ריביות, מכפילים, ותנודתיות: תנאים מיטביים לאג"ח להמרה

במצב של ריביות עולות, מכפילי מניות גבוהים וחזרת התנודתיות לשוק, איגרות חוב להמרה הן אופציה מעניינת להשקעה

תמונה: שאטרסטוק
תמונה: שאטרסטוק

יש האומרים: "שווקים שוריים לא מתים מזיקנה", ואולי זה המצב מאז המשבר הפיננסי של 2008. עיתוי השווקים הוא לא קל, ולכן ייתכן שעדיף גידור אינטליגנטי במצב השוק הנוכחי. איגרות חוב להמרה מציעות ליהנות מ-upside במחיר מניית החברה לצד ביטוח ירידות, במכשיר פיננסי אחד. בואו נראה כיצד. 

איגרת חוב להמרה היא מכשיר פיננסי היברידי - כלומר, יש להן מאפיינים של מניה וחוב. המשקיעים בנכס מקבלים תשואה דמויית החזקה במניה, כשמחיר המניה עולה, וזאת באמצעות אופציית call הכלולה במחיר וביחס ההמרה, לצד תשואת האג"ח דרך תשלומי הקופון. בתמורה לשילוב זה המשקיעים משלמים פרמיה - כלומר, אג"ח להמרה משלמות קופונים (ריבית) מופחתים למשקיעים לעומת אג"ח רגילות של אותה חברה מנפיקה. המשקיעים באג"ח להמרה מוגנים יחסית מתזוזות חדות כלפי מטה ונהנים מרווחי ההון כשמניות החברה עולות. 

לאג"ח להמרה יש כמה מאפיינים, שנהנים משלוש מגמות דומיננטיות בשוק הנוכחי. ראשית, הריבית בארה"ב עולה בהתמדה, על רקע העלאות הריבית של הפד. לכן, יש העדפה בשוק לאג"ח להמרה על אג"ח רגילות, נוכח מח"מ (משך חיים ממוצע) נמוך יותר. שנית, מכפילים בשוק המניות נמצאים ברמות גבוהות יחסית לממוצע ההיסטורי. רגישות זו יכולה לעודד משקיעים לבחור דווקא במוצר היברידי, המספק הגנה מסוימת כלפי מטה. 

קופון המתקבל מאג"ח להמרה מספק מעין דיבידנד חצי-שנתי, כשבאמצעות אופצית ה-call באג"ח להמרה נשמרת האפשרות להחזיק את המניה, אם המניה עולה. נוסף על כך, התנודתיות חזרה לשווקים באופן משמעותי מאז פברואר 2018. החזקה במניות רגילות אינה מספקת ערך כשהתנודתיות בשוק גבוהה יותר (תנודתיות אינה מעידה על כיוון), ואופציות צוברות ערך כשהתנודתיות גבוהה יותר בשוק. אג"ח להמרה, המכילות במבנה שלהן אופציות call, הן דרך ייחודית ושמרנית יחסית לרווח מתנודות גוברות בשווקים. 

תעודות סל עם חשיפה לאגח להמרה
 תעודות סל עם חשיפה לאגח להמרה

ביצועים מצוינים מתחילת 2018 

אג''ח להמרה הציגו מאז תחילת 2018 ביצועים מצוינים, העוקפים את ביצועי המניות והאג''ח. על בסיס תשואה כוללת מאז תחילת השנה, אג''ח להמרה (CWB) הציג תשואה של 7.34%, אג''ח קונצרניות בדירוג השקעה (LQD) תשואה שלילית של (4.10%-), אג''ח בדירוג High Yield תשואה שלילית של (0.3%-), ומניות (SPY) תשואה של 2.53%. 

ב-1 ביולי 1874 הונפקה האג"ח להמרה הראשונה בעולם למימון פרויקט שאפתני: אחד מקווי הרכבת הראשונים בארה"ב. אג"ח להמרה מונפקות כיום בעיקר על ידי חברות טכנולוגיה, כשתעודת הסל של CWB על אג''ח להמרה של סטייט סטריט מחזיקה בכ-49.4% משוויה במניות טכנולוגיה.

חברות טכנולוגיה המוחזקות ב-ETF כוללות, למשל, את ענקית שוק המוליכים למחצה מיקרון טכנולוגיות (4.4% מהמדד) וחברת התוכנה Citrix Systems (שיעור של 1.4% מהמדד). שתי חברות אלה הנפיקו אג"ח להמרה כדי לשלב למשקיע גישה למניות החברה לצד תשלום ריבית נמוכה יותר על חובן.

חשיפה לאג''ח להמרה דרך ETF

משקיעים המעוניינים ליהנות מהמוצא ההיברידי של אג"ח להמרה, מוזמנים לבחור בין שתי תעודות סל: SPDR Bloomberg Barclays Convertible Securities ETF (סימול: CWB) של ספק State Street ותעודת סל iShares Convertible Bond ETF (סימול: ICVT) של הספק Blackrock. תעודת הסל CWB צמודה למדד Barclays Liquid Convertible Bonds Index, בעוד ICVT צמודה למדד Barclays Convertible Cash Pay Bond Index. 

שתי תעודות הסל מחזיקות קרוב למחצית משוויין בחברות טכנולוגיה, כמו אלה שתיארנו לעיל, אבל ההבדל העיקרי הוא ההחזקה הגדולה יותר של CWB בתחום הפיננסי (10.3% לעומת 2.7% בתעודה השנייה), עקב החזקה גדולה אחת באג"ח מטלייף 2019 (9.5% מהמדד). 

CWB היא הקרן הוותיקה והנזילה יותר מבין השתיים. CWB נוסדה בשנת 2009, ואילו ICVT נוסדה ב-2015. CWB מחזיקה בנכסים בהיקף של 4.3 מיליארד דולר, ואילו ICVT מנהלת נכסים בהיקף של 300 מיליון דולר. נוסף על כך, CWB היא קרן קצת יותר יקרה בדמי ניהול - 40 נקודות בסיס, לעומת ICVT , שגובה 20 נקודות בסיס. 

■ הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.