שיכון ובינוי השלימה מימוש החזקותיה בכרמלטון ונתיבי הצפון

בעקבות השלמת העסקה הועבר לשו"ב, הנמצאת בשליטת שרי אריסון ומנוהלת על ידי יובל דגים, תשלום בסך של 588 מיליון שקל • תרשום רווח הון (אחרי מס) של 250-300 מיליון שקל

שרי אריסון / צילום: גולן אבוחצירה
שרי אריסון / צילום: גולן אבוחצירה

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי  (שו"ב) השלימה את העסקה למימוש עיקר החזקותיה בחברות המפעיל של כרמלטון (זכיינית כביש "מנהרות הכרמל" בחיפה) ושל חברת נתיבי הצפון, לידי שותפות מוגבלת המוחזקת בידי מספר משקיעים מוסדיים, שאותה תנהל שו"ב.

בעקבות השלמת העסקה הועבר לשו"ב, הנמצאת בשליטת שרי אריסון ומנוהלת על-ידי יובל דגים, תשלום בסך של 588 מיליון שקל מהמוסדיים, והיא תרשום רווח הון (אחרי מס) המוערך בכ-250-300 מיליון שקל ברבעון השני של 2018. את המהלך הוביל אלון רווה, מנכ"ל חטיבת הזכיינות של שו"ב.

העסקה כוללת מכירת 45% מהזכויות בכרמלטון, מתוך 50% שמחזיקה כיום שו"ב, ו-40% מהזכויות בנתיבי הצפון, מתוך 60% שבידי שו"ב. סכום המכירה משקף לכרמלטון שווי של כ-1.1 מיליארד שקל ולנתיבי הצפון שווי של כ-70 מיליון שקל.

שו"ב הצליחה להשלים את העסקה מול המוסדיים - עמיתים קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, הפניקס, כלל ומנורה מבטחים - לאחר ששותפתה בכרמלטון - קבוצת אלייד שמוביל יצחק סוארי, אשר החזיקה זכות סירוב ראשונה לרכישת החזקות שו"ב בזכיינית המנהרות - הסירה את התנגדותה למכירה. זאת לאחר ששו"ב הסכימה למכור את זכויותיה בחברת הזכיין של פרויקט קריית הממשלה בירושלים (ג'נרי 2) לאלייד. 

כרמלטון מחזיקה בזיכיון לניהול, להקמה ולהפעלה של פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים במנהרות במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים בשנת 2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה, ללא תמורה. נתיבי הצפון, ההחזקה השנייה שתועבר לשותפות המוגבלת, היא בעלת זיכיון לשיקום, לתפעול ולאחזקה של רשת כבישים בצפון המדינה, שהוענק לה במסגרת הסכם זיכיון עם החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - נתיבי ישראל - עד שנת 2030.

שו"ב, כאמור, תמשיך להחזיק בהחזקות מיעוט בשני הפרויקטים שיועברו לשותפות המוגבלת, וגם תנהל אותה, תמורת דמי ניהול הצפויים להסתכם לאורך השנים בעשרות מיליוני שקלים. 

"אנחנו למעשה מתחילים לבנות פורטפוליו של נכסים, שלתוכו יהיה אפשר להוסיף בהמשך נכסים נוספים, במבנה של קרן נכסים מניבים המוחזקת בעיקרה על-ידי המוסדיים, שאנחנו ננהל אותה. מדובר באבן דרך מאוד משמעותית עבורנו", אומר משה לחמני, מנכ"ל שיכון ובינוי, בשיחה עם "גלובס".

יש עוד נכסים שלכם שאתם מתכננים להכניס לשותפות?

"בעתיד אני מעריך שיהיו לנו נכסים כאלה. חלק מהם, למשל, הם נכסי אנרגיה כמו פרויקט אשלים, אחרים יכולים להיות פרויקטים של זכיינות שנמצאים בתהליך הקמה כזה או אחר. כיום אין נכס מסוים שנמצא על הכוונת, אבל זו התחלה של מהלך אסטרטגי חשוב עבורנו, וגם עבור המוסדיים".

מניית שו"ב נסחרה היום בעלייה של 2.5%. בשנה האחרונה, עם זאת, צנחה המניה בקרוב ל-30%, ושוויה של החברה הצטמק לכ-2.5 מיליארד שקל, בין השאר בעקבות חקירה המתנהלת בנוגע למתן שוחד לכאורה של בכירים בחברה הנכדה SBI (סולל בונה ארצות חוץ) באפריקה, שבמסגרתה נעצרו כמה מבכירי החברה. זאת ועוד, בשל החקירה נאלצה שו"ב להפקיד סכום של כ-250 מיליון שקל בקרן חילוט, במטרה לשחרר חשבונות של SBI לצורך המשך פעילותה השוטפת.

לפני כשבועיים דיווחה שו"ב כי היא בוחנת את מכירת ההחזקה ב-SBI, המרכזת את פעילות התשתיות הבינלאומית שלה באפריקה ובאמריקה הלטינית, ושהניבה בשנים עברו את עיקר רווחי הקבוצה, אך הפכה עבורה לנטל בשנה האחרונה.

במקביל לדיווח על בחינת המכירה פרסמה שו"ב דוחות חלשים לרבעון הראשון של 2018. החברה רשמה ירידה חדה של 28% בהכנסות ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.35 מיליארד שקל. השורה התפעולית הצביעה על צניחה של 77.6% ברווח לרמה של כ-45 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה שו"ב נפילה של 78% ברווח הנקי לרמה של כ-17 מיליון שקל.