פרטנר דיווחה על ירידה של 70% ברווח התפעולי ברבעון

דוח פושר לפרטנר: ירידה בהכנסות מסלולר ל-466 מיליון שקל ברבעון הראשון • שיפרה את מכירות הציוד ברבעון ל-201 מיליון שקל מ-169 מיליון ברבעון הקודם - מה שסייע להכנסות הכוללות • החברה, ששוקלת גם להיכנס לתחום האשראי, תחלק לעובדיה קרוב למיליון שקל מרווחי החברה בשנת 2017

אחרי נפילה של כ-40% במחיר המניה מתחילת השנה, בחברת התקשורת פרטנר   דיווחו היום (ה') על כוונה לבצע רכישה עצמית של מניות בסכום של עד 200 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה בהיקף 50 מיליון שקל תהיה מיידית. בקופת החברה היו בסוף הרבעון הראשון 703 מיליון שקל, כאשר רק לפני שנה ביצעה החברה פעולה הפוכה, כשגייסה הון בהיקף דומה לרכישה העצמית המתוכננת; הגיוס בוצע במחיר של כ-19.6 שקל למניה, כשהמחיר כיום הוא כ-14.1 שקל. המניה עלתה במהלך היום ב-7%.

פרטנר פרסמה את תוכנית הרכישה העצמית במסגרת דוחות הרבעון הראשון של 2018. במקביל דיווחה החברה כי היא בוחנת מנועי צמיחה חדשים - כולל תחום כרטיסי האשראי.

פרטנר הציגה ברבעון הכנסות של 826 מיליון שקל, עלייה של 3% מהרבעון המקביל אשתקד וירידה של 1% מהרבעון הקודם. הרווח הנקי הסתכם ב-9 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 64 מיליון שקל ברבעון המקביל והפסד של 50 מיליון שקל ברבעון הקודם. ה-EBITDA (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 177 מיליון שקל, ירידה של 29% מהרבעון המקביל ועלייה של 12% מהקודם.

שחיקה חדה נרשמה בתזרים המזומנים החופשי, שהסתכם ב-21 מיליון שקל - ירידה בשיעור דו-ספרתי מהרבעון המקביל ומהרבעון הקודם. הירידה משקפת את סיום תקופת התשלומים התשלומים של לקוחות על ציוד קצה (סמאטרפונים) שנרכשו לפני 1-3 שנים.

שחיקה במגזר הקווי והשוק הסיטונאי

מגזר הסלולר של פרטנר הציג ברבעון הכנסות של 644 מיליון שקל, כשההכנסות מציוד גדלו ב-23% ביחס לרבעון המקביל, ל-178 מיליון שקל, בעוד שההכנסות משירותים ירדו ב-5% ל-466 מיליון שקל. הסלולר הניב EBITDA של 134 מיליון שקל, ירידה מ-187 מיליון שקל ברבעון המקביל, כשההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) הייתה 58 שקל, ירידה של 3 שקלים מהרבעון המקביל ושל שקל מהרבעון הקודם.

אחת הנקודות המעניינות בדוחות של פרטנר היא הפעילות הקווית. הכנסות החברה ממגזר זה היו 225 מיליון שקל ברבעון הראשון, כשההכנסות משירותים היו 202 מיליון שקל. אם משווים לרבעון המקביל, ההכנסות משירותים גדלו ב-8 מיליון שקל, והגידול מהרבעון הקודם היה של 5 מיליון שקל. הגידול בפעילות מיוחס בעיקרו להכנסות מטלוויזיה; אבל אם בוחנים את הרבעון הראשון של 2016, שאז לפרטנר לא הייתה טלוויזיה, אבל הכניסה שלה לשוק הסיטונאי הייתה בעיצומה - רואים שההכנסות עמדו על 222 מיליון שקל בשוק הקווי. המשמעות היא שהמגזר הקווי והשוק הסיטונאי נמצאים בשחיקה גדולה שהכניסה לטלוויזיה לא מצליחה לפצות.

ה-EBITDA מהמגזר הקווי הסתכם ב-43 מיליון שקל, ירידה של 33% מהרבעון המקביל ועלייה של 26% מהקודם. נכון להיום יש 77 אלף משקי בית שמחוברים לפרטנר TV.

פלאפון בולטת לטובה

"פרטנר החלה את 2018 בתנופה - ברבעון הראשון המשכנו לצמוח במספר מנויי ה-Post-Paid בסלולר, ובפרטנר TV יש כבר יותר מ-77 אלף משקי-בית מחוברים נכון להיום. בנוסף, פריסת תשתית הסיבים האופטיים הואצה משמעותית, ובכוונתנו להגיע עד סוף השנה כבר ליותר ממחצית הערים בישראל", מסר המנכ"ל, איציק בנבנישתי.

בהשוואה בין 3 חברות הסלולר הוותיקות - פרטנר, סלקום ופלאפון, פלאפון בולטת לטובה ברבעון הראשון. החברה מציגה תזרים חופשי גבוה יותר משל המתחרות ואת ה-EBITDA הרבעוני הגבוה בענף, 160 מיליון שקל, לעומת 134 מיליון שקל בפרטנר ו-112 מיליון שקל בסלקום. לפלאפון מספר המנויים הנמוך בין השלוש, אך הפער בהכנסות אינו מאוד גדול - 619 מיליון שקל בפלאפון, 11 מיליון שקל פחות מהמגזר הקווי של סלקום. זאת, למרות שלסלקום יש הכנסות מגולן טלקום על הרשת המשותפת ופרטנר רושמת בהכנסות גם את הוט ששותפה איתה.

ה-ARPU הגבוה בין השלוש הוא אצל פרטנר, אך היא גם היחידה ביניהן שרשמה ירידה במספר המנויים ברבעון, לעומת עלייה של 21 אלף בפלאפון ושל 5,000 בסלקום.

בשורת הרווח, 3 החברות מציגות שחיקה עצומה ביחס לרבעון המקביל ומעבר לרווח חד-ספרתי במיליוני שקלים. פרטנר ופלאפון רשמו ברבעון רווח נקי זהה, 9 מיליון שקל, בזמן שאצל סלקום הרווח הסתכם ב-7 מיליון שקל. עם זאת, לפלאפון יש הכנסות מימון ולא הוצאות מימון כמו של פרטנר וסלקום. אם לפלאפון היה חוב דומה לזה של פרטנר למשל, ספק אם לא הייתה עוברת להפסד.

התוצאות הכספיות של פרטנר
 התוצאות הכספיות של פרטנר

המטרה הבאה: לאומי קארד

על רקע הרפורמות בענף כרטיסי האשראי מחד והשחיקה בפעילות התקשורת מאידך, חברת פרטנר בוחנת כניסה לפעילות בתחום כרטיסי האשראי. פרטנר, שבשליטת חיים סבן, הודיעה היום כי "החברה נמצאת בתהליך בחינת מנועי צמיחה חדשים, לרבות בחינה ראשונית של אפשרות כניסה לתחום כרטיסי האשראי והחיוב, לרבות באמצעות רכישת חברה או כניסה לפעילות עצמאית בתחום זה".

נזכיר כי בנק הפועלים ולאומי צריכים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבשליטתם (ישראכרט ולאומי קארד, בהתאמה) במסגרת חוק שטרום. פרטנר כבר גיששה באופן ראשוני בדבר אפשרות לרכוש את אחת החברות. יחד עם זאת, במערכת הפיננסית מעריכים כי סיכוי קלוש שהיא אכן תרכוש את אחת החברות. מדובר בעסקה גדולה למדי. שווי לאומי קארד מוערך בכ-2.5 מיליארד שקל, וישראכרט בכ-3.5 מיליארד שקל.

גם אם פרטנר לא תרכוש את מלוא המניות, מדובר בעסקה מאתגרת לחברה, במיוחד לאור מצבה הפיננסי והעסקי. כמו כן ישנם מתעניינים ברכישת ישראכרט ולאומי קארד בדמות קרנות השקעה זרות שאם ירצו יוכלו כנראה לגבור בקלות על הצעה מצד פרטנר.

בהקשר זה נזכיר כי המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, אמרה אתמול (ד') במסיבת עיתונאים כי ישנם מתעניינים רבים בחברות כרטיסי האשראי, שנפגשים עם בנק ישראל בנושא. יחד עם זאת, חשוב לומר כי הרפורמות השונות בענף כרטיסי האשראי מקלות על כניסה של מנפיקי כרטיסי אשראי חדשים, ולכן נראה כי תרחיש סביר יותר הוא שפרטנר תיכנס באופן עצמאי כמנפיקה כרטיסים או תחבור בשיתוף-פעולה לאחד הגופים בעולם התשלומים.

בינתיים בשוק ההון התלהבו מהודעתה של פרטנר, וזאת על אף שכלל לא בטוח שהיא תיכנס לפעילות בעולם התשלומים והאשראי. מניית החברה זינקה בכ-6.5% (נכון לשעת הצהריים), וזאת על אף דוחות פושרים למדי שהיא פרסמה.