לא לכדורגלנים בלבד: הצד האופנתי של המונדיאל ססגוני ומרגש

שעון השופטים. מדי הנבחרות. המרצ'נדייזינג. הנעליים ועוד ועוד • אנקדוטות אופנתיות לקראת מונדיאל 2018

1.שעון שופטים

מותג השעונים השוויצרי Hublot חשף לפני כחודשיים את ה-SmartWatch OS, השעון החכם שתוכנן ועוצב במיוחד עבור השופטים של מונדיאל 2018. הדגם המדובר נקרא "המפץ הגדול - מונדיאל רוסיה 2018" ועל-פי החברה, הוא תוכנן בהתאם לצרכים הספציפיים של פיפ"א. אף שהשעון זמין לרכישה כבר מה-1 במאי, החברה מתכננת למכור רק 2,018 יחידות לציבור והמחיר בהתאם.

הדגם המדובר שומר על אותן תכונות שנמצאות במודל "המפץ הגדול" הרגיל וגם הוא מתבסס על מערכת ההפעלה של גוגל, אך החומרה והביצועים שודרגו. הוא יבשר לבעליו בזמן אמת על כל גול שיובקע במשחקים, יציג סטטיסטיקות מתאימות לכל שער וכן פרטים אחרים מהטורניר כמו מספרי כרטיסים, שמות של שחקנים, כרטיסים צהובים/אדומים ועוד. ניתן להוריד לשעון יישומים המיועדים לפלטפורמה והשעון נטען באמצעות מטען מגע אלחוטי. ואחרי כל זה, השעון גם מגיע עם שתי רצועות - האחת עשויה משרוול ספוג עם הכיתוב "גביע העולם בכדורגל 2018" והסמל של Hublot, והשנייה עשויה רצועת גומי עם בטנה שחורה. מחיר השעון כ-5,000 דולר.

מחיר השעון 18,990 שקל. ניתן להשיג ברשת אימפרס

2.מדי הנבחרות

אדידס היא שותפה היסטורית של פיפ"א (ראו כתבה נפרדת על היריבות עם נייקי); מאז 1970 היא מציידת את המונדיאלים בכדורים שמיוצרים במיוחד עבור האירוע ומלבישה את השופטים ואת נציגי פיפ"א. לכבוד המונדיאל הנוכחי, אגב, הושק כדור חדש, Telstar 18 שמו, ולפי אדידס הוא כולל טכנולוגיה מורכבת וייחודית.

בשנות ה-70 אדידס הייתה כמעט מונופול: באולימפיאדת מינכן נעלו קרוב ל-75% מהאתלטים נעליים עם שלושה פסים; במונדיאל 1974, 14 מתוך 16 הנבחרות נעלו אדידס. אך מאז, ובעיקר לאורך שנות ה-80 התעצמה התחרות סביב הלבשת הנבחרות השונות, בעיקר מול נייקי, אך גם מול חברות אחרות ובהן פומה וניו באלאנס. הנה הצצה אל כמה ממדי הנבחרות.

3.הצד המסחרי של המונדיאל - מרצ'נדייזינג

שריקת הפתיחה של המונדיאל ב-14 ביוני תסמן בפעם ה-21 את פתיחת טורניר הכדורגל החשוב בעולם. מעבר לחשיבות העצומה שיש לאירוע מבחינה ספורטיבית, מדובר בתעשייה ענקית שמגלגלת הרבה מאוד כסף, משנה לחלוטין את הרגלי הצפייה בטלוויזיה ומהווה פלטפורמה משמעותית מאוד לחברות לפרסם את עצמן. בשבועות שלפני השריקה הרשת כבר הייתה בעיצומן של חגיגות המונדיאל, עם מאות אלפי פריטים - שימושיים יותר או פחות - שניסו לפתות את קהל האוהדים להוציא כסף על משהו שיתאים ליציע, או סתם מזכרת קטנה מהחגיגה. בין הפריטים תמצאו כיסויים לאייפון, מגנטים, מדבקות, כובעים, ספלים, חולצות טי, מחזיקי מפתחות, כדורגל, קלפים, משקפי שמש, פוסטרים, ים של משחקי וידיאו ועוד.

4.לא לגברים בלבד

נשים וכדורגל הם שילוב שכבר מזמן לא מרים גבות או קשור רק לפמיניזם, ואוהדות הופכות במהירות לחלק בלתי נפרד מנוף הכדורגל העולמי. בהתאם להלך הרוח הזה הולך וגדל גם היצע המרצ'נדייז והתלבושות המתאים. הנה, על קצה המזלג, הצצה למדי האוהדות שמציעה אדידס ושמבטיחים כי גם ביציעים יירשמו כמה שיאים, עם קו אופנתי שווה ומיושר בין האוהדים לאוהדות.

5.נעליים - אדידס ונייקי

הבחירה של שחקני הכדורגל המובילים בעולם בנעליים היא גולת הכותרת האופנתית של המונדיאל, ולא בכדי היא מעוררת המון תשומת לב ובאזז תקשורתי.

אף שידוע מראש איזה מותג תנעל כל נבחרת (בהתאם למדים עצמם), המידע הרשמי לגבי נעלי הכדורגל עצמן נחשף בדרך כלל רק שבועות ספורים לפני הטורניר. הפעם, כבר בחודש אוקטובר 2017החל לדלוף לרשת מידע. כך למשל אדידס כנראה תעלה לדשא עם שלושה דגמים מרכזיים: Nemeziz 2018, בצבע כתום, Predator 18 2018, בצבע צהוב, ואדידס X בצבע כחול. בניגוד למונדיאל 2014 שבו שלטו שחור, לבן וכתום, הפעם הושם דגש על צבעוניות ססגונית.

נייקי, לעומת זאת, לפי ההדלפות, תשלים את צבעי הנבחרות הלאומיות שלה עם נעלי כדורגל לבנות, במראה נקי יחסית, בארבעה דגמים: Mercurial 360, Hypervenom, Magista ו-Tiempo. החלק האחורי בנעלים הללו יכלול מעין משולש עם 32 שורות, שורה אחת עבור כל מדינה בטורניר. לשחקנים תהיה אפשרות לעצב את המשולש הזה עם דגלים של המדינה שלהם.

מעבר לעיצוב, רובה של הטכנולוגיה המשמשת בנעליים, ובוודאי פטנטים שהחברות הגדולות שומרות לאירועים מסוג זה, לא נחשף.

6.אופנה בהשראת המונדיאל

בדומה לתהליך ההתפוצצות התרבותית שעברה ברלין בשני העשורים האחרונים, גם ערים כמו ורשה, קרקוב, בוקרשט ולובליאנה כובשות לעצמן לאט-לאט מקום של כבוד ברשימת היעדים-המגניבים-החדשים במזרח אירופה ומושכות אליהן, בשם תרבות האנדרגראונד המפותחת, המוני אמנים ותיירים צעירים. באווירה הזו, לא מפתיע שדווקא עכשיו, הסגנון הפוסט-סובייטי הופך לאחד הטרנדים הדומיננטיים באופנת הגברים. את הדגל הזה, נושא בגאווה מעצב האופנה הרוסי גושה רובצ'ינסקי, (34), יליד מוסקבה, שאומץ בחום בתחילת דרכו על ידי בית האופנה קום דה גרסון. מאז שהציג את הקולקציה העצמאית שלו לראשונה ב-2008, נחשב רובצ'ינסקי כמי שלוקח את אופנת הגברים המסורתית צעד אחד קדימה, ומאתגר אותה בכל מה שקשור לאסתטיקה, לצלליות ולסדר יום אופנתי חדש, המנוסח בהשראת תרבות הרחוב של מוסקבה וסנט פטרסבורג. על הרקע הזה, אין זה מקרי שאדידס בחרה בו לשיתוף פעולה לעיצוב קולקציית סתיו-חורף 2017-18, שכמיטב המסורת של המעצב, ממשיך לטשטש שוב את ההבדל בין בגדי מסלול לאופנת רחוב.

"גם בשלל רשתות האופנה המסחריות לא פוסחים על החגיגות. אצלנו, לקראת עונת המונדיאל 2018, משיקה קסטרו קולקציית טי שירטים לגברים, בהשראת הרוח הצבעונית שמאפיינת את אוהדי המשחקים של המדינות המשתתפות. כל טי שירט בקולקציה עוצבה בשילוב צבעים של דגל המדינה אותה היא מייצגת, יחד עם כיתוב המדינה, בגזרות V מחמיאות. הטי שירטים. להשיג בחנויות הרשת"