גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארגון התעופה העולמי: הרווחים השנה יגיעו ל-34 מיליארד דולר

התחזית לשנה הנוכחית נמוכה מזו שהציגה IATA בסוף השנה שעברה ● הסיבה להפחתת התחזית כעת נובעת מעלייה בהוצאות חברות התעופה ובעיקר מעלייה בהוצאות על דלקים

מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס
מטוס אייר פראנס / צילום: רויטרס

ענף התעופה נמצא בתקופה מאתגרת. מחד תנועת הנוסעים גדלה, ומאידך הדלק מתייקר - כיצד יכולות החברות לשמור על שיעורי הרווחיות שלהן ולהציג חוסן כלכלי? חרף הגידול בהוצאות של חברות התעופה בעיקר בזווית מחירי הדלק העולים ועלויות השכר, ארגון התעופה העולמי IATA מעריך: רווחי חברות התעופה בשנת 2018 יגיעו ל-33.8 מיליארד דולר (רווח נקי של 4.1%). את התחזית הציג אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל IATA, בכנס השנתי שנערך בסידני, אוסטרליה.

התחזית לשנה הנוכחית נמוכה מזו שהציגה IATA בסוף השנה הקודמת ואשר עמדה על 38.4 מיליארד דולר כרווח מצטבר של חברות התעופה. הסיבה להפחתת התחזית כעת נובעת מתחשיב העלויות שנמצאות בסימן גידול בקרב ענף התעופה. נגזרת מחירי הדלק המתייקרים היא רק חלק מכך.

בשנה שעברה שיעורי הרווח שהציגו חברות התעופה הגיעו ל-38 מיליארד דולר - נתון זה היה נמוך מהרווח שהציגו החברות בשנת 2016, גם אז לאור העלייה בהוצאות. אל מול העלייה בהוצאות ניצבת התחרות שלא מאפשרת להעמיס את אותן עלויות על מחירי כרטיס הטיסה, מכאן שהחברות מחויבות להתייעלות. 

מה יקרה לענף התעופה

דה ז'וניאק התייחס לחוסנה של התעשייה שבשנה שעברה, נזכיר, נפרדה מכמה חברות תעופה שלא שרדו (אייר ברלין ומונארך). לדבריו, למרות שיעורי הרווח הסולידיים יסודות התעשייה חזקים בתקופה שבה מאז 2010 התעשייה 'רצה בחשכה'. הרווחיות היציבה (נורמלית כפי שהגדיר דה ז'וניאק) מאפשרים לחברות התעופה להציג צמיחה ולספק מקומות עבודה (ההערכות הן ל-63 מיליון משרות בתחום התעופה ברמה הגלובלית).

עוד הציגה IATA תחזית הקובעת כי גם שיעור החזר ההשקעה של חברות התעופה צפוי לרדת מ-9% בשנת 2017 לשיעור של 8.5% השנה. המספר הזה עדיין גבוה מהממוצע של תשואת עלות ההון שעלתה ל-7.7% מ-7.1% בשנה קודמת. נתון זה מאפשר לחברות התעופה להמשיך ולהשקיע בהרחבת ציי המטוסים והשירותים שהן מעניקות לנוסעים.

כאמור, שני נושאים עיקריים מדאיגים את חברות התעופה, מחירי הדלק העולים הוא חלק חשוב מכך, והשני מתייחס לעלייה בעלויות השכר. IATA מעריכה שהמחיר לחבית נפט בממוצע יגיע השנה ל-70 דולר זאת לעומת מחיר של 54.9 דולר בשנת 2017, גידול של 27.5%. ההערכות הקודמות של IATA כיוונו למחיר של 60 דולר לחבית לשנת 2018 - הערכות אלה כאמור לא תקפות מבחינת ארגון התעופה העולמי. נגזרת מחירי הדלק תהווה 24.2% מכלל עלויות התפעול של חברות התעופה, לעומת 21.4% בשנה קודמת. במבט על כלל ההוצאות חברות התעופה מעריכה IATA גידול של 5.2%, עלייה קלה ביחס לשנה קודמת.

המשמעות היא שהחברות נדרשות ליעילות, נושא שעולה שוב ושוב בפאנל ים העוסקים בענף. מה שעומד לזכות החברות הוא הגידול העולמי בתנועת הנוסעים, לפי ההערכות בשיעור של 7% במהלך 2018 לעומת גידול של 8.1% בשנת 2017. לשם המחשה, ב-20 השנה האחרונות עמד הגידול הממוצע בתנועת הנוסעים על 5.5%.

אחת הסיבות לגידול בתנועת הנוסעים היא ראשית מחירי הטיסות הנשחקים ושנית פתיחת שווקים כמו סין והודו שהגבירו משמעותית את התנועת הנוסעים בהם. לפיכך מחזורי המכירות כפי שמעריכה IATA, עבור כלל החברות יגיעו השנה ל-834 מיליארד דולר, גידול של 10.7% לעומת שנה קודמת. הביקוש הגואה מצד הנוסעים משקף גם חוסן כלכלי. שיעור התפוסה במטוסים צפוי לגדול במעט ביחס לשנה קודמת ולעמוד בממוצע על 81.7%.

המספר הגלובלי של הנוסעים השנה צפוי להגיע ל4.36 מיליארד לעומת 4.1 מיליארד נוסעים בשנת 2017. גם התשואה לכל נוסע צפויה לגדול, לפי הערכות IATA מדובר בשיעור של 3.2% במהלך 2018. למעשה, לפי IATA מאז שנת 2011 השנה צפויה להיות השנה הראשונה שמציגה תשואה המצויה בסימן חיובי. לצד הגידול בביקושים לטיסות מה שעומד לזכות חברות התעופה הוא סגמנט חשוב לא פחות- הגידול בקרגו. קשרי המסחר המתהדקים בין מדינות וקניות האונליין מתגמלים את ענף התעופה. הביקוש למטען צפוי לגדול ב-4% - גידול מתון יחסית ביחס ל-2017 שבה שיעור הגידול במטען המשולח באוויר עמד על 9.7%, אולם עדיין כאמור מגמת הגידול נמשכת. במונחים של כמויות מדובר במטען במשקל של 63 מיליון טון ושיעורי התשואה בסגמנט המטען צפויים לגדול בשיעור של 5.1%

תזרים המזומנים של חברות התעופה צפוי להצטמק, בין היתר לאור עסקאות רחבות היקף להזמנות של מטוסים. במהלך שנת 2018 צפויים להימסר לחברות התעופה בעולם 1,900 מטוסים חדשים - לעומת כ-1,720 מטוסים שנמסרו לחברות במהלך השנה הקודמת. חלק מהמטוסים החדשים מחליפים מטוסים ישנים, והם מאפשרים לחברות התעופה להתייעל בצריכת הדלק. כלל הצי העולמי של החברות המסחריות יגיע ל29,600 מטוסים, גידול של 4.2%.

במבט על איזורי העולם, השוק הצפון אמיר קאי ממשיך להיות החזק. חברות התעופה הצפון-אמריקאיות צפויות להציג רווח נקי של 15 מיליארד דולר, ירידה לעומת שנת 2017 בה הרווח הנקי של חברות התעופה האמריקאיות עמד על 18.4 מיליארד דולר. חברות התעופה האמריקאיות מציגות את הרווח הנקי הגבוה לכל נוסע והעומד על 15.67 דולר.

חברות התעופה האירופאיות צפויות להציג רווח מצטבר של 8.6 מיליארד דולר, נתון טוב יותר משנה קודמת, אז עמד הרווח המצטבר שלהן על 8.1 מיליארד דולר. הרווח הנקי הממוצע לכל נוסע באירופה הוא כמחצית מזה של חברות התעופה האמריקאיות, כשהוא עומד בממוצע על 7.58 דולר - גידול קל ביחס לשנה קודמת. ההבדלים בין השווקים נובעים בין היתר משיעורי התפוסה שגבוהים יותר בארה"ב ומעומס רגולציה על חברות התעופה האירופאיות.

חברות התעופה באזור אסיה מציגות ירידה ברווח המצטבר מ- 10.1 מיליארד דולר בשנה קודמת ל-8.2 מיליארד דולר. הרווח לכל נוסע עמד על 5.10 דולר בממוצע. עם זאת מדובר באזור, שהוא כאמור אחד המשגשגים בהיבט תנועת הנוסעים והמטען בתנועה העולמית.

הרווח המצטבר של חברות התעופה מאזור המזרח התיכון צפוי לעמוד במצטבר על 1.3 מיליארד דולר - לעומת מיליארד דולר בשנה קודמת. הרווח הממוצע לכל נוסע צפוי לעמוד על 5.89 דולר, לעומת 4.81 דולר בשנה קודמת.

חברות התעופה באזור אפריקה נמצאות בהפסדים בשנים האחרונות אולם בשנה שעברה לאור גידול בסגמנט המטען ההפסדים פחתו. כעת ההפסד הממוצע לכל נוסע בקרב חברות התעופה מאפריקה עומד על 1.55 דולר לעומת 1.66 דולר בשנה קודמת. על סמך הנתונים הללו הממוצע העולמי של חברות התעופה לרווח מכל נוסע הוא 7.76 דולר. זה רווח רזה שמחייב כאמור יעילות.

ומה קרה למחירי הטיסות לאורך השנים? אלה כאמור הולכים ונשחקים. לפי נתוני IATA המחיר הממוצע לכרטיס טיסה הלוך ושוב בשנת 2018 צפוי לעמוד על 380 דולר (לפני מסים), 59% פחות מהמחיר הממוצע ב1998 (אחרי התאמות לאינפלציה). מספר קווי התעופה שמחברים בין מדינות ובין ערים צפוי לעמוד על 58 אלף בשנת 2018, לעומת 52 אלף קווים בשנת 2014. ההוצאה הבינלאומית על תיירות תאפשר לחברות התעופה לגדול בשיעור של 10.4% להיקף של 794 מיליארד דולר.

"4.1 מיליארד נוסעים שנסעו ברחבי העולם השנה שעברה משקפים את הצורך האנושי לצבור חוויות, לטייל, לתקשר עם בני אדם אחרים" אומר דה ז'וניאק. 

"ענף התעופה מאפשר גלובליזציה. העולם נהיה עשיר יותר ועשיר בקשרי מסחר. ענף התעופה הוא ענף החופש והחירות". דה ז'וניאק התייחס לעומס הרגולציה מצד ממשלות, עומס שמכביד על חברות התעופה שלפי המספרים מעלה כאמור נדרשות להתייעלות. "העבודה עם רגולציה מקומית בכל נושאי הביטחון היא מאתגרת. ראיונות של נוסעים לצורכי ביטחון בנמלי התעופה על-ידי אנשי בטחון או דרישות הביטחון המופרזות בארה"ב לא יוכלו להישאר בעולם התעופה לאורך זמן. חברות חייבות לעשות התאמות לעומדים בנמלי התעופה ולאמץ קודים גלובליים של בטיחות, רגולציה מתקדמת שתאפשר גם לחברות התעופה לשמור על יציבות".

עוד הוא התייחס לעודף רגולציה שמכבידה על חברות התעופה: "חבורת התעופה מתערבות בשווקים, כשהן מנסות לתחום הקצאת מושבים או להתערב בתחרות חופשית לכאורה לטובת הנוסעים. בסופו של דבר זה פוגע בהן".

גם הטלת מסים מהווה מבחינת IATA מהלכים מיושנים של ממשלות. בהודו, למשל, מוטלים מסים על טיסות בינלאומיות. הממשלות צריכות להתאים את עצמן לעולם התעופה החדש בצורה מתקדמת ולא בצורה מיושנת".

דה ז'וניאק התייחס גם להשלכות הסביבתיות של חברות התעופה המזהמות, נושא שעלה לכותרות רק בשנים האחרונות. לדבריו, החזון של IATA הוא שכל חברות התעופה בעולם (כיום חתומות 73 ממשלות המכסות 88% משוק התעופה) ידווחו על צריכת הדלק שלהן בפועל ועל פליטות המזהמים בהתאם.

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים