השר גלנט החליט לצאת למלחמה גלויה בפזורה הבדואית

שר הבינוי והשיכון חשף בוועדת הפנים של הכנסת את תוכנית "חץ לדרום" • גלנט כינה את ההתיישבות הלא חוקית של הבדואים במונח "טרור" ואף קשר אותה ל"התפשטות פלסטינית איסלמיסטית" שמקורה בהר חברון

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט חשף היום (ב') בפני ועדת הפנים של הכנסת את תוכנית "חץ לדרום", שמכריזה, בגלוי, מלחמה על הפזורה הבדואית בנגב. גלנט לא מהסס לכנות את ההתיישבות הלא חוקית של הבדואים במונח "טרור" ואף קושר אותה ל"התפשטות פלסטינית איסלמיסטית" שמקורה בהר חברון. אופרטיבית, התוכנית לא באמת מחדשת כי מדובר ביישובים שהקמתם נדונה כבר בעבר.

בין הישובים ניתן לציין 4 יישובים כפריים חדשים לאורך הכביש שמחבר בין באר-שבע לדימונה; הקמת 5 יישובים חדשים (נווה גוריון, דיה, שלח, דניאל ואשל הנשיא); הקמת היישוב עיר אובות, בערבה; הקמת היישוב חנון, בעוטף עזה; קידום הקמת 5 יישובים כפריים באזור בקעת ערד; הקמת העיר החרדית כסיף, בבקעת ערד; הקמת היישוב חירן, ליד העיירה הבדואית חורה; ועיבוי יישובים כפריים ותיקים.

בשיחה אתו טוען השר גלנט כי ההחלטה על הקמת היישובים התקבלה כבר לפני שנתיים וחצי, אך הוא אינו זוכה לשיתוף פעולה עם מנהל התכנון והמועצה הארצית לתכנון ובנייה: "הם גוררים רגליים בצורה מכוונת על מנת שלא לקיים את החלטות הממשלה. יש לנו אחריות קולקטיבית. גם אני לא עושה תמיד כל מה שאני רוצה. מהרגע שהממשלה כריבון החליטה, חזקה על הגופים המבצעים לבצע אותה ולא לנהל עבודה שכל תפקידה היא לבלום את החלטת הממשלה. העובדות הן שמדרום לקו באר-שבע, להוציא את אילת, בשטח שהוא חצי ממדינת ישראל, בשטח של 12,000קמ"ר, יש רק 100,000 יהודים. החזון הציוני הולך ומתכרסם במרחב הזה".

"הדרום נמצא תחת מתקפה לא רק מעזה, אלא תחת השתלטות בלתי חוקית שמכרסמת בציונות בנגב. אתה נמצא היום בחשש של השתלטות עוינת. 2,700 מאחזים והתיישבויות בודדת בכל רחבי הנגב, חוץ מ-18 היישובים המאושרים. כמות הבנייה הבלתי חוקית יצאה משליטה".

מומחים לתכנון טוענים שהקמת יישובים יהודים נוספים בנגב אך תחליש את היישובים הקיימים, ערד למשל, שנאבקים בשנים האחרונות על קיומם. אתה מודע לכך? "העסק הוא די פשוט. אם לא היינו מקימים לפני 60 שנה את אופקים, שדרות, ערד, ירוחם ומצפה רמון, היום היינו מדברים על משהו אחר. לקח שנים, אבל ההתבססות של המקומות האלה הביאה למה שהיא הביאה. אני עובד מאד קשה ומשקיע כסף בחיזוק הערים הקיימות. אבל לבד מהשקיית הקיים והצמחתו אתה צריך גם לנטוע דברים חדשים כדי שגם הם ישרישו שורשים ובבוא העת נהנה מהפירות שלהם".

אבל ממה יחיו אנשי ההתיישבות הכפרית החדשה? החקלאות במדינת ישראל גוססת, בערד אין פרנסה. התושבים הוותיקים בורחים...? "אנשים היום צריכים, בשביל לגור במקום ארבעה דברים: מקום מגורים הולם, סביבת מגורים בהקשר של תמיכה חינוכית ותחבורה ותעסוקה". אז היישובים ב"מבואות ערד" יהפכו לפרברים של באר-שבע? "בבקעת ערד הם יהיו הפרברים של ערד". אבל בערד אין מקומות תעסוקה? "עד לפני עשרים שנה הייתה פרנסה, אנחנו נחזק את ערד, נעשה לה תוכנית המראה. הסיפור הוא שחלחול ודורא ויאטא, בדרום הר חברון, מתחברות ברצף אחד עד למרחב של הבדואים שיושבים מצפון לדימונה. כל האזור הזה נמצא באיום מאד חמור. יש פה מאבק על השליטה, על הריבונות, על הממלכתיות".

ומה אתה מציע לבדואים? "יש 18 ייישובים מוכרזים. בוא נהפוך אותם לגנים פורחים. אבל בוא נפנה את השטחים שהבדואים יושבים באופן בלתי חוקי, שזה מגיע ל-2-3% משטחה של מדינת ישראל. אני מוכן להשקיע כל סכום שיידרש".

בתגובה לדברים שאל גלנט אמרה האגודה לזכויות האזרח: "במקום לקדם את זכויות האזרחים הבדואים ולהכיר ביישובים שבהם הם מתגוררים עשרות בשנים, בוחר השר גלנט להאשים את הקורבן, להשתלח ולהסית נגד אחת הקהילות המוחלשות ביותר בישראל. אוכלוסיית הבדואים בנגב בכפרים הבלתי מוכרים חיה בעוני מחפיר, תוך סכנה מתמדת לקורת הגג מעל ראשה. זאת, לא כגזירת גורל או כ'בחירה תרבותית' אלא כתוצאה ממדיניות הממשלה הנוקטת כלפיה באפליה תכנונית מכוונת. בעוד שהמדינה מתעלמת מקיומם של 35 כפרים בדווים לא מוכרים המשוועים להכרה, להסדרה תכנונית ולפיתוח, היא מקימה חמישה יישובים יהודיים חדשים, אשר שניים מהם מתוכננים על קרקע של כפרים בדואים".

ממנהל התכנון נמסר: "עבודת מינהל התכנון, אשר מתואמת לחלוטין עם החלטות הממשלה, רואה חשיבות רבה לפתרון לסוגיית הפזורה הבדואית, יחד עם חיזוק ערי הדרום, ונעשית פעילות רבה בנושאים אלו. אין לנו כוונה להיכנס לעימות תקשורתי עם השר בנושא זה".

מארגון מגמה ירוקה נמסר: "שר השיכון כבר לא מנסה להסתיר את הקמפיין הגזעני שהוא מוביל בדרך ללשכת שר הביטחון. כעת הקמת יישובים חדשים כבר לא משווקת אפילו כדרך להתמודדות עם משבר הדיור או לספק מענה לזוגות הצעירים, לא; מדינת ישראל שבה לימי חומה ומגדל בהם הקמת התיישבויות בשטח היא הדרך להבטיח את הריבונות שלנו. בדרך מוציא השר סכומי עתק מכספי הציבור, ופוגע פגיעה דרמטית בערים בנגב. טוב יעשה שר השיכון אם יתמקד בתפקידו וידאג לשכן את כלל אזרחי מדינת ישראל- היהודים והערבים - ולא יעניק כסות ציונית לשאיפותיו הפוליטיות הפרטיות".