ירידות בענף הביטוח: מגדל עברה להפסד, ורווחי מנורה נחתכו

לאומי שוקי הון: "בתקופות של ירידות בשווקים, לא ניתן לשפוט חברות ביטוח על השורה התחתונה" • הפרמיות ודמי הגמולים של מגדל צמחו ברבעון ב-5% ושל מנורה מבטחים ב-13%

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

הרבעון הראשון של 2018 מסתמן כרבעון שלא היטיב עם קבוצות הביטוח המסורתיות הגדולות בישראל - כך עולה מדוחותיה של קבוצת מגדל, שהציגה מעבר מרווח כולל של כ-308 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד להפסד כולל רבעוני של כ-32 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של 2018. תמונת מצב דומה עולה מדוחותיה של חברת מנורה מבטחים, שרשמה ירידה חדה של 73% ברווח הכולל הרבעוני ל-15 מיליון שקל.

מה גרם להרעה ברווחיות? בדוחות מגדל מסבירים כי "לשיעורי הריבית הנמוכים השלכה מהותית, הן על התשואה המושגת עבור לקוחות הקבוצה והן על רווחי הקבוצה, ובכלל זה על גובה ההתחייבויות הביטוחיות של הקבוצה". במגדל מוסיפים כי "בהמשך לתנודתיות ניכרת של עקום הריבית, שאפיינה את שנת 2017, אשר בסיכומה חלה ירידה של עקום הריבית לעומת סוף 2016, ברבעון הראשון של 2018 המשיכה התנודתיות בעקום הריבית לעומת סוף 2017".

הריבית פגעה בתוצאות ענקיות הביטוח ברבעון הראשון
 הריבית פגעה בתוצאות ענקיות הביטוח ברבעון הראשון

בעקבות כך גדלו עתודות הביטוח שמנהלת מגדל, וזה בא על חשבון הרווח. נוסף על כך, ברבעון הראשון השנה גם חלה ירידה ניכרת בהכנסות מהשקעות, שנבעה מירידות שערים בשוקי ההון, בעיקר בשוקי המניות, וזה גם הכביד על הרווחיות. הדבר צפוי להשפיע גם על שאר קבוצות הביטוח הגדולות, כל אחת על תמהיל הפעילות שלה. אגב, ברבעון המקביל אשתקד התוצאות כללו הכבדה מצד השפעותיהן של המלצות ועדת וינוגרד בביטוחי החבויות.

"הפסד לא מפתיע של מגדל"

בשורה העליונה הציגה מגדל, שנמצאת בשליטת שלמה אליהו, עלייה של כ-5% בפרמיות ובדמי גמולים, שהסתכמו עד כה השנה בכ-5.5 מיליארד שקל, הודות לעלייה בשיעור דומה בהכנסות בחיסכון לטווח ארוך, גידול בפרמיות בביטוח הכללי בשל זכיית החברה במכרז ביטוח רכב לעובדי המדינה לשנת 2018, וגידול של כ-14% בפרמיות בביטוחי הבריאות.

לצד זאת, ההכנסות של מגדל שוקי הון משירותים פיננסיים ירדו ברבעון הראשון בכ-8% לכ-37.2 מיליון שקל, שהניבו רווח לפני מס של כ-1.2 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-5.6 מיליון שקל ברבעון המקביל.

המקור המרכזי של הרווחיות של מגדל הוא ממגזרי הביטוח, ובעיקר מגזר החיסכון לטווח ארוך. בגלל התנודות בריבית ובתוצאות בשוקי ההון, שהשפיעו לרעה על הרווחים מהשקעות ועל ההכנסות מדמי הניהול המשתנים ובכלל, מגזר החיסכון לטווח ארוך הציג ירידה חדה ברווח הכולל לפני מס, שהסתכם בכ-1.4 מיליון שקל, לעומת רווח של 402 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בביטוח הכללי נרשם מעבר להפסד של כ-20 מיליון שקל ברבעון הראשון, כשבבריאות גם נרשם מעבר להפסד, מתון בהרבה, של פחות מ-4 מיליון שקל. נזכיר כי מגדל נמצאת בעיצומו של הליך החלפת ראשיה, ודורון ספיר ייכנס לתפקיד המנכ"ל בתחילת יוני במקום עופר אליהו, בנו של בעל השליטה, שפרש אגב מתיחות ביחסים עם אביו.

אייל דבי, מנהל דסק מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון, אמר ביחס למגדל כי מדובר ב"הפסד מינורי" ו"לא מפתיע". הוא הוסיף כי "בתקופות של ירידות שערים בשווקים, לא ניתן לשפוט חברות ביטוח על בסיס השורה התחתונה", כי אם על בסיס השורה העליונה, ש"היא קריטית עבור חברות הביטוח, שכן היא זו שמחפה על השחיקה שנרשמה ברווחיות החיתומית במהלך השנים האחרונות". לכן, לדבריו, "השורה התחתונה: זה אולי נראה רע, אבל זה בוודאי היה צפוי, כך שכל עוד הצמיחה בשורה העליונה נמשכת, איננו מייחסים להפסד ברבעון חשיבות יתרה".

מנורה מבטחים גדלה בפנסיה

מנורה מבטחים, שאותה מנהל ארי קלמן, הציגה גידול של כ-14% בפרמיות ובדמי הגמולים ברבעון הראשון, שהסתכמו בכ-5.9 מיליארד שקל, כשהיא מרוויחה במגזר החיסכון לטווח ארוך הודות לפנסיה, ולמרות הפסד בביטוח חיים. במגזר ביטוח כללי היא הציגה עלייה של 60% ברווח לפני מס, ואילו במגזר ביטוח בריאות היא עברה להפסד ניכר של כמעט 30 מיליון שקל, שנרשם בגלל עיבוי עתודות ולמרות גידול בפרמיות.

מנורה היא מובילת שוק הפנסיה החדשה, וברבעון הראשון היא רשמה רווח כולל לפני מס מעסקי הפנסיה של כ-36 מיליון שקל, אל מול כ-27 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הגידול ברווח נובע בעיקרו מעלייה בדמי הניהול, בעיקר כתוצאה מהעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים. נזכיר כי מנורה מבטחים מכרה את פעילויות השירותים הפיננסיים שלה, וכיום היא מחזיקת מניות מיעוט בחברת קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם.

גם חברת הביטוח הקטנה יותר איילון, המנוהלת על ידי אריק יוגב, סיכמה את הרבעון הראשון השנה עם ירידה ברווח. בשורה העליונה רשמה החברה גידול סמלי של פחות מ-1% בפרמיות, לסך של 912 מיליון שקל, וזאת בשל ירידה בפרמיות בביטוח כללי, שקוזזה עם עלייה בביטוחי החיים והבריאות.

בהיבט הרווחיות רשמה איילון הפסד בחיסכון לטווח ארוך, שנרשם גם בביטוח חיים שהיא מנהלת, וגם בהחזקות המיעוט שלה בפנסיה ובגמל, שמנוהלות על ידי מיטב דש. מנגד, ביטוחי הבריאות של איילון עברו לרווח והביטוח הכללי ממשיך להרוויח, אבל כמעט חצי פחות מאשתקד.

בשורה התחתונה רשמה איילון, שבשליטת לוי רחמני, רווח רבעוני כולל של כ-15.8 מיליון שקל - ירידה של כ-19% ביחס לרווח הכולל ברבעון המקביל. הרווח האמור כולל רווח של כ-7.2 מיליון שקל, שאיילון רשמה ברבעון הראשון ב-2018 בשל מכירת החזקותיה בבית ההשקעות שהיה לה.

ברבעון המקביל אשתקד היה לאיילון רווח חד פעמי מתקבול בגין פשרה בתביעה נגזרת 10 מיליון שח לאחר מס .