קניתם 4K לקראת המונדיאל? תוודאו שיש בה טכנולגיית HDR

איכות שידור ב-4K לישראל דורשת רוחב פס שדרך הלוויין לא ניתן להשיג • טיפ מבית תאגיד השידור "כאן": מי שרוכש טלוויזיית K4 - כדאי שיוודא שהיא בעלת טכנולוגיית HDR שעושה הבדל משמעותי

מונדיאל 2018 / צילום: מוחמד המד, רויטרס
מונדיאל 2018 / צילום: מוחמד המד, רויטרס

ההכנות המאתגרות לקראת שידורי המונדיאל: העובדה שמשחקי הכדורגל משודרים לראשונה באיכות שידור 4K, תאגיד השידור "כאן" הציב נציג במוסקבה על-מנת לוודא שהשידורים ישודרו חלק וללא תקלות. מחר (א') ישודר משחק ניסוי לכל העולם, על-מנת לוודא שהכול עובד, ושכל מדינה שהזמינה שידור 4K תוכל להיערך בהתאם.

השידורים מרוסיה לישראל יעברו על גבי סיב אופטי ולא על גבי לוויין, וזאת מפני שרוחב הפס שנדרש לשידור באיכות 4K דרך הלוויין בשידור חי איננה אפשרית, לדברי בכירים בתאגיד, ומתאפשרת רק על גבי סיב אופטי. זו גם הסיבה שההיערכות המוקדמת חייבה את תאגיד "כאן" לשלוח נציג מטעמה ששוהה כבר חודש במרכז השידורים במוסקבה. הסיב מגיע לעמק האלה לאתר ייעודי שהוקם לצורך המיזם, ומשם הוא יופץ לחברות המשדרות.

ב"כאן" מסבירים כי השידור המיטבי יתאפשר למי שרכש טלוויזיה 4K, אך איכות השידור היותר טובה תהיה למי שהטלוויזיה שלו תשדר באיכות שידור K4 HDR, שזו טכניקה המאפשרת ליצור תמונה עם טווח דינמי רחב, ובעברית יצירת אפשרות ליותר פרטים בצילום לבוא לידי ביטוי כדי לשפר את איכות התמונה. לא כל הטלוויזיות שהרוכשים קונים בימים אלה לקראת המונדיאל מצוידות בטכנולוגיית HDR (High Dynamic Range), ולכן מי שמתעתד לקנות טלוויזיה בימים הקרובים - כדאי שישים לב לכך.

עניין נוסף הוא שככל הנראה מבדיקות שעשו בכאן עולה כי כרגע רק הוט ו-yes מאפשרות יישום של טכנולוגיית HDR בשידורי 4K, ובסלקום ובפרטנר כרגע לא (סלקום מוסרת באופן רשמי שהיא כן תומכת בשידורי HDR). נסביר כי עדיין גם מי שאין לו בטלוויזיה HDR יזכה לאיכות שידור משופרת יותר מאשר ב-HD, אבל מהדגמות והשוואות שעורכים בתאגיד "כאן" ניתן לראות הבדלים ברורים לטלוויזיות המצוידות ב-HDR. בשל העובדה שמדובר בזמן שיא בהיערכות לשידור המונדיאל ב-4K, התקנון של טכנולוגיית ה-HDR לא הושלם עדיין, ולכן יצרנים שונים עובדים בטכנולוגיות שונות.

בתאגיד השידור "כאן" נערכים לשידורי המונדיאל ב-4K גם באתר האינטרנט של התאגיד, העניין הוא שאין הרבה מסכי מחשב תומכים.