"הערכת אמ"ן" הכלכלית: בעיית המשילות נמצאת בכנסת

את תפקיד הכלכלן הראשי באוצר אפשר להקביל לתפקיד ראש אמ"ן בצה"ל: הוא מספק תחזיות ואחראי להצגת העמדה המקצועית לפני כל החלטה חשובה שמתקבלת • אם באמ"ן מזהים את איראן כאיום הביטחוני העיקרי על ישראל, אז נוה מצביע על הכנסת כמקור האיום המרכזי על יציבות המשק

יואל נוה / צילום: איל יצהר
יואל נוה / צילום: איל יצהר

יואל נוה היה הראשון לזהות. הכלכלן הראשי באוצר, שסיים בשבוע שעבר קדנציה של ארבע שנים, היה הראשון שזיהה את המהפך בשוק הדירות. כבר בתחילת 2016 העריך נוה שהשוק שינה כיוון, בזכות מודל שמזהה במדויק את ציפיות רוכשי הדירות (הקרדיט המקביל בעולם העיתונות מגיע לאלי ציפורי מ"גלובס").

ביתר הניתוחים שלו, נוה דייק פחות. הוא טעה בתחזית ההכנסות ל-2015 ו-2016 וטעה כשהתנגד להעלאת מס הרכישה על רוכשי דירות יד ראשונה. לזכותו ייאמר שהודה בטעויותיו בראיונות הפרישה שהעניק השבוע לעיתונות הכלכלית.

את תפקיד הכלכלן הראשי באוצר אפשר להקביל לתפקיד ראש אמ"ן בצה"ל. הכלכלן הראשי מספק תחזיות ואחראי להצגת העמדה המקצועית לפני כל החלטה חשובה שמתקבלת. נוה, המאופק והממלכתי, שגם משרת יום בשבוע במילואים כטייס, נראה ומתנהל כמו קצין צבא בכיר.

אפשר לפיכך להתייחס לדברים שאמר השבוע על האיומים והסיכונים לכלכלת ישראל כאל הערכת אמ"ן כלכלית. אם באמ"ן מזהים את איראן כאיום הביטחוני העיקרי על ישראל, אז נוה מצביע על הכנסת כמקור האיום המרכזי על יציבות המשק. ליתר דיוק, נוה טוען שבעיית המשילות האמיתית של ישראל היא בחוסר היכולת של הממשלה לשלוט בנעשה בכנסת, למרות שמדובר בממשלת רוב. הנזק שנגרם כתוצאה מכך הוא כפול: פעם ראשונה, כשהממשלה לא מצליחה להעביר בכנסת מהלכי חקיקה בנושאים חיוניים כמו המאבק בכלכלה השחורה (הקרדיט לח"כים החרדים) ופעם שנייה כשהכנסת גוררת את הממשלה למהלכי חקיקה הרסניים מבחינה תקציבית כמו הגדלת קצבאות הנכים (הקרדיט לאילן גילאון).

הניתוח של נוה מחייב שתי הערות: לא סתם הוא שמר אותו לראיון הפרידה שלו. עובד ציבור שמעלה טענות כאלה לא יכול להמשיך בתפקידו. שנית, אי אפשר להתעלם מהשקפת העולם הניאו-ליברלית של נוה, שמאמין למשל שהמדינה אינה צריכה לסייע למי שאינו רוצה לעבוד. ויחד עם זאת, נוה צודק.

הכנסת עלתה על המסלול שעליו צועדים פרלמנטים במדינות כמו איטליה, רק שישראל איננה "גדולה מכדי ליפול" ואין לה איחוד אירופי שיציל אותה מקריסה. אשם בכך במידה מסוימת שר האוצר הנוכחי שמכריז בכל הזדמנות עד כמה מצבנו הכלכלי טוב.

נתניהו מעדיף שחקני פוטבול. למנכ"ל משרד ראש הממשלה הפורש אלי גרונר אין דף פייסבוק אבל הערך עליו בוויקיפדיה מגלה לא מעט. באוקטובר 2016 ראיינו שני כותבי המדור הזה את גרונר ושאלו אותו, בין היתר, איך זכה בתפקיד. גרונר סיפר שאחרי שסיים קדנציה כציר כלכלי בוושינגטון נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש ממנו להיות המנכ"ל שלו. "האמריקאים בלשכה סידרו לך את הפגישה?" שאלנו. גרונר נעלב עד עמקי נשמתו. "מה הקשר?" שאל, "בגלל שאני אמריקאי והם אמריקאים?" ובכן לפי הערך עליו בוויקיפדיה, גרונר שחקן פוטבול מצטיין ואפילו היה הקפטן של קבוצת הפוטבול ביג בלו מירושלים. "ב-2010 נבחר להיכל התהילה של הליגה ויחד עמו נבחרו גם ארי הרו ורון דרמר", נכתב שם. אז הנה מוסר השכל כפול: עיתונאים חייבים לעשות שיעורי בית לפני ראיון וכדי לקבל פגישה אצל נתניהו לא צריך פרוטקציה, מספיק כישורים בפוטבול.

amiram-b@globes.co.il