר כוח-אדם במגוון טכנולוגיות, פתרונות ועולמות תוכן.

הדבר הבולט בכל תחום שירותי התוכנה הוא היתרון לגודל. שלוש הקבוצות הנ"ל בולטות במדיניות של צמיחה אורגנית, שלצדה התרחבות תמידית לתחומי פעילות מקבילים - וזאת במטרה לייצר סל פתרונות רחב ככל האפשר.

נראה כי המילה האחרונה טרם נאמרה, ואנו צפויים לראות המשך מיזוגים ורכישות מצד חברות אלה. באפריל 2017 הודיעה קבוצת וואן, כי היא במגעים לרכישה של חברת ה-IT טלדור בתמורה ל-313 מיליון שקל, וגם חילן הודיעה כי היא מחפשת רכישות סינרגטיות לתחומי הליבה ולתחומי פעילות מקבילים. חברת מטריקס פועלת אף היא בתחום הרכישות, והרכישה האחרונה הייתה AVIV AMCG, המתמחה בייעוץ ובניהול פרויקטים.

לפי סקר של משרד עוה"ד האמריקאי White and Case, יחד עם חברת Mergermarket, תחום המיזוגים והרכישות בענף שירותי התוכנה בישראל צפוי להתרחב ולעמוד על יותר מ-3 מיליארד דולר בשנה הקרובה, כך שאנו עוד צפויים לראות התרחבות של החברות הגדולות, והצטמצמות בחברות הנישה.

האם הצמיחה תימשך?

יש לזכור שחברות התוכנה הללו השלימו שלוש שנים של עליות רצופות, ומטריקס וחילן הכפילו את שוויין בשלוש השנים האחרונות. התחרות החריפה בחלק מתחומי הפעילות של החברות, לצד חסמי כניסה נמוכים בתחומים מסוימים, עלולים לגרום הורדת מחירים והקטנת היקף ההתקשרויות בהסכמי החברות, ושחיקה ברווחיהן. נוסף על כך, קיימת כניסה של ענקים גלובליים הפועלים בישראל, כגון אורקל, IBM, HP ועוד, הנהנים מיתרון לגודל ומגב איתן של גוף בינלאומי.

לסיכום, ניתן לומר כי בשל עוצמת החברות והזדמנויות צמיחה משמעותיות בתחום שירותי התוכנה, אפשר להעריך כי סקטור זה צפוי להמשיך ולהפגין איתנות וצמיחה, אם כי חלקה כבר מגולם במחיר החברות. 

■ הכותבים הם אנליסט תחום מחשוב וקמעונות ואנליסטית בכירה באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.