ניסנקורן במשבר הנמלים: "למען איזון נבקש את זכות השביתה"

אמש עדכנו הצדדים את השופט במצב המו"מ בין המדינה, הנהלות נמלי אשדוד וחיפה, ההסתדרות וועדי העובדים בנמלים • יו"ר נמל חיפה: "אני חושב שזה יקח יותר זמן, ואני מציע לא לעמוד עם אקדח לרקה"

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

המו"מ המרתוני בין המדינה, הנהלות נמלי אשדוד וחיפה, ההסתדרות וועדי העובדים בנמלים התחיל בדיוק לפני שבוע בכפר המכביה ברמת-גן. על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שניתנה בעקבות השביתה המתואמת שנפתחה בשני הנמלים לפני שבועיים, על הצדדים לנהל מו"מ רצוף למשך 18 ימים. עוד הוחלט לעדכן את השופט בהתקדמות המו"ם - אמש שבו הצדדים לבית הדין הארצי כדי לעשות זאת.

"מיצבנו את המחלוקות בכל אחד מהנושאים. אני לא יכול להגיד שהיה נושא שהייתה בו פריצת דרך", כך תיאר את ההתקדמות או יותר נכון אי ההתקדמות של המו"מ יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שמשתתף אף הוא בדיוני הרפורמה בנושאי השכר וההתערבות הפיננסית של המדינה.

במהלך הדיון איים יו"ר ההסתדרות בהשבתה נוספת של הנמלים ואמר כי "קבענו את הימים האלה כדי לעשות פריצת דרך ואם לא, כדי לעשות איזון, נבקש את זכות השביתה".

יו"ר נמל חיפה מר ארמוני השיב לדברי ניסנקורן ואמר: "מדובר במו"מ מורכב לא רק בגלל שהנושאים מורכבים ולא בגלל הגורמים השונים אלא גם בגלל שהדינמיקה של שש שיש בו 30 או יותר אנשים בחדר היא מורכבת. לכן אני אומר ליו"ר ההסתדרות, עם כל הרצון, להגיד שצריכים להתכנס ולפתור, אני חושב שזה יקח יותר זמן, ואני מציע לא לעמוד עם אקדח לרקה בעניין הזה, מכיוון שסוף-סוף מתחילים להיכנס לתוך עובי הקורה".

ב"כ של הנהלת נמל אשדוד, עו"ד ארמן, עדכנה את השופט כי הנמל אומנם חזר לעבודה מלאה לאחר השביתה המפתיעה בת ארבעה ימים, אך בהנהלה מצפים לתפוקות גבוהות יותר שיגיעו לרמות שהושגו ב-2017, דבר שלדברי ארמן, טרם קרה.

ניסנקורן שיתף את הנוכחים בדיון בחששות הגוברים של עובדי הנמלים הוותיקים בפני התחרות שתיפתח עם בניית הנמלים החדשים - דבר שבסופו של דבר הוביל לשביתה המתואמת של שני הנמלים לפני שבועיים. "צריך להגיד את האמת, בנו פה עודף קיבולת, כנראה מכוון ומייצרת בסיטואציה משברית ואיתה צריך להתמודד...

"אנחנו בסיטואציה שאני חושב שאין ספק בכלל שיש פה תכנון לקוי של המדינה. תכנון לקוי של המדינה והוצאת משאבים עודפת של המדינה בבניית ארבעה נמלים, כשהתוצאה היא סכנה קיומית לנמלים. כשבא נמל אשדוד ואומר שלפחות בשנים הראשונות הם יקבלו את השיירים של המכולות ולכן הצפי שלהם הוא לפריקה של 600,000 מכולות בשנה (לעומת 1.5 מיליון מכולות היום - ס.ג.), ברור שהמשמעות היא משמעות קיומית לשני הנמלים. אנחנו מאוד חוששים שהנמלים לא יהיו ערוכים לתחרות כראוי ובטח בהתבסס על הצפי של השבר הגדול ביכולות התחרות בתחום המכולות", אמר ניסנקורן.

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, שנכחה בדיון הגיבה לחששות אותם תיאר ניסנקורן ואמרה: "אנחנו לא חושבים שזה נכון. אנחנו חושבים שלנמלים הקיימים יש אורך רציף ועורף תפעולי גדול יותר. אנחנו חושבים שנדרשת לעשות התאמה כנגד הגנה לדור ב. אנחנו חושבים שצריכה להיות תוכנית פרישה מרצון. הנמלים כמו שהם היום מבלי השקעה תשתית נוספת, יש אפשרות תחרות טובה עם הנמלים החדשים".

בנוסף, ניסנקורן התייחס לסכסוך עבודה שהוכרז היום בנמל אשדוד עקב בניית שכונת מגורים חדשה בקירבת הנמל. דבר שעל פי תפיסתו עלול לפגוע באופן משמעותי בתפוקות הנמל ואף להביא לסגירתו.

"בנמל אשדוד הסתבר לנו שעומדים לאשר עוד השבוע, כנראה, שכונה מאוד גדולה בעורף הנמל באיזור שנמצאים מתקני כיל ורציפים 5 ו-9, כשגם משרד התחבורה הביע התנגדות, גם חנ"י וגם הנמל הניעו התנגדות. מדובר על לפחות 3,600 יחידות דיור יצור מצב גם עבודה בחומרים מסוכנים, ברעש, עבודה של 24 שעות ביממה, התושבים יטענו לפגיעה סביבתית או אחרת. הנמל יהיה מותקף מכל עבר".

עד היום הצדדים קיימו ארבעה דיונים מרתוניים, וצפויים להמשיך להיפגש כל יום במהלך השבוע ושבוע הבא. מהעיון בפרוטוקול ניתן להתרשם כי המחלוקות בין הצדדים הן עמוקות והזמן למציאת פתרונות קצר למדי - נותרו רק 8 פגישות.

כדי להגיע למתווה הרפורמה על הצדדים להגיע להסכמות על מתווה הגנה מהפיטורים, הטבות השכר ותנאי פרישה מרצון - כל אלה בתמורה לחתימה על תכנית התייעלות. בנוסף, יש לקבל הסכמה בנוגע למתווה של התערבות פיננסית של המדינה בהכנת תשתיות הנמל לקראת פתיחת הנמלים החדשים. מדובר בסכומים לא מבוטלים של כמעט 3 מיליארד שקלים עבור שני הנמלים - דבר שייקר את עלויות הרפורמה שכבר זכתה לביקורות שליליות בשל עלויותיה הגבוהות.

ואם לא די בכך, הצדדים עדיין לא הגיעו בכלל לדבר על מספר נושאים מהותיים -הוצאת מחלקת הים מהנמלים לחברת נמלי ישראל הממשלתית והדרישה של הוועדים להשתמש ברציפים החדשים 24 ו-25 בנמל אשדוד, שמיועדים על פי טענות העובדים לשמש את הנמל החדש שיוקם.

השופט אילן איטח קבע בסוף הדיון כי על הצדיים להמשיך במו"מ וקבע כי בשבוע הבא תתואם פגישה בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לשר התחבורה ישראל כץ.

את נמל אשדוד מייצגות עורכות הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד ועירית באגון ממשרד הרצוג פוקס נאמן.