בכירים ברשת מלונות דן זומנו לחקירה בחשד להעלמת מע"מ

רשות המסים זימנה לחקירה את נושא המשרה הבכיר של מלונות דן בתחום הכספים, את חשב החברה ועובדת נוספת • ככל הידוע, המנכ"ל רונן ניסנבאום לא זומן לחקירה בשלב זה • החקירה סובבת סביב ניצול לרעה של הפטור ממע"מ לתיירים

מלון דן אכדיה / צילום: אורי אקרמן
מלון דן אכדיה / צילום: אורי אקרמן

בכירים ברשת מלונות דן, בהם סמנכ"ל הרשת, זומנו הבוקר (ד') לחקירה ברשות המסים, בחשד להעלמות מע"מ. בשלב זה לא בוצעו מעצרים בפרשה, וככל הידוע, המנכ"ל רונן ניסנבאום לא זומן לחקירה ואינו נמנה עם החשודים.

אתמול (ג') פשטו חוקרי מע"מ תל-אביב, אנשי היחידה החוקרת את התיק, על משרדי החברה ותפסו מחשבים ומסמכים.

החקירה סובבת סביב חשד לניצול לרעה של הפטור ממע"מ לתיירים. על-פי חוקי המס, תיירים המתארחים במלונות בישראל נהנים ממע"מ בשיעור אפס, אולם על-פי החשד, בחלק ממלונות דן השתמשו בפטור גם במקרים של אורחים שאינם זכאים ליהנות ממנו.

על-פי חוק מס-ערך-מוסף בישראל, על מגוון רחב של שירותי תיירות הניתנים לתייר (תושב חוץ) בעת שהותו בישראל, לא מוטל מע"מ. השירותים הללו כוללים לינה בבית מלון, וכן שירותים נוספים הניתנים לתייר אגב לינה במלון שבו הוא לן, ובהם אספקת מזון ומשקאות, שימושים בבריכת שחייה, מיתקני ספורט, בריאות וסאונה, שירותי כביסה, שימוש בטלפון, בטלקס ובפקסימיליה, וכן תרגום מסמכים, ניסוח מכתבים, עבודות הדפסה ושירותי משרד אחרים.

עוד על-פי חוקי המס, גם השכרת רכב פרטי לתייר לנהיגה עצמית, הסעת סיור של תייר ברכב פרטי או באוטובוס, אספקת ארוחות לתייר, אגב סיור באוטובוס או במהלך שיט, וכן שיט וטיסות בארץ - פטורים ממע"מ.

פטור דומה ניתן למכירה לתייר של זכות השתתפות בכנס בינלאומי, שמשתתפים בו 50 תיירים לפחות, ומתן זכות שימוש לתושב חוץ בשטחי תערוכה, ושירותים נלווים הניתנים לו על-ידי נותן זכות השימוש אגב התערוכה.

על כל שירות אחר מחויב התייר (כמונו האזרחים) במע"מ בשיעור 17%.

עוד על-פי החוק, GovXParagraph3 אפס מס יחול על השירותים לתייר אם מתקיימים לגביו תנאים מסוימים, ובהם שהשירות ניתן לתייר בהתאם להסכם או מסמך אחר, המאשר את פרטי העסקה (למשל, הזמנה), בידי נותן השירות רישום שמו של התייר, מענו הקבוע ומספר דרכונו, הוצאה חשבונית המפרטת את השירות שניתן לתייר, נרשמו בספרי החשבונות של נותן השירות - מחיר העסקה (לרבות דרך התשלום), והמטבע שבו שולמה, ועוד.

פטור גם למי שלא זכאי

במסגרת החקירה נגד רשת מלונות דן, נבחנים קיומם של התנאים שעומדים בבסיס הפטור ממע"מ, והחשד כי החברה דיווחה לרשות המסים על הענקת פטור ממע"מ במקרים שלא היה אמור להינתן פטור.

הבוקר דיווחה רשת מלונות דן  לבורסה על פרוץ החקירה, ועל כך שנושאי משרה בחברה זומנו לחקירה במשרדי רשות המסים. לפי הודעת החברה, אתמול נמסר לחברה צו להמצאת מסמכים לרשויות המע"מ. בדיווח נכתב כי "למיטב ידיעתה (של החברה), הדרישה היא חלק מביקורת מע"מ שנערכת ביחס לחיובי מע"מ של תיירים. לפיכך זומנו לחקירה נושאי המשרה הבכירים של החברה בתחום הכספים, החשב ועובדת נוספת".

בשלב זה, חברת מלונות דן כופרת בחשדות. בהודעתה לבורסה היא ציינה כי "להערכת החברה לחשדות הנ"ל, אין כל בסיס משפטי או עובדתי. עם זאת, נכון למועד זה אין לחברה יכולת להעריך בשלב זה את השפעתם של האירועים הנבחנים על-ידי רשויות המע"מ על החברה אם בכלל".

תיירות בשיאה: בינואר-אפריל השנה - 3.85 מיליון לינות תיירים

רשת מלונות דן, בבעלות עמי פדרמן, היא השלישית בגודלה בישראל. הרשת מעסיקה 3,500 עובדים, וכוללת מלונות בירושלים, בהם מלון המלך דוד; מלונות דן בתל-אביב, וכן את דן אכדיה בהרצליה, דן קיסריה, דן אילת ועוד.

הכנסות הרשת בשנת 2017 הסתכמו ב-1.18 מיליארד שקל, הרווח התפעולי הסתכם ב-215,649 מיליון שקל.

הרשת השיקה לאחרונה מלון חדש בתל-אביב, "Link", שלו קונספט אירוח מתקדם ודיגיטלי, בהשקעה של 40 מיליון שקל.

ב-1 בינואר 2018 נכנס לתפקיד המנכ"ל רונן ניסנבאום, במקומו של רפי שדה ששימש כמנכ"ל בשנים האחרונות. לניסנבאום יש ניסיון עשיר בענף המלונאות, בעיקר באירופה ובארה"ב, שבהן ניהל שורה של בתי מלון. המשנה למנכ"ל הכספים, הוא נח גרינוולד; וחשב החברה, הוא אבישי מצא.

בדומה לשאר הרשתות בישראל, גם חברת מלונות דן נהנית מהגידול בתנועת התיירים לישראל - תוך דגש על הערים ירושלים ותל-אביב, שבהן מפעילה הרשת מספר בתי מלון. עד כה, ב-2018, עלה מספר הלינות של תיירים בבתי המלון בישראל, אף על זה של הישראלים, ותפס נתח של כ-52% לינות.

באופן כללי במלונות בישראל - בחודש אפריל השנה הסתכמו הלינות במלונות ב-1.17 מיליון לינות של תיירים; עלייה של 23% לעומת אפריל 2017, ושל 53% לעומת אפריל 2016. מספר לינות הישראלים בחודש אפריל השנה הסתכם ב-1.07 מיליון, ירידה של 7% לעומת אפריל אשתקד.

תפוסת החדרים הארצית בבתי המלון הסתכמה באפריל ב-73% בממוצע, והיא משקפת עלייה נאה לעומת חודשי אפריל בשנתיים האחרונות. מתחילת השנה ועד סוף חודש אפריל, נרשמו 3.85 מיליון לינות תיירים במלונות - עלייה של 19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.