טורקיה ודרא"פ מחזירות את השגריר בעקבות האירועים בעזה

ממשלת דרום אפריקה: "בהתחשב בירי חסר האבחנה והחמור של הישראלים, הוחלט להשיב את השגריר באופן מיידי ועד להודעה חדשה" • גם טורקיה הודיעה על החזרת השגריר

המהומות ברצועת עזה / צילום: איברהים אבו מוסטפה, רויטרס
המהומות ברצועת עזה / צילום: איברהים אבו מוסטפה, רויטרס

ממשלת דרום אפריקה הורתה לשגריר שלהם בישראל לשוב הביתה בעקבות האירועים היום (ב') ברצועת עזה, בהם נהרגו עשרות אנשים מאש חיילי צה"ל.

"ממשלת דרום אפריקה מגנה באופן החריף ביותר את התוקפנות האלימה של הצבא הישראלי בגבול עזה, שהובילה להרג של יותר מ 40 אזרחים", נאמר בלשון הודעת המשרד ליחסים בינלאומיים ושיתוף-פעולה (ה-Dirco). לפי ההודעה, ההרוגים "השתתפו במחאה שלווה נגד ההשקה הפרובוקטיבית של שגרירות ארה"ב בירושלים". שגריר דרום אפריקה בישראל, סיסה נגומבאנה (Sisa Ngombane), המריא הערב ליוהנסבורג.

"בהתחשב בירי חסר האבחנה והחמור של הישראלים, הוחלט להשיב את השגריר באופן מיידי ועד להודעה חדשה", נאמר. עמדת ממשלת דרום אפריקה היא ש"על צה"ל לסגת מרצועת עזה ולסיים את הפלישות ההרסניות לשטחים הפלסטיניים".

עוד הודיעה ממשלת דרום אפריקה כי האלימות ברצועת עזה חוסמת את הבנייה של תשתיות ומוסדות פלסטינים. "הפעולות הרוטיניות של כוחות הצבא הישראליים מציבים מכשול נוסף בפני פתרון קבע לקונפליקט. פתרון זה צריך להיות בצורת שתי המדינות, פלסטין וישראל, זו לצד זו בשלום". דרום אפריקה הצטרפה למדינות הקוראות לערוך חקירה בנוגע לפעולות הצבאיות.

יצוין כי בקרב ההנהגה בדרום אפריקה יש יחס עוין לישראל בשנים האחרונות על רקע של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. זאת, ככל הנראה בניגוד לציבור הדרום אפריקאי שיחסו לישראל טוב או לפחות אדיש. בישראל נהגו להאשים את ההנהגה בדרום אפריקה כבעלי יחס אנטישמי לישראל וזאת על רקע הצהרות לוחמניות מאוד נגד ישראל.

במקביל הודיע היום מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גואטרש, כי הוא "מוטרד עמוקות מהתדרדרות המהירה באלימות ומהמספר הרב של פלסטינים שנהרגו ונפצעו במהלך הפגנה בעזה". לדבריו, כוחות הביטחון הישראלים חייבים להפעיל ריסון מקסימלי בעת שימוש באש חיה. בנוסף אמר גואטרש "על ארגון החמאס ומנהיגי ההפגנות מוטלת האחריות למנוע מעשי אלימות ופרובוקציות. עם המתח הצפוי בימים הקרובים ועם מספר הפגנות נוספות המתוכננות, חשוב שכולם יפעילו ריסון מקסימלי כדי להימנע מאובדן חיים נוספים. חשוב להבטיח שכל האזרחים, ובמיוחד הילדים, לא יפגעו".

טורקיה מחזירה את השגריר

נשיא טורקיה ארדואן אמר הערב בתקשורת דברים קשים על ישראל. "ישראל היא מדינת טרור המבצעת רצח עם מאז 1948. היום ראינו את הפרצוף המכוער של ישראל", אמר והוסיף שיקרא לכינוס ארגון הועידה האסלאמית ויארגן עצרת נגד ישראל באיסטנבול. לדבריו של ארדואן על מועצת הביטחון של האו"מ להתכנס בהקדם ובינתיים הוא הודיע שיחזיר את השגריר הביתה כדי לקיים התייעצויות.