המכללה האקדמית ת"א-יפו: הסגל קורא לנשיא להתפטר

69% מהמרצים הביעו אי-אמון בפרופ' בידרמן • המכללה: המאבק מונע משיקולים זרים

פרופסור שלמה בידרמן / צילום: איל יצהר
פרופסור שלמה בידרמן / צילום: איל יצהר

חוסר האמון בין הסגל של המכללה האקדמית ת"א-יפו להנהלה המוסד ממשיך. זאת בעקבות שלושה סכסוכי עבודה במוסד, חילוקי דעות לגבי החלטות ניהוליות של ההנהלה, דרישות של הסגל למעורבות גדולה יותר ועוד. בסוף השבוע ערכו חברי הסגל האקדמי הבכיר הצבעה שבה בחנו את אמון הסגל בדרך ניהולו של נשיא המכללה, פרופ' שלמה בידרמן. 70 חברי סגל בכיר (69%) הביעו אי-אמון בפרופ' בידרמן, 6 הביעו אמון, ו-26 נוספים לא השתתפו.

"אין ספק שדרך הפעולה שבה בחרנו אינה שגרתית, אך עבור מי שחייו קשורים בחיי המכללה אין הרבה מקום להתלבטות. לאורך כל ארבע שנות כהונתו פרופ' בידרמן דבק בדרך ניהול ריכוזית וכוחנית שאינה מאפשרת שותפות אמיתית.

"כל נסיונות הסגל האקדמי ליטול חלק בעיצוב וקביעת סדר היום האקדמי של המכללה דרך המועצה האקדמית, נתקלים בלאו מוחלט תוך התעלמות מהוראות תקנון המכללה והוראות המל"ג. על פרופ' בידרמן לגלות אחריות, להסיק את המסקנה היחידה המתבקשת בנסיבות אלה, ולהתפטר", נכתב בהודעה שפרסם הסגל האקדמי. בידרמן משמש גם כיו"ר ועד ראשי המכללות האקדמיות.

חברי הסגל האקדמי הבכיר טוענים כי ההנהלה פוגעת במעמד המכללה, ודרך ניהולה מובילה לעזיבת מרצים, לירידה במספר המרצים שרוצים להיקלט במכללה, לירידה במעמד הנשים במכללה ועוד.

עם זאת, לפחות חלק מההחלטות אותן מבקרים בסגל האקדמי הן החלטות בעלות היגיון עסקי. כך למשל הביקורת שהעבירו חברי הסגל בנוגע להשכרת כיתות ומשרדים לגורמים חיצוניים. החלטה נוספת כזאת היא ביטול שנת הלימודים הבאה בחוג לממשל וחברה, מכיוון שנרשמו אליה ארבעה סטודנטים בלבד.

בסגל האקדמי חוששים כי המטרה היא סגירת החוג כולו, וסבורים כי היה ניתן לבצע שורה של צעדים כדי להימנע מהצעד החריג הזה. בסגל האקדמי מותחים ביקורת על מעורבות של הוועד המנהל במספר החלטות בנושאים אקדמיים מובהקים, ואף פנו באחרונה למועצה להשכלה גבוהה, אך לא נענו בתשובה.

מהלך נוסף אליו מתנגדים בסגל האקדמי הוא סגירת המעבדה הפיזיולוגית בבי"ס למדעי ההתנהגות, שלפי ההנהלה, נסגרה בעקבות הפסדים כספיים.

בתחילת השנה שבתו חברי הסגל האקדמי הבכיר במשך קרוב לחודש, במחאה על תנאי העסקתם, אך דרישותיהם נוגעות יותר למעורבותם בניהול מאשר דרישות כספיות. בין השאר, הם רצו לעגן עקרונות בנושאים של מימון מחקרים, קידום הסגל האקדמי, וקניין רוחני. השביתה נגמרה ללא הישגים של הסגל האקדמי הבכיר, וכעת המשא ומתן בין הצדדים מתנהל בעצלתיים.

מהמכללה נמסר כי: "בתקופה האחרונה מוביל נשיא המכללה מהלכים הכרחיים שמטרתם להבטיח את המשך התפתחותה של המכללה לטווח הארוך. באופן טבעי, חלק מהשינויים מעוררים התנגדויות. לאנשי הסגל שלנו יש אוטונומיה אקדמית מלאה והם מקבלים את התנאים הטובים ביותר מבין המכללות הציבוריות. נשיא המכללה קשוב לכל ביקורת עניינית הנשמעת מצדם. לצערנו, ישנם גורמים שמנהלים מאבק המונע משיקולים זרים נגד נשיא המכללה, במקום לשתף פעולה בהצעדת המכללה קדימה ותוקפים גם את החלטות הוועד המנהל.