גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האפליקציה שתמנע היריון לא רצוי... או שלא

כ-100 אפליקציות מסייעות לנשים לשלוט בפוריות ● האם מדובר בגרסה מעודכנת אך בעייתית לשיטת "הימים הבטוחים", מה סיכויי ההצלחה של האפליקציות, ולמה רשויות הבריאות בשבדיה מודאגות?

נשים מחפשות תחליף לאמצעי מניעה קיימים / צילום: Shutterstock
נשים מחפשות תחליף לאמצעי מניעה קיימים / צילום: Shutterstock

מספר גדל והולך של נשים משתמשות בסמארטפונים שלהן כדי להימנע מכניסה להיריון, ומגמה זו מדאיגה חלק מהמומחים ברחבי העולם.

אנשים משתמשים באופן גובר בטכנולוגיה כדי לעקוב אחרי הכול - החל מהשינה שלהם וכלה בקצב דפיקות הלב. האפליקציות שמסייעות לנשים לעקוב אחרי מחזור הפוריות שלהן צוברות פופולריות עצומה, בייחוד בקרב בנות דור המילניום, למרות התהיות לגבי האמינות שלהן כאמצעי יחיד להימנעות מכניסה להיריון.

"יש בהחלט זינוק בעניין שמגלות בנות העשרים פלוס בשיטות אלה", אומרת מרגריט דואן, רופאה והמחברת העיקרית של דוח מחקר מ-2016 שהתפרסם בכתב העת של מועצת רפואת המשפחה האמריקאית. המחקר זיהה קרוב ל-100 אפליקציות שמאפשרות לנשים לעקוב אחר מחזור הפוריות שלהן כדי להימנע מהיריון או להיכנס להיריון.

79.9 דולר בשנה עבור האפליקציה

אחת האפליקציות האלה, נצ'ורל סייקלס, זכתה אשתקד באישור רגולטורי לשיווק כאמצעי למניעת היריון ברחבי אירופה. החברה, שמדווחת על 800 אלף משתמשות פעילות, בעיקר בבריטניה ובשבדיה, ממתינה כעת להחלטת מינהלת המזון והתרופות של ארה"ב (FDA), שתקבע אם האפליקציה תהפוך לאמצעי ניטור הפוריות הראשון שישווק בארה"ב כאמצעי מניעה.

נצ'ורל סייקלס ומותגים כגון סימפטו, דוט, אובוליישן מנטור וליידי סייקל, מזהים באמצעות מגוון שיטות את הימים הספורים בכל חודש שבהם יכולה האישה להיכנס להיריון.

מה גורם לנשים לוותר על גלולות

כדי לצפות את ימי הפוריות, משתמשת נצ'ורל סייקלס במדידות טמפרטורה בשילוב עם גורמים נוספים כגון שיעור ההישרדות הממוצע של הזרע, תנודות טמפרטורה ואי-סדרים במחזור החודשי. סימפטו משתמשת בשילוב של תצפיות של נוזלי צוואר הרחם, הטמפרטורה ורישומי מחזור הווסת. דוט משתמשת באלגוריתם שלומד במרוצת הזמן לצפות את סיכון הכניסה להיריון של האישה על בסיס תאריכי התחלת הווסת שלה. המחירים נעים מאפס - אפליקציות חינמיות ועד ל-79.9 דולר בשנה עבור האפליקציה נצ'ורל סייקלס.

למרות הפופולריות הגוברת של אפליקציות אלה, חלק מהחוקרים מפקפקים באמינותם.

בדוח של ד"ר דואן מ-2016 גילו החוקרים כי מרבית האפליקציות שנבדקו לא תאמו את ההנחיות המוכחות לזיהוי ימי פוריות פוטנציאליים, והנחיות השימוש שלהם כללו המלצה שלא להשתמש בהם כבאמצעי מניעה. במחקר נפרד שממצאיו התפרסמו ב-2016 בכתב העת של מועצת המיילדים והגינקולוגים של ארה"ב, "מיילדות וגינקולוגיה", גילו החוקרים כי שלוש בלבד מ-33 אפליקציות שנבדקו הצליחו לצפות באופן מדויק את חלון הזמן שבמהלכו מסוגלות נשים להתעבר.

"בדרך כלל אני בן אדם חיובי, אבל לגבי הדברים האלה אני די שלילית", אומרת מרי ג'יין מינקין, פרופסור למיילדות, גינקולוגיה ומדעי הפריון בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל. "את לא צריכה אפליקציה מיופייפת כדי למדוד ולרשום את הטמפרטורה שלך".

ד"ר מינקין אומרת כי לא תמליץ על אפליקציה למניעת היריון לכל מי שבאמת רוצה להימנע מהיריון.

מבקרים כמו ד"ר מינקין טוענים שאפליקציות ניטור פוריות אינם אלא גרסה חדשה של שיטת "הימים הבטוחים" הישנה שבאמצעותה חוזים את ימי הביוץ על בסיס היסטוריית הווסת של האישה. סך הכול יש לשיטות מניעת היריון שמבוססות על מעקב אחר ימי הפריון יעילות של 76%, לעומת יעילות של 91% לגלולה, ויעילות של 78% לשיטת המשגל הנסוג, לדברי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב.

החברות שמפתחות את האפליקציות חולקות על התיאור הזה וטוענות שהאפליקציות למניעת היריון יעילות יותר משיטת הימים הבטוחים מכיוון שנשים מזהות את חלון הפוריות שלהן באמצעות מעקב אחר הסימנים והתסמינים פיזיים שמתלווים לתנודות ההורמונים לאורך כל מחזור הווסת. לעומת זאת, שיטת הימים הבטוחים מתבססת על רישום אורכם של מחזורי הווסת הקודמים, במטרה לקבוע את חלון הפוריות.

לסלי הייר, מייסדת דוט, שהאפליקציה שלה הושקה ב-2015 ויש לה כ-60,000 משתמשות פעילות, אומרת שהאלגוריתם של האפליקציה משלב מידע ממערכי מידע גדולים ומחקרי פוריות כדי לקבוע את סיכון האישה להיכנס להיריון. "זה קובע את האפשרויות הסטטיסטיות של מחזורי וסת עתידיים ועיתוי הביוץ במחזורים אלה, ומחשב את אפשרויות הפוריות", אומרת הייר. "המשתמשת מכניסה מידע חדש, וזה נלקח בחשבון כדי לשנות את האומדנים".

ראול שרוויצל, מייסד נצ'ורל סייקל, אומר שהאפליקציה שלו הולכת מעבר לדיגיטציה של שיטת הימים הבטוחים.

"ההבדל המהותי הוא שעל בסיס מידע הטמפרטורה הוא יכול להבחין בין תנודה שנובעת מהאופן שבו מדדה האישה את הטמפרטורה שלה, לבין עלייה אמיתית בטמפרטורה שנובעת מביוץ, ולוקח בחשבון גם את הישרדות הזרע, מחזורי וסת לא סדירים, יום הביוץ ופרמטרים נוספים", אומר שרוויצל.

המשתמשת הטיפוסית הממוצעת של נצ'ורל סייקלס היא בת 29 ונמצאת במערכת יחסים יציבה, לדברי החברה. המשתמשת חייבת להיות מסוגלת להקפיד על שגרה יומית, ולמדוד את הטמפרטורה של עצמה באותו הזמן מדי בוקר. כפי שיעילות הגלולה תלויה בכך שהאישה תזכור לקחת אותה באותו זמן מדי יום, כך דורשות האפליקציות למניעת היריון מהמשתמשות לקחת על עצמן תפקיד אקטיבי יומיומי ברישום התסמינים, וזה עלול להוביל לטעויות.

עם זאת, מחקר של נצ'ורל סייקלס שהקיף 22,785 נשים ושממצאיו התפרסמו בכתב העת "אמצעי מניעה" בדצמבר, חשף שיעור יעילות של 83% לאפליקציה בשימוש טיפוסי.

ליזה סוריאנו, מנהלת חשבונות בת 27 משיקגו שנמצאת במערכת יחסים ממושכת, חדלה אשתקד לקחת את הגלולה לאחר שמונה שנות שימוש, מכיוון שחשדה שהגלולה משפיעה על מצבי הרוח שלה, וגם חששה מתופעות לוואי. היא החליטה לסמוך על אפליקציית נצ'ורל סייקלס כאמצעי מניעה חלופי.

סוריאנו מספרת שהתנודות במצבי הרוח שלה והפצעונים הלא צפויים על עורה פחתו משמעותית לאחר שחדלה לקחת את הגלולה. "שליטה על הגוף שלך היא אחד היתרונות הגדולים ביותר", ציינה סוריאנו.

אך בשבדיה פתחה רשות הפיקוח על התרופות בחקירה בשל תלונות של משתמשות שנכנסו להיריון למרות רצונן.

החברה אומרת שהדיווחים אינם מפתיעים לנוכח הגידול במספר המשתמשות. מאטס אנדרסון, מפקח בסוכנות המוצרים הרפואיים של שבדיה, שמוביל את החקירה, אומר שעד כה עולים שיעורי ההיריונות הלא-מתוכננים בקנה אחד עם שיעור היעילות הטיפוסי שמבטיחה נצ'ורל סייקלס.

מחפשים תחליף לאמצעים הקיימים

יזמים וחוקרי בריאות הציבור מצפים שהביקוש לאפליקציית פוריות ימשיך לצמוח מכיוון שנשים מחפשות חלופות לאמצעי המניעה הנוכחיים שבהן הן משתמשות.

חלופות רבות לגלולה משתמשות למעשה באותם ההורמונים, ומשנות רק את האמצעים לטלאים, טבעות, שתלים וחומרי הזרקה. אופציות לא-הורמונליות כגון סליל הנחושת מכאיבות בהחדרה ונקשרים לדימום וסתי ממושך וכבד יותר.

כ-40% מהנשים הנוטלות גלולה יחדלו לקחת אותה תוך 12 חודשים, להערכת ארגון הבריאות העולמי שמתבססת על ניתוח נתונים מ-25 מדינות בשנים 1990-2009.

דוח מ-2013 של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן של ארה"ב שבחן נתונים מהשנים 2006-2010, העלה כי 63% מהנשים בארה"ב שחדלו לקחת את הגלולה עשו זאת בשל תופעות לוואי.

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר