הדמיון בין פרשת שבס לפרשת כץ

שר הרווחה יכול לשאוב עידוד מזיכויו של שמעון שבס, שחברו ניהל לו תיק השקעות

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

הפרשה שבגינה זומן שר הרווחה, חיים כץ, לשימוע לפני הגשת כתב אישום בגין עבירות של שוחד והפרת אמונים, מזכירה מאוד פרשה "ותיקה" אחרת, אשר נפתחה גם היא בקול תרועה רמה והסתיימה בקול ענות חלושה, הלוא היא פרשת שמעון שבס ומערכת היחסים שהתקיימה בינו לבין חברו, איש שוק ההון משה שטרן.

כמו בעניינו של שר הרווחה כץ - גם בעניינו של מי שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שבס, לא מדובר היה בחקירת משטרה אלא בחקירת רשות ניירות ערך, אשר נפתחה בכלל בחשדות לשימוש במידע פנים, ולא בחשדות לשחיתות ציבורית.

בשני המקרים, חקירת רשות ניירות ערך לא ביססה את החשד נגד כץ ושבס לשימוש במידע פנים, אך העלתה מנגד חשדות אחרים, לשחיתות ציבורית, שמקורם בניהול תיקי ההשקעות של כץ ושבס על-ידי מקורביהם, מוטי בן-ארי בעניינו של כץ ומשה שטרן בעניינו של שבס.

בשני המקרים נטען כי מדובר היה בניהול תיק השקעות שניתן ללא תמורה, אשר מצד אחד הסב לאנשי הציבור רווחים גדולים, ומן הצד השני לא חשף אותם כלל לאפשרות של הפסדים.

בשני המקרים נטען כי המקורבים, שניהלו את תיק ההשקעות, לא פעלו באופן פילנטרופי או מתוך יחסי חברות, וכי למעשה הניע אותם אינטרס כלכלי, שמקורו בכוחו הפוליטי של איש הציבור אותו שירתו.

בשני המקרים נטען כי אנשי הציבור "סיפקו את התמורה", דהיינו שהם פעלו בפועל לקידום עניינם של מקורביהם ומנהלי תיקי ההשקעות שלהם, ועשו לשם כך שימוש בסמכויותיהם הציבוריות.

דומה כי שר הרווחה כץ ישמח מאוד אם קווי הדמיון יוצאי הדופן הללו יישמרו גם בתוצאה הסופית של ההליך, שכן שמעון שבס זוכה לחלוטין מאישום השוחד שיוחס לו בגין ניהול תיק ההשקעות על-ידי שטרן.

מקורו של זיכוי שבס מעבירת השוחד שיוחסה לו בגין ניהול תיק ההשקעות על-ידי שטרן, היה בקביעת בית המשפט המחוזי כי יחסיו הכלכליים של שבס עם שטרן, בכל הנוגע לניהול תיק ההשקעות, היו לגיטימיים ולא נשאו אופי פלילי.

וזאת יש לדעת - השופט שהגיע למסקנה זו, כבוד השופט אדמונד לוי המנוח, לימים שופט בית המשפט העליון, שפט אותו לחומרה, ולראיה העובדה שהרשיע אותו בשורה של עבירות אחרות שיוחסו לו במסגרת כתב האישום שהוגש נגדו, ואף גזר עליו עונש משמעותי של מאסר מאחורי סורג ובריח, בפסק דין שלימים בוטל על-ידי בית המשפט העליון.

ועדיין, שופט מחמיר זה האמין לשבס ולשטרן כי ניהול תיק ההשקעות ניתן על רקע יחסיהם החבריים, ולא כחלק מיחסי שוחד מושחתים, ועל בסיס זאת הורה על זיכויו של שבס מן העבירה החמורה שיוחסה לו.

האם כך יהיה גם בעניינו של כץ? ימים יגידו, אך אינדיקציה נוספת לדמיון המתקיים בין שני המקרים ניתן למצוא בתגובה שפרסמה באת-כוחו של כץ, עו"ד נוית נגב, לזימונו של השר לשימוע, אשר התייחסה ליחסי החברות הקרובים שהתקיימו משך שנים בין השר כץ למוטי בן-ארי.

חשוב שלקח פרשת שבס, אשר הואשם בעבירות חמורות של שוחד והפרת אמונים בגין ניהול תיק השקעות על-ידי חברו, וזוכה זיכוי מוחלט מאישום זה לאחר שנאלץ לעבור דרך ייסורים ארוכה וקשה, יעמוד לנגד עינינו, בטרם נמהר כולנו - הציבור הרחב, פוליטיקאים ועיתונים - לחרוץ כבר עתה את דינו של שר הרווחה כץ, לקבוע את אשמתו ולדרוש את התפטרותו המיידית מתפקידו כשר הרווחה, בגין פרשה דומה כל-כך, וזאת בשלב המוקדם של זימון לשימוע, ועוד בטרם כלל הוחלט על העמדתו לדין.

■ הכותב הוא עורך דין במשרד כספי; היה יועץ משפטי במחלקת החקירות של רשות ניירות ערך.