מבקר המדינה: מינוי זיכל לא ישפיע על טיפולי בתאגידי מים

עו"ד חנה זיכל, הבעלים של משדד עוה"ד זיכל-פדהאל, נבחרה ליועצת המשפטית של מקורות, וכדי להימנע מניגוד עניינים מכרה את פעילות משרדה במשק המים למשרד קרמר-שפירא-שניידר, לשעבר משרדו של המבקר יוסף שפירא • במסגרת המשרד פועלת רעיית המבקר כעצמאית

מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

עו"ד חנה זיכל, שזכתה במכרז לתפקיד היועץ המשפטי של חברת מקורות הממשלתית ועתידה להיכנס לתפקיד בימים הקרובים, מכרה את פעילות משרד עורכי-הדין שלה, זיכל-פדהאל, במסגרת הסדר למניעת ניגוד עניינים. משרדה של עו"ד זיכל נמכר למשרד עורכיע הדין קרמר-שפירא-שניידר, משרדו לשעבר של מבקר המדינה, יוסף שפירא, שבו אשתו פעילה כעצמאית החולקת שירותי משרד. לדברי המבקר שפירא, שלו הסדר מניעת ניגוד עניינים מול משרדו לשעבר, אין בכך כדי להשפיע על אופן סיקור המבקר את חברת מקורות ואת תאגידי המים - כך נודע ל"גלובס".

זיכל, הבעלים של משרד זיכל-פדהאל, היא עו"ד מובילה בתחום תאגידי המים, המתמחה בייצוג תאגידי מים ורשויות מקומיות, בתחום התשתיות, מים וביוב, סביבה ושלטון מקומי. משרדה מייצג שמונה תאגידי מים (מתוך כ-50) ופעל כמייעץ לממונה על תאגידי מים וביוב. מתוקף עיסוקה משתתפת עו"ד זיכל בדיונים רבים בענייני משק המים, תאגידי מים ורגולציה שלהם, כולל בכנסת, ונחשבת למומחית בתחום.

במסגרת הסכם ניגוד העניינים של זיכל הועברה פעילות משרד זיכל-פדהאל למשרד קרמר-שפירא-שניידר, וזאת כנגד הסדר תשלומים המבוסס על הכנסות מהפעילות המועברת למשך תקופה של חמש שנים. לפי ההסדר, במהלך תקופה של חמש שנים ממינויה ליועצת המשפטית של מקורות, תימנע עו"ד זיכל מלייצג, מלקבל החלטות, מלהשתתף בדיונים או מלטפל בכל עניין הנוגע במישרין ללקוחותיו של משרד עורכי-הדין קרמר-שניידר-שפירא, לרבות לקוחות שהועברו ממשרדה במסגרת מכירת הפעילות.

כמו-כן נקבע בהסדר כי במהלך תקופה של שנה ממועד מינויה כיועצת המשפטית של מקורות, תימנע זיכל מלייצג, מלקבל החלטות, מלהשתתף בדיונים או מלטפל בכל עניין הנוגע במישרין ללקוחות משרדה בשנתיים האחרונות, שלא הועברו במסגרת מכירת הפעילות.

עוד נקבע בהסדר ניגוד העניינים כי במהלך תקופת כהונתה במקורות לא תטפל זיכל בענייניה האישיים ו/או בענייני קרובי משפחתה, לרבות טיפול בנושאים של החברה ו/או חברות-בנות שלה - מול הבנק הבינלאומי, שבן זוגה מכהן בו בתפקיד מנהל סניף. במידה שאחד מן הנושאים המפורטים לעיל יובא לטיפולה, יועבר הטיפול בעניין במלואו לגורם אחר שיוחלט עליו על-ידי מנכ"ל מקורות. אותו גורם שייבחר, לא יהיה כפוף לזיכל ולא ישתף אותה בכל דרך בטיפול בנושא.

מקורות: "ההסדר נותן מענה"

מטעמו של המבקר שפירא נמסר: "ראשית, מבקר המדינה עזב את המשרד קרמר-שפירא-שניידר כבר לפני 15 שנה (בשנת 2003) בעקבות מינויו לשופט. בעת שנכנס לתפקידו כמבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, הוא הגיש לייעוץ המשפטי של משרד המבקר מסמך ניגוד עניינים שאושר בידי היועצת המשפטית דאז. בהתאם למסמך ניגוד העניינים, מדיר עצמו המבקר באופן מוחלט מכל עניין שעשוי להיות לו קשר ישיר או עקיף למשרד קרמר-שפירא-שניידר.

"כידוע, המבקר מסיים שבע שנות כהונה - כפי שקובע חוק יסוד מבקר המדינה - בעוד כשנה ביולי 2019. כך שבעת שתפוג המניעות של עו"ד זיכל, ממילא לא יכהן עוד השופט (בדימוס) שפירא בתפקיד. רעייתו של מבקר המדינה אכן פועלת כעצמאית החולקת שירותי משרד במשרד קרמר-שפירא-שניידר. מעבר לכך, תאגידי המים אינם נמנים עם לקוחותיה כלל ועיקר.

"סיכומו של דבר, מינויה של עו"ד זיכל לתפקיד היועצת המשפטית של מקורות, לא ישפיע כהוא זה על עבודת משרד מבקר המדינה הן לגבי חברת מקורות והן לגבי תאגידי המים".

מחברת מקורות נמסר: "מינויה של עו"ד זיכל ליועצת משפטית של מקורות, במסגרת הליך מכרזי סדור, אושר על-ידי דירקטוריון מקורות ורשות החברות הממשלתיות. הסדר ניגוד העניינים הושלם ואושר על-ידי זיכל, והוא נותן מענה מקיף להסדרת סוגיית הממשק עם תאגידי המים שאותם ייצגה בעבר. עבודתה של זיכל במקורות צפויה להתחיל ב-1 ביוני עם החתימה על הסדר ניגוד העניינים ועל חוזה העסקה".

עו"ד זיכל מסרה ל"גלובס": "תחום המים בישראל הוא מורכב ומאתגר, וכמי שעוסקת בו שנים רבות ומעורבת בקידום רפורמות ורגולציה כוללת בתחום זה, אני שמחה על החלטתי לחזור למגזר הציבורי".