שר השיכון הציג תוכנית לדיור הציבורי ללא הסכמת האוצר

מדובר בשורה של צעדים שיכולים להניב 7,200 דירות לדיור הציבורי מדי שנה במשך עשור • חלק נכבד מהצעדים נמצא תחת סמכות האוצר, ועפ"י שר הבינוי והשיכון, טרם התקבלה הסכמת המשרד לצעדים • על חלק מהצעדים הצהירו כבר לפני שנה וחצי, וחלקם לא יושמו עד היום

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט / צילום: איל יצהר
שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט / צילום: איל יצהר

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט הציג היום (ג') תוכנית חדשה הנוגעת להגדלת היצע הדירות בדיור הציבורי. על פי מתווה התוכנית, שורה של צעדים אמורה להוביל למצב שבו מדי שנה בעשור הקרוב יתווספו למלאי הדיור הציבורי כ-7,200 דירות נוספות. מדובר בפעם הראשונה שמשרד ממשלתי קובע תוכנית ארוכת טווח לדיור הציבורי עם יעדים ברורים.

התוכנית מתייחסת לשורה של צעדים באמצעותם מקווים במשרד הבינוי והשיכון להשיג את היעד האמור. אולם, כאן המקום לציין כי חלק מהצעדים הם כאלו שמשרד הבינוי והשיכון, כמו גם הממשלה, הצהירו עליהם בעבר אולם טרם מומשו עד כה. עוד נציין כי מדובר בהצהרה של משרד הבינוי והשיכון, אולם על פי הנאמר במסיבת העיתונאים שנערכה בנושא, מדובר בצעדים שלפחות חלקם עוד מחייבים אישור ממשלה. במקביל, שאלת "גלובס" האם הצעדים השונים, שחלקם הגדול מחייב את ההסכמה והקידום של משרד האוצר, מגיעים לאחר הסכמת שר האוצר או משרדו לקידומם, נענתה בתשובה עקיפה שמשרד האוצר טרם אישר את הדברים. "כל מי שהצעדים האלו יונחו מולו לא יוכל לסרב להם", אמר שר הבינוי והשיכון גלנט בהקשר זה, "מה שלא נטפל בו היום, יהיה גרוע יותר בעתיד. מי שלא יתמוך בתוכנית הזו, שיציע משהו אחר. זו התוכנית הטובה ביותר".     

הצעדים השונים שכוללת התוכנית מתייחסים לשורה של תחומים, וכאמור, חלק מצעדים אלו הם צעדים ותוכניות שהוצהר עליהם בעבר אולם לא מומשו. צעד ראשון מתייחס לסבב אג"ח נוסף שיתבצע באמצעות חברת עמידר בהיקף של כמיליארד שקל נוספים. צעד זה, על פי משרד הבינוי והשיכון, עשוי להניב 800 דירות חדשות לדיור הציבורי.

צעד נוסף הוא ניצול הכנסות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לטובת רכישת דירות. על פי תוכנית זו, במשרד הבינוי והשיכון רוצים להקצות 10% מתקבולי רמ"י שהלכו וטפחו עם השנים ובאמצעות כספים אלו לרכוש דירות לדיור הציבורי. "תקבולי רמ"י גדלו משמעותית ואנחנו חושבים שהקרקע היא משאב שצריך לנצל אותו לטובת הדיור הציבורי", אמר השר גלנט במסיבת העיתונאים. עוד על פי נתונים שהוצגו, ב-2017 תקבולי רמ"י עמדו על 15 מיליארד שקל, ועל פי אנשי משרד הבינוי והשיכון, צעד זה עשוי להניב כ-700 דירות מדי שנה. אולם, זה המקום לציין כי רמ"י אינה נמצאת בסמכותו של משרד הבינוי והשיכון אם כי בסמכותו של משרד האוצר.

עוד צעד שכוללת התוכנית האמורה הוא צעד שדובר עליו רבות בשנים האחרונות, וכבר הוכרז עליו במסיבת עיתונאים לפני שנה וחצי אולם טרם מומש - 'משכנתא רוכשת'. מדובר בתוכנית לצבירת כספי הסיוע למסלול משכנתא כך שהדירה תעבור להיות בבעלות מקבל הסיוע לאחר תקופה בת כ-25 שנה. על פי צפי המשרד, תוכנית זו יכולה להניב 1,000 יחידות דיור נוספות. על צעד זה, כאמור, הכריזו במשרד במסיבת עיתונאים חגיגית בפברואר האחרון אולם הוא לא מומש מאז.

צעד נוסף מתייחס לסוגייה תכנונית, שגם היא אגב לא במגרש של משרד הבינוי והשיכון. צעד זה מציע הענקת זכויות נוספות בפרויקטי בנייה בתמורה להקצאת שיעור מסוים של הדירות בפרויקט לדיור הציבורי. על פי אנשי המשרד, מדובר במהלך דומה למהלכים שמיושמים במדינות שנות בעולם. מהלך זה עשוי להניב על פי אנשי משרד הבינוי והשיכון כ-2,000 דירות בשנה. גם כאן, לא מדובר בסמכות המשרד, ובמקביל, לא הייתה כל התייחסות לשאלה מהותית אחרת והיא הרצון של השוק החופשי לנצל 'הטבה' זו. נזכיר כי דיור ציבורי בתוך פרויקט בנייה רגיל הוא לא מהלך שהקבלנים ישמחו לקדם מיוזמתם ועשוי גם להעמיד קשיים שיווקיים.

צעד מקביל לאותה הקצאת זכויות הוא הקלת מיסוי ליזמים וקבלנים בתמורה לשילוב דיור ציבורי, שגם אותה רוצים במשרד הבינוי והשיכון לקדם למרות ששוב מדובר בתחום שאינו נמצא בתחום סמכותו של המשרד.  צעד זה, על פי החשבון של משרד הבינוי והשיכון, עתיד להניב כ-2,000 דירות כל שנה. ושוב, שתי השאלות מהסעיף הקודם רלוונטיות גם במקרה הזה.

הצעד האחרון בשורת הצעדים הארוכה הוא, שוב, צעד שכבר הוצהר עליו בעבר אולם טרם מומש בפועל. מדובר על הקצאת 5% מהיקף הדירות בפרויקטי מחיר למשתכן לטובת דיור ציבורי. במשרד הבינוי והשיכון הדגישו כי לעומת התוכנית המקורית, שכאמור עוד לא ממש מומשה, מדובר עכשיו בצעד נרחב יותר שיכלול 5% מכל פרויקט ולא רק מפרויקטים באזורים מסוימים והיכן שערך הקרקע יאפשר זאת כמו בהצעה המקורית. צעד זה על פי אנשי משרד הבינוי והשיכון, עתיד להוסיף כ-1,500 דירות לדיור הציבורי. לשאלה מה היקף המימוש של התוכנית המקורית עליה הצהירו באוצר ובמשרד הבינוי והשיכון בחודש פברואר בשנה שעברה, נמסר כי עד כה יש מכרז אחד של מחיר למשתכן שיכלול דיור ציבורי  - באור יהודה - שטרם נסגר.

"אנחנו מציגים היום תוכנית שמהווה פריצת דרך ומשנה את ההתייחסות לדיור הציבורי מכאן ואילך. באמצעות התוכנית נגדיל מלאי הדירות ב-7,200 דירות מדי שנה. בכוונתי להביא אותה לדיון בקרוב בכנסת ונביא החלטה לממשלה בקרוב". כך אמר שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, במסיבת העיתונאים בה הוצגה התוכנית הרחבה.

עוד אמר שר הבינוי והשיכון כי "בכניסתי לתפקיד שמתי לי למטרה לטפל בדיור הציבורי שהוזנח במשך שנים ארוכות. התוכנית היא תמצית של ערבות הדדית, ותפקידה להעצים את הדיור הציבורי בישראל. התוכנית מיועדת לזכאי הדיור הציבורי שהם אנשים, השכנים שלנו, חברים שלנו לעבודה. אין מישהו אחר חוץ ממשרד הבינוי והשיכון שממשלת ישראל שיכול לסייע להם ולאפשר להם לגור בכבוד".

נכון להיום, 230 אלף משפחות מסתייעות במשרד הבינוי והשיכון בדיור ציבורי וסיוע בשכר דירה. 65 אלף משפחות גרות בדיור הציבורי ועוד 165 אלף משפחות מקבלות סיוע בשכר דירה ברמה של מאות עד אלפי שקלים בחודש. "זו פצצת זמן חברתית. מדובר במיליון נפש במדינת ישראל. הפערים שנוצרים בתוך החברה הישראלית בלתי נתפשים", כך המשיך השר גלנט.

סגן שר הבינוי והשיכון, ז'קי לוי, אמר: "אנחנו מתמודדים עם הדיור הציבורי. פעם ראשונה שהמדינה נוקבת ביעדים משמעותיים לדיור ציבורי. הדיור הציבורי זו פצצת זמן. אנחנו מביאים תוכנית ועכשיו נתמודד איתה. כל מי שחושב שזה יישאר על השולחן בלבד, זה לא יקרה. זה יתקדם ונצא על זה למאבק. יותר מזה, זה יחייב את כל השרים העתידיים". חגי רזניק, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, הציג את פרטי התוכנית ואמר: "זו תוכנית אסטרטגית ובפעם הראשונה יש מתווה להתמודדות ארוכת טווח עם מצוקת הדיור הציבורי. לעומת שש דירות שרכשו בממשלה הקודמת אנחנו רוכשים הרבה יותר".

ממשרד האוצר נמסר היום כי: "משרד האוצר מברך כל תוכנית שמטרתה להיטיב עם אזרחי ישראל. נושא הדיור הציבורי בישראל נמצא תחת סמכותו המקצועית של משרד הבינוי והשיכון. התוכנית טרם הוצגה לגורמים המקצועיים במשרד האוצר וכאשר תוצג נעביר התייחסות מקצועית לנושא".