סרבן גט בהיכל הכנסת

סרבנות גט היא אחת התופעות המקוממות ביותר ביחסים בין גבר לאישה ובין אדם לאדם

ח"כ יהודה גליק / צלם: דוברות הכנסת
ח"כ יהודה גליק / צלם: דוברות הכנסת

אתמול (ב') זכתה הכנסת לביקור של סרבן הגט ירון אטיאס. איך הגיע לשם? עם הזמנה של ח"כ יהודה גליק. למה הזמין גליק את הסרבן? את ההסבר הזה ביקשו חברות הכנסת לקבל ממנו כשעלה לנאום בעניין אחר. גליק בחר בזכות השתיקה, שבמקרה זה אינה זכות אלא הפרת הכלל של זכות הציבור לדעת. האם זה משום שגליק תומך בסרבנות גט? האם הסרבן חבר שלו? גליק שותק.

כמה דברים מעניינים העולים מהסיפור הזה. הראשון, והחשוב יותר, הוא הדיווח לפיו חברות הכנסת, מכל הסיעות, עזבו. "אין קואליציה ואופוזיציה כשזה קשור לסרבן הגט ירון אטיאס שבית הדין (הרבני) קבע שצריך להחרים אותו", הסבירו חברות הכנסת. יפה. כך צריך וראוי. אבל מסתבר שיש הבדל מגזרי. כי הגברים לא הצטרפו למחאת הנשים, אלא נותרו לשבת כאשר הנשים עזבו.

איפה לינקולן כשצריך אותו?

מדוע? האם הגברים תומכים בסרבני גט בפרט ובסרבנות בכלל? האם לא קמו ממקומותיהם משום שהם גברים, ולכן הדבר לא נוגע להם? בעיניי זו התנהגות מבישה. סרבנות גט היא אחת התופעות המקוממות ביותר ביחסים בין גבר לאישה ובין אדם לאדם. זה ביטוי להשקפת עולם שנשים הן רכוש של הבעלים, ולכן אינן זכאיות לפרוק את עולן. כזכור, היה זה הנשיא האמריקאי אברהם לינקולן שביטל בארה"ב את העבדות. חבל שהוא לא יכול לעשות את אותו הדבר אצלנו, לנשים.

משת"פים של גליק

לכן - לא רק גליק צריך להסביר את התנהגותו, אלא גם חברי הכנסת ה"גברים". כל עוד אינם עושים זאת, הם בחזקת שותפים של גליק, וחשוב שבוחריהם יידעו זאת. הייתי מצפה מהם שיבואו ויאמרו שהם מתנגדים לתופעה של סרבנות גט שהיא לא עניין משפטי, אלא בעיקר מוסרי וחברתי. כל עוד אינם מציגים הסברים מתקבלים על הדעת, אם יש כאלה, הם משתפי פעולה עם גליק - וגם עם הסרבן.

המטוס ואנחנו

"מטוסי האדיר (F-35) כבר נכנסו לפעילות מבצעית ותקפו בשתי הזדמנויות", גילה מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין, והוסיף בגאווה: "אנחנו הראשונים בעולם שביצעו תקיפה מבצעית ב-F-35". יש שיאמרו, ואולי כבר אומרים, שהיה עדיף לו היינו ראשוני בתחומים אחרים, לא צבאיים. ולא היו שוכחים לציין שהמטוס לא נוצר על-ידינו, שרכשנו אותו מארה"ב.

הכול נכון. ובכל זאת, אני מעדיף בעניין זה להצטרף לגאוותו של נורקין. ובעיקר להרגיש שהבאת המטוסים ארצה הביאה עמה יותר ביטחון. ושמי שמטיס את המטוסים המאוד מתוחכמים האלה הם טייסים ישראלים. בקיצור: כל הכבוד לנו.