"שחורה ומסריחה": הוט מוחקת סעיפים בעייתיים מכתב ההגנה

עקב חשיפת "גלובס" את כתב ההגנה שהגישה הוט מובייל במענה לתביעת לקוחה יוצאת אתיופיה, החברה הודיעה כי היא זונחת את הסעיפים הבעייתיים בכתב ההגנה • "התברר כי הדברים מתפרשים בצורה פוגענית, כאילו הוט מובייל מעניקה גיבוי לביטויים הפוגעניים שנכתבו לתובעת. חלילה וחס"

הוט מובייל / צילום איל יצהר
הוט מובייל / צילום איל יצהר

בעקבות חשיפת "גלובס" את כתב ההגנה הבעייתי שהגישה חברת הוט מובייל במענה לתביעה של לקוחה יוצאת אתיופיה, הודיעה אתמול (ד') הוט מובייל לבית משפט השלום בתל-אביב כי היא זונחת את הסעיפים הבעייתיים בכתב ההגנה ומבקשת למחוק אותם ממנו. 

ב-15 באפריל הגישה לקוחה של חברת הוט מובייל, אישה ממוצא אתיופי בשם טלי טמרי-דוד המיוצגת על ידי עו"ד ענת גינזבורג, תביעה בסך 300 אלף שקל נגד החברה, בטענה כי נציג של הוט מובייל כינה אותה "שחורה סתומה ומסריחה", ובכך התנהג כלפיה בצורה גזענית ומשפילה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת השבוע, בכתב ההגנה שהגישה הוט מובייל היא בחרה דווקא לתקוף את טמרי-דוד ולהאשים אותה כי בתביעתה היא "מובילה קו רעיוני לפיו תיאור אדם כשחור מהווה עלבון גזעני כלפי אותו אדם".

בכתב ההגנה כתבה הוט מובייל באמצעות עורכי דינה, בין היתר: "תמוה שדווקא התובעת, שהיא אתיופית במוצאה, מובילה קו רעיוני לפיו תיאור אדם כ'שחור' מהווה עלבון גזעני מיוחד כלפי אותו אדם... יש לראות בכינוי אישה כ'שחורה' מחמאה דווקא. מי קבע שלבן זה יפה ושחור זה מכוער?".

עוד כתבה הוט מובייל בכתב ההגנה: "המסר שראוי לשדר הוא black is beautiful, ולא ש-black is awful". ולכן, לגישת החברה, "אין ולא צריך להיות כל הבדל בין כינוי אישה כ'לבנה מסריחה' לבין כינויה כאישה כ'שחורה מסריחה' או כ'ג'ינג'ית מסריחה'".

הוט מובייל לא עצרה כאן, והיא הוסיפה וכתבה: "לדעת הוט מובייל, אם אדם כלשהו מכנה את משנהו 'שחור', ה'שחור' צריך להשיב: 'תודה על המחמאה'. זו הגישה שיש לעודד - ולא את הגישה ההפוכה בדיוק (גישת התביעה), לפיה המילה 'שחור' מהווה עלבון וקללה".

אחרי חשיפת "גלובס" את כתב ההגנה הבעייתי הזה התנצלה הוט מובייל, וכאמור כעת היא הודיעה כי בכוונתה לתקן את כתב ההגנה. בהודעתה לבית המשפט על כך שהיא מבקשת למחוק את האמירות הבעייתיות מכתב ההגנה, כתבה הוט מובייל: "בסעיפים 13-18 לכתב ההגנה נכתבו דברים מתוך כוונה טובה ורצון להעביר מסר חיובי היוצא נגד גזענות. למרבה הצער, הדברים נתפסו כאילו הם מסייגים את הגינוי מטעם הוט מובייל ומשדרים מסר מלגלג או מתוחכם. התברר כי הדברים מתפרשים בצורה פוגענית, וכאילו הוט מובייל מעניקה גיבוי לאיזה מהביטויים הפוגעניים שנכתבו לתובעת. חלילה וחס. זו בהחלט לא הייתה כוונת הדברים".