מגעים ראשוניים: חברת תעבורה צפויה למכור כ-20% ממניותיה

לן בלווטניק, בעל השליטה בקבוצת כלל תעשיות מנהל מגעים ראשוניים למכירת כ-20% ממניות חברת תעבורה, מול כמה גופים מוסדיים • נתח זה צפוי להימכר תמורת כ-400 מיליון שקל, סכום המשקף לתעבורה שווי של כ-2 מיליארד שקל • תעבורה נחשבת לאחת מחברות ההובלה הגדולות בישראל ועוסקת גם ביבוא משאיות, ציוד כבד ועוד

לן בלווטניק, בעלי קבוצת כלל תעשיות (כת"ש), בוחן אפשרות למכירת נתח מהחזקותיה בחברת התשתיות תעבורה, שבה מחזיקה כת"ש 50%, ולצורך כך העלה באופן ראשוני את האפשרות בפני כמה גופים מוסדיים. אין זאת הפעם הראשונה שבה בוחן בלווטניק את האפשרות למכירת נתח מתעבורה, המנוהלת בידי משפחת לבנת (המחזיקה ביתרת ה-50% ממניות תעבורה). הפעם מדובר במימוש של כ-20% ממניות תעבורה, בתמורה לכ-400 מיליון שקל, מחיר שמשקף לה שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל.

על פי גורמים בשוק המוסדי מדובר עדיין בשלבי בחינה והצעה ראשוניים, כך שרף המחיר האמור הוא ראשוני, ולא מן הנמנע כי במקרה שבו ההצעה של בלווטניק תעבור לפסים מעשיים, והצדדים ייכנסו למו"מ, סכום העסקה יופחת, ואף בשיעור ניכר.

תעבורה נחשבת לאחת מחברות ההובלה הגדולות בישראל, והיא עוסקת גם ביבוא משאיות, ציוד כבד ועוד. מדובר בחברה פרטית, שבין היתר מחזיקה בשליטה בחברת ממן הבורסאית, העוסקת בהפעלת מסוף המטענים בנתב"ג ומספקת שירותי לוגיסטיקה.

ההחזקות של בלווטניק בחברה הן דרך משאב, החברה הבת של כת"ש, שחולשת גם על מונופול המלט נשר. את מניותיה בתעבורה רכשה משאב בינואר 96', תמורת 120 מיליון שקל. מהדוחות האחרונים שפרסמה כת"ש כחברה בורסאית, לשנת 2014, עלה כי תעבורה הציגה שנה לפני כן הכנסות של 2.5 מיליארד שקל, ורווח נקי של 90 מיליון שקל.

מדוחות כת"ש שפורסמו בעת שהחברה נסחרה בבורסה עולה, כי בין משאב לבין משפחת לבנת קיים הסכם בעלי מניות בתעבורה, ובהקשר זה צוין אז, בין היתר, כי קיימת "זכות סירוב ראשונה בנוגע למכירת מניות תעבורה, וכן הוראות ביחס למנגנון היפרדות במקרה של שינוי שליטה במי מהצדדים להסכם. הסכם בעלי המניות של תעבורה יפקע במקרה שבו החזקת אחד מן הצדדים בתעבורה, לאחר הנפקת מניות תעבורה לציבור, תרד מתחת ל-25%".

מימושים נוספים בתקופה האחרונה

עסקת תעבורה, אם תצא לפועל, מצטרפת למימושים נוספים שמקדמת כת"ש בתקופה האחרונה, כחלק מרצונה להתמקד בפעילויות הליבה שלה. בשנים האחרונות נמכרו מניות השליטה בחברות התעשייתיות נייר חדרה (2015) ומנועי בית שמש (2016), שתיהן לקרן פימי. אשתקד מכרה כת"ש את חלקה (19%) ביצרנית כלי השיט וספקית שירותי הנמל מספנות ישראל לשותפיה בחברה, תמורת כ-140 מיליון שקל, ובאחרונה היא עלתה לכותרות בשל רצונה להנפיק חלק מהחזקותיה בחברת המשקאות יפאורה, שבה יש לה החזקות מיעוט של כ-30%. יפאורה נשלטת בידי חברת קרור הבורסאית, שבה מחזיקים שלמה רודב ורוני גת, אשר הביעה התנגדות למהלך ההנפקה.

טיוטת תשקיף שפרסמה בשבוע שעבר לקראת המהלך, חשפה כי כת"ש מעוניינת לבצע את ההנפקה (באמצעות החברה הבת כלל תעשיות ומשקאות שהוקמה לצורך כך), לפי מחיר המשקף ליפאורה כולה שווי מינימום של 1.55 מיליארד שקל, ולגייס כ-225 מיליון שקל בהנפקת כ-15% ממניות יפאורה (בשרשור).

מניותיה של כת"ש עצמה נמחקו מהבורסה לפני כארבע שנים באמצעות הצעת רכש שפרסם בלווטניק למניות הציבור, וב-2015 נפרדה החברה באופן סופי משוק ההון, כשביצעה פדיון מוקדם לחוב האג"ח שלה, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל. החזקותיה הציבוריות הבולטות של כת"ש כיום הן חברת האופנה גולף וחברת כלל ביוטכנולוגיה. כמו כן היא מחזיקה כאמור במשאב - שנוסף על החזקתה בתעבורה מחזיקה גם בחברת המלט נשר, בחברת האנרגיה הירוקה כלל אנרגיה ובחברת כלל-טק, המשקיעה בסטארט-אפים ובחברות הייטק.

עוד מקבוצת כת"ש, בימים האחרונים הודיעה חברת ניאון ת'רפיוטיקס (Neon), המפתחת חיסונים נגד סרטן ומוחזקת על-ידי כת"ש באמצעות כלל ביוטכנולוגיה הבורסאית, על כוונתה לגייס 115 מיליון דולר בבורסת נאסד"ק, לפי שווי שיגיע על פי ההערכות לכ-450 מיליון דולר לפני הכסף.