המודל של הכלכלן הראשי - ניתוח צר, לא משקף וחוטא למטרה

הניסיון של הכלכלן הראשי לייצר מדד מקביל לזה של ה-OECD חוטא למטרתו ועדיין הנתונים מטרידים

הניסיון למדוד את רווחת האוכלוסייה על סמך קריטריונים רחבים יותר מהצריכה לנפש או התוצר לנפש, אינו חדש. זה כבר כמה שנים שגם הכלכלנים הכירו בכך שמושג הרווחה, שהוא כמה מרכזי למחשבה הכלכלית, מבוסס על מרכיבים שחורגים מעבר למושגי של צריכה של סוחרות ושירותים.

מהבחינה הזו, יש למודל בו עשה שימוש אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מעלות לא קטנות. הוא מתפרס על פני מספר תחומים מרכזיים, כמו תוחלת החיים, פריון וחלוקת הכנסות, כדי לקבוע קני מידה מדויקים יותר של הגדרת הרווחה של האוכלוסייה.

על פי הגדרות אלה ביצעו מחברי הסקירה הכללית של אגף הכלכלן הראשי את חישוביהם, ורווחת האוכלוסייה בישראל צומחת יחסית במהירות. יחד עם זאת, אין להכחיש שיהיה מי ירים גבה נוכח ממצא כזה. אפשר להמחיש זאת בדבריה של נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אשר אמרה רק לפני כמה ימים שנתוני ה-OECD מציבים בפני ישראל "מראה מטרידה".

כדי לפתור את הסתירה, לכאורה, בין המודל הכלכלי לבין דבריה של הנגידה צריך להבחין בסמנטיקה של שתי זוויות הראיה. אגף הכלכלן הראשי הסתכל על מונח אחד בסיסי "רווחה" (welfare) במובנו הכלכלי הצר יותר, אשר מבוסס, בסופו של דבר על הנחות יסוד של "תועלת" והתכונות של פונקציית תועלת כלכלית. מהצד השני, כל מי שמסתכל על ההשוואות עם ה-OECD ומגלה בהן "מראה מטרידה" עושה זאת מזווית ראיה רחבה הרבה יותר, של איכות החיים והקיום (well being).

איכות החיים, מתייחסת למרכיבים של ביטחון, הנאה ושביעות רצון. רשת ביטחון חברתית, בתחומי החינוך, הבריאות, הפנסיה שייכים בבירור לתחומים אלה, אך לא נכללו באותו מודל בה עשה שימוש אגף הכלכלן הראשי. ביטחון תעסוקתי, הוא מרכיב נוסף באיכות החיים בעידן המודרני. מוביליות חברתית, שיוויון בין דורי וביטחון לעת זקנה הן דוגמאות נוספות. איש לא יכחיש את חשיבותן כאשר באים לדון בשביעות הרצון מהחיים.

בסופו של דבר, הלא הם המרכיבים בהם לא נעשה שימוש בסקירה של הכלכלן הראשי, אך עומדים במרכז הביקורת על המדיניות כלכלית והחברתית בישראל מזה שני עשורים ויותר. במובן זה, ההשוואה ל-OECD על סמך מודל כלכלי שמגביל את עצמו למספר תחומים חוטא למטרתו. קנה המידה להשוואה היה ויישאר איכות החיים ושביעות הרצון מהחיים בישראל ביחס למה שקורה במדינות מתועשות אחרות. בהשוואה זו ישראל רחוקה, ומתרחקת, מה-OECD, והיא עדיין רואה במראה תמונה מטרידה ביותר.