פטרוכימיים בוחנת זכאותה לקבלת חלק מכספי מכירת אבגול

פטרוכימיים, שהייתה בעבר שותפה לשליטה באבגול, מכרה ב-2012 את מניותיה לקרן את'מבה • לפי ההסכם, פטרוכימיים זכאית לתשלום אם הקרן תמכור יותר מ-95% מהחזקותיה באבגול בתמורה של מעל 1.56 דולר למניית אבגול (מחיר שתוקן בהמשך ל-1.65 דולר למניה)

חברת ההשקעות פטרוכימיים, הנמצאת בשליטת דיוויד פדרמן ושותפיו, בוחנת את זכויותיה לקבלת סכומים מעסקת הענק שנחתמה השבוע למכירת השליטה ביצרנית הבדים הלא ארוגים אבגול. אתמול (א') דווח כי בעלי השליטה באבגול, קרן ההשקעות הבריטית את'מבה קפיטל ולאומי פרטנרס, ימכרו את מניותיהם בחברה לידי אינדורמה ונצ'רס (Indorama Ventures) התאילנדית, במחיר המשקף לאבגול שווי חברה של 1.7 מיליארד שקל - גבוה בעשרות אחוזים ממחיר השוק.

פטרוכימיים הייתה בעבר שותפה לשליטה באבגול . בשנת 2012 מכרו הפטרוכימיים ומשפחת גולדווסר, בעלת מניות נוספת, את מניותיהם באבגול לידי קרן את'מבה תמורת 107 מיליון דולר. בהתאם להסכם המכירה שנחתם אז, זכאית פטרוכימיים לתשלום מידי את'מבה במקרה שהקרן תמכור יותר מ-95% מהחזקותיה באבגול, והתמורה שתקבל במזומן תהיה גבוהה מ-1.56 דולר למניית אבגול (מחיר שתוקן מאוחר יותר ל-1.65 דולר למניה). במקרה שכזה זכאית פטרוכימיים לתשלום של 18% מההפרש בין מחיר המכירה ל-1.65 דולר למניה, בכפוף להתאמות שונות.

אתמול, כאמור, נחתם הסכם המכירה של כל מניות את'מבה ולאומי פרטנס באבגול (כ-66% מהון החברה) לאינדורמה, במחיר של 1.62 דולרים למניה (5.78 שקלים) - כלומר לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל לאבגול. מחיר המניה נמוך אמנם ב-3 סנטים מהמחיר עליו הסכימו פטרוכימיים ואת'מבה, אולם אבגול חילקה בשנים 2013-2018 דיבידנדים בהיקף מצטבר של 24 סנט למניה בסך הכל, כך שייתכן ופטרוכימיים רואה עצמה זכאית לתשלום מתמורת המכירה.

בחצי השנה האחרונה צנחה מניית פטרוכימיים  ב-45%. הנכס היחיד של החברה, הנסחרת בשווי זניח של פחות מ-20 מיליון שקל, הוא החזקה של 15.5% ממניות בתי הזיקוק (בזן), בה היא שולטת ביחד עם החברה לישראל. על רקע השיפור בפעילות בזן רשמה פטרוכימיים רווח נקי של 104 מיליון שקל בשנת 2017 לעומת הפסד של 222 מיליון שקל ב-2016. ההון העצמי שלה עמד על כ-36 מיליון שקל בסוף השנה לעומת גירעון של 61 מיליון שקל בהון בשנה קודמת.

החזירה החובות להפועלים ובראשית

פטרוכימיים, הנמצאת בשליטת פדרמן (מבעלי מועדון הכדורסל מכבי ת"א), יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, חוותה בשנים האחרונות שני הסדרי חוב. החברה הפכה לחדלת פירעון ב-2013, לאחר שביצעה בעשור הקודם השקעה ממונפת במניות בזן, באמצעות כספם של מחזיקי האג"ח. ההשקעה הסבה לחברה הפסד של יותר ממיליארד שקל, ורוקנה את קופתה. כתוצאה מכך, השלימה החברה ב-2015 הסדר חוב ענקי בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, שבו ניתנה למחזיקי האג"ח (שספגו בהסדר "תספורת" של עשרות אחוזים) אפשרות לבחור בין קבלת מניות בזן לפי תרחיש תיאורטי של פירוק החברה, לבין דחיית תשלומי החוב, מתוך ציפייה לשיפור בתוצאות הכספיות של בזן.

רוב החוב למחזיקי האג"ח (שבחרו לחכות) נדחה לפירעון בסוף 2023, אולם הדחייה לשני הנושים המרכזיים של החברה - בנק הפועלים וקרן בראשית - הייתה קצרה יותר, כך שבתחילת 2017 נאלצה פטרוכימיים לגבש הסדר פריסת חוב נוסף עם שני הגופים האלה, בהיקף של כ-470 מיליון שקל, שבמסגרתו מכרה כ-4% ממניות בזן.

בספטמבר אשתקד הצליחה פטרוכימיים לגייס קרוב ל-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, וביחד עם שני דיבידנדים גדולים שקיבלה מבזן בתחילת 2017 ובתחילת שנה זו, הצליחה להחזיר את חובותיה לבנק הפועלים ובראשית.