מה מושחת בעיניך: דילמת הפוליטיקה הנקייה של יאיר לפיד

בין הח”כ לשעבר יעקב פרי לראש עיריית חדרה צבי גנדלמן, יו”ר "יש עתיד" יאיר לפיד נדרש לאחרונה להתמודד עם דילמה פוליטית: מה ישפיע יותר על הבוחרים - להשעות את החשודים בשחיתות מהמפלגה ולהצטייר כמי שזורק חברים או להתעלם ולפגוע בתדמית הנקייה שלה • ניתוח G

יאיר לפיד, האיש שמתאמץ לפצח את הישראליות, בתקווה שזו תוקיר לו תודה בקלפי, סיפק בשבוע שעבר התבטאות שהשאירה טעם רע אצל לא מעט ישראלים. כשצבי גנדלמן, ראש עיריית חדרה מטעם "יש עתיד", נעצר בחשד לעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, נמסר מטעם המפלגה ש"הנוהל ביש עתיד חד וברור - איש ציבור שנפתחה נגדו חקירה פלילית ישעה את עצמו מכל תפקידיו באופן מיידי, וחברותו במפלגה תופסק עד לבירור העניין. אנחנו מקווים שהחשדות יתבררו כשווא". ההודעה ביקשה להרחיק את לפיד שרץ תחת הטיקט של פוליטיקה חדשה, מראש העיר המושחת לכאורה.

אבל משהו בהודעה הזאת צרם. אנשי צבא לשעבר המקורבים לגנדלמן (שהיה מפקד אוגדת שריון) פנו להלל קוברינסקי, אחד האנשים הקרובים ללפיד ובעצמו יוצא שריון ותא"ל במיל, והביעו מורת רוח מהחיתוך המהיר שעשה יו"ר המפלגה. "כשלפיד רצה להראות ניצחונות במישור המוניציפלי, הוא ידע להשתמש בצביקה ולהצטלם איתו", הם אמרו לו. "הבן אדם עכשיו במעצר, יאיר לא יכול לחכות עם הודעה כזו לפחות עד שישתחרר למעצר בית (כפי שקרה ביום ראשון השבוע) ולהרים אליו טלפון, כדי שישמע על זה ראשון? למה הוא צריך לקבל את זה בהודעה לעיתונות?".

גם אדם שהיה קרוב ללפיד העיר לו כי פוליטיקה חדשה היא גם עניין של אנושיות. גנדלמן עדיין נהנה מחזקת החפות ואפשר לאחל למי שהיה ראש העיר הראשון מטעם יש עתיד, שצדקתו תצא לאור בצורה נעימה יותר. לפיד השיב לו 'צודק. מפנים'.

כשפנינו אליו לבקש את התייחסותו לנושא, יכול היה יו"ר יש עתיד לנצל את ההזדמנות כדי לעדן את ההתבטאות ולהראות שאכן הפנים את המסר, אלא שדוברו, שלמה צזנה, מסר כי "לפיד לא יתייחס עוד לנושא. את כל מה שהיה לו לומר, הוא כבר אמר".

אולי פעם הוא ישלח את ח"כ עפר שלח להכות על חטא במקומו, או יואיל להשיב לשאלה בנושא, אגב ראיון בנושא אחר, רצוי מדיני או ביטחוני. דפוס מוכר מהתנהלותו התקשורתית סביב המשבר הקודם שפקד את המפלגה, אחרי שתחקיר "עובדה" חשף בפברואר השנה כי ח"כ יעקב פרי, האישיות הביטחונית הבכירה ביש עתיד, שיקר כל השנים לגבי שירותו בצה"ל. באותו משבר, התפטר פרי, שש שעות לפני שידור התוכנית, אבל רק שלושה חודשים אחרי אישר בראיון לאמנון אברמוביץ’ כי מסר לאורך השנים גרסה שקרית.

האם הניח לו לפיד, בבוקר השידור, אקדח מטאפורי על השולחן ודרש ממנו להתפטר, ומיד, כדי לא להכתים את המפלגה? פרי סירב השבוע להגיב בנושא. אפשר רק להניח כי לפיד, שמחשיב מאוד את דעת הקהל, הניח שההתנערות החדה ממי שפוגמים בתדמית הנקייה שהוא מבקש לייחס ליש עתיד, תועיל לו ציבורית. השאלה רק מה מעריכים הישראלים יותר אצל פוליטיקאי, ועוד כזה שמתמודד על ראשות הממשלה? הפגנת חברות וסולידריות כלפי אדם שנחשד בפלילים או מעד מבחינה ציבורית, או התנתקות מהירה מכל חשד למעשה עברייני, גם אם בסופו של דבר ייסגר התיק.

צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי
 צביקה גנדלמן / צילום: תמר מצפי

לשם השוואה, עם פרישתו של ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שחשוד בקבלת שוחד בפרשת השחיתות בראשון לציון, מתפקיד יו"ר הקואליציה, אמר לו מחליפו בתפקיד וחברו הקרוב, ח"כ דוד אמסלם: "אני מאוד אוהב אותך, מודה לך בשם כל חברי הליכוד. אתה איש נפלא, אדם מדהים, יש לי צער עמוק בכל מה שקורה עם הסיפור שלך. אני מייחל ומתפלל שכל העננה הזאת תתפזר ואני תמיד אהיה אחריך, לא משנה מה יקרה".

"התמיכה של אמסלם בביטן, החשוד בעבירות דומות לאלה של גנדלמן, זוכה להערכה אצל הרבה ישראלים, שמעריכים את החברות ביניהם גם בשעה כזאת", אומר פוליטיקאי לשעבר, שאינו חשוד בהשתייכות לליכוד. "מצד לפיד אני לא בטוח שהיה חכם להפנות עורף כל-כך מהר. זה משדר לחץ, וממחיש למי שעובדים איתו, שגם עליהם הוא יכול להתהפך בכל רגע".

אולי הוא דווקא ממחיש להם שדיר בלאק, אם אתם לא עובדים נקי, אתם משלמים ומיד?
"אני בעד לשדר ניקיון פוליטי, אבל כאן הוא מצמץ מהר מדי. כמה ראשי ערים כבר יש לו, שהוא מפקיר אותם בקלות כזו? מה גם, שזה עלול לחזור אליו כבומרנג".

"ראש המפלגה יחליט"

למה הכוונה בבומרנג? "לפיד הוא אדם שמושך אש", מסביר היועץ האסטרטגי רונן צור, "מה יהיה אם הוא ימצא את עצמו נחקר באזהרה, ולו בשל תלונת שווא? הוא גם ימהר תוך כמה שעות להשעות את עצמו מראשות המפלגה? או שיש דין אחד לו ודין אחד לשאר? כי אם כן, זו פוליטיקה נקייה פרסונלית. הוא מטפל עכשיו במקרים כמו פרי וגנדלמן, כדי שלא ישלפו לו אותם לקראת הבחירות, ויגידו איך אתה מטיף לטוהר מידות כשאצלך בבית קורים כאלה דברים. העניין הוא שאצל אישי ציבור, בוודאי כאלה שמנהלים מפלגה גדולה, אין אף פעם ניקיון מוחלט, ואם הוא מתעקש להניף דגל כזה, הוא מסתכן בזה שעל כל אי סדר שיתגלה באיזה סניף קטן של המפלגה, יחגגו בגדול".

הוא סינדל את עצמו בתחילת הדרך עם רף גבוה.

"נכון, ושם את עצמו בעין הציבורית יותר מכל מפלגה אחרת. אני רק לא חושב שבוחרים מעריכים התנהלות דורסנית כלפי אדם במצוקה, גם אם הוא אשם".

יעקב פרי / צילום: אוריה תדמור
 יעקב פרי / צילום: אוריה תדמור

בוא לא נשכח מי החשוד בפלילים פה. לפיד ממש לא חייב לחבק את גנדלמן.

"נכון, אבל כל עוד אין המלצה של המשטרה להגיש כתב אישום, הציבור היה מכבד את לפיד גם אם היה אומר 'אני לא עושה משפט שדה, נקבל החלטה כשתסתיים החקירה'. הוא צריך לגלות יותר עמידות כלפי אמירות ציבוריות, כי יותר משהוא משדר פוליטיקה נקייה, הוא משדר היסטריה".
פעיל ביש עתיד מגחך כשאני שואלת אם בעיני פעילי המפלגה לפיד מתנהל בהיסטריה. "המכורים של יאיר, הם כמו המכורים של ביבי. כמו שפעילי הליכוד מאמינים שביבי נקי, כך הפעילים של יאיר בטוחים שהוא תמיד צודק. אין שום מחשבה. בשמחה הם יעיפו את הנגע הרע, אם לפיד יגיד להם שהוא מכתים את המפלגה. זו מפלגה עם שקט. הח"כים שלה לא פותחים את הפה, גם אחרי שהם כבר מחוץ לכנסת. אפילו בישראל ביתנו ובכולנו, שגם מתנהלות בלי פריימריז, אין כזאת אווירה".

איך אתה מסביר את זה?

"יאיר דומה לביבי יותר מאשר חושבים. כמו שבליכוד, אף אחד לא מעז להתמודד כל עוד ביבי הוא היו"ר. גם אצל יאיר, אף אחד לא מעז אפילו לפזול הצידה - כמו שקורה לכחלון עם יואב גלנט ולליברמן עם אורלי לוי-אבקסיס".
סנגורו של גנדלמן, עו"ד ליאור אפשטיין, נזעק כשאני מדברת על ההכתמה הזו. "היחיד בסיפור הזה שמזהם את השם של יש עתיד זה יאיר לפיד, שלא מבין את המשמעות של אחריות מצד מנהיג", אומר אפשטיין, "בן אדם נלחם על החיים שלו, ושבוע של חסד הוא לא נתן לו".

אולי הוא עשה בירורים משלו במשטרה וגילה שמדובר בתיק סגור? הרי יש כאן הקלטות וצילומים.

"את מדמיינת מצב שבו את מבררת מה מצב התיק והמשטרה תגיד שזה לא רציני? כך הוא יהיה ראש ממשלה וינהל את מדיניות האטום של מדינת ישראל? לפי צילום? אני גם לא מבין לפי איזו תקנה הוא משעה אותו. יש סעיף כזה בכלל? יאיר לפיד לא בחר את גנדלמן, תושבי חדרה בחרו בו. הוא לא מינה אותו, ולא יכול לפטר אותו".

הוא פשוט מסיר ממנו את תמיכת המפלגה עכשיו, וכנראה שגם בבחירות הקרובות.

"זו דרך להתייחס לבן ברית שלך? איפה האחריות? איפה האנושיות? אנחנו עוד נראה מי תרם יותר למי מבחינה ציבורית. בואי נראה אם גנדלמן ישתוק. לפיד צריך לקוות שגנדלמן יורחק הרבה זמן מהתקשורת ולא יוכל להשיב לו. למרות שאת יודעת מה, במחשבה שנייה, הוא הציל את גנדלמן. לפיד, המבין הגדול בתקשורת, לקח את תשומת הלב הציבורית בתיק הזה אליו, ויצר מצב שהציבור לא יכול לשמוע על התיק בלי לחשוב שנעשה כאן עוול. צביקה בסוף עוד ישלח לו פרחים".

דוברו של לפיד מסר בתגובה: "לפיד פעל לפי סעיף 62 בתקנון המפלגה - ‘יו"ר המפלגה עומד בראש המפלגה, ומתווה את מדיניותה ואת דרכי ניהולה’. ע"פ התקנון יש ליו"ר המפלגה סמכות לקבוע את מדיניות המפלגה ואין צורך בכינוס בית הדין או מוסדות אחרים של המפלגה לטובת העניין.
"השעייתו של גנדלמן אינה עניין ביורוקרטי או טכני אלא עניין הצהרתי, שמציב נורמות התנהגות מאנשי ציבור, כפי שהיינו רוצים לראות בכל המפלגות. ‘יש עתיד’ לא תוותר על ערכיה בשביל אף אחד. אנחנו מתגאים בהיותנו ראש החץ במאבק נגד השחיתות הציבורית וכך נמשיך גם בעתיד".

עופר שלח / צילום: פלאש 90
 עופר שלח / צילום: פלאש 90

מאולמרט ועד מוזס

גנדלמן הוא האחרון ברשימת אישים שעמדתו המוסרית של לפיד כלפיהם עוררה דיון ציבורי. הבולט שבהם היה כנראה מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, מעסיקו של לפיד בתקופה שהיה בעל טור פופולרי בעיתון. מוזס ארגן ללפיד מסיבת פרידה מרשימה כשזה עזב את ידיעות לטובת הפוליטיקה. לפיד הפוליטיקאי המשיך לזכות ליחס מלטף בעיתון גם בשנים שאחרי. מוזס נחקר באזהרה בתיק 2000 בחשד להצעת שוחד ותמלילי השיחות בינו לבין ראש הממשלה עוררו סערה ציבורית, אך לפיד, ראש החץ במאבק נגד השחיתות הציבורית, סירב במשך ימים ארוכים להתייחס לנושא. ח"כ שלח עלה במקומו לשידור בגל"צ והסביר כי ההימנעות סבירה לאור יחסיו של לפיד עם מוזס. רק עשרה ימים לאחר פרסום חלק מתכני השיחות בערוץ 2, כשהביקורת לא שככה, ניאות לפיד להתייחס לסוגיה במסגרת ראיון מדיני-ביטחוני שהעניק לקלמן ליבסקינד.

"הופתעתי, התאכזבתי, כעסתי", הוא אמר אז בתשובה לשאלה, "זה בלתי נסלח שראש ממשלה ומו"ל עיתון מעלים סחר מכר על חופש הביטוי, מאיזה עולמות זה בא?".

על הרשעתו של ידיד המשפחה אהוד אולמרט בפרשת הולילנד, אמר לפיד לערוץ 2, "זה מוכיח שבמדינת ישראל בסופו של דבר איש אינו חסין בפני החוק. עצוב שראש ממשלה בישראל מורשע בפלילים". גולשים שביקשו ממנו להתייחס לנושא בדף הפייסבוק שלו, נאלצו להסתפק באותה תגובה. סביר להניח שהתגובה האנמית הזו הייתה מתקבלת ביתר הבנה, אלמלא לפיד נשא כבר אז את דגל המלחמה בשחיתות השלטונית.
המקרה הקודם לגנדלמן הוא כאמור זה של פרי, ראש השב"כ לשעבר שהיה הראשון שתמך בלפיד כשהקים את יש עתיד. בתחקיר שפרסם העיתונאי עמרי אסנהיים ב"עובדה" בינואר השנה נחשף כי פרי כראש השב"כ כשל בבדיקות פוליגרף שנועדו לברר אם העביר מידע על האזנות הסתר לאריה דרעי בעת חקירת המשטרה נגדו, בשנות ה-90.

לפיד גיבה את פרי כשאמר בישיבת הסיעה ש"ידענו מראש שמהרגע שנתחזק בסקרים יחפשו אותנו, ואם מה שמצאו זה בדיקת פוליגרף מלפני 30 שנה, אז כנראה שאנחנו ישרים, נקיים והגונים".

אבל חמישה ימים אחר כך חשף את הרכש הביטחוני החדש והנוצץ של המפלגה - המשנה לראש המוסד, רם בן-ברק. ביש עתיד טענו אז כי מסיבת העיתונאים בכיכובו של בן-ברק תוכננה שבועיים קודם לכן, ולא מדובר בספין שנועד להסית את האש מפרי או לרמוז לו שסר חינו. אבל אפשר להניח שאילו רצה לפיד להפגין נאמנות כלפי הביטחוניסט הוותיק שלו, או להילחם על מעמדו, היה טורח לדחות את הצגתו של בן-ברק. בחירות לא היו אז באופק. ודאי לא בטווח זמן שאילץ אותו לצרף את איש המוסד לשעבר מיידית למפלגה.

שלושה שבועות אחר כך, כשפורסם בעובדה התחקיר השני, שעסק בשירותו הצבאי החסר, התפטר פרי מהכנסת. לפיד מסר בתגובה להתפטרות כי "תרומתו של פרי למען ביטחון ישראל היא מהחשובות שידעה המדינה. אני מעריך את החלטתו של יעקב פרי המשקפת את ערכי יש עתיד ואת הנורמות הציבוריות שחרטה על דגלה".

ייתכן שהתגובה הצוננת של לפיד נובעת מהאכזבה שחש כלפי האיש שהונה גם אותו, שכן גם בבוקר השידור עוד ניסו ביש עתיד להוכיח שפרי אכן שירת בצבא. אבל רבים רואים גם בתגובה הזו המחשה לאופורטוניזם של לפיד, שמפגין חום כלפי אנשיו, רק כאשר הם משרתים אותו ואת מטרותיו.

אהוד אולמרט / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות
 אהוד אולמרט / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות

"זה בטל בשישים"

בישיבת סיעת הליכוד שבה התפטר ח"כ דוד ביטן מתפקיד יו"ר הקואליציה על רקע עננת החשדות המרחפת מעל ראשו, מחאו לו החברים כפיים למשך דקה ארוכה וקראו "ביטן אוהבים אותך". אירוע כזה לא יקרה כנראה ביש עתיד, וטוב שכך. הרף שהציב לפיד כאמור מסנדל אותו והגרעין הקשה של המפלגה מגבה אותו. אבל מה יקרה בציבור הרחב?

"גם אם יהיו בחירות עם סדר יום של שחיתות, אני לא מאמין שאנשים יעבירו את תמיכתם מנתניהו, על כל חקירותיו, למועמד שאינו ממחנה הימין, רק בגלל שהוא לא מושחת", אומר איש שמאל. "מי שממילא תומך באותה מפלגה לא מושחתת, יש עתיד לצורך הדיון, ירגיש יותר בנוח עם ההצבעה שלו. אבל זה לשכנע את המשוכנעים.

"זה כמו שמצביעי מרצ נוהגים לומר שאין סיכוי שיתביישו בהצבעתם, כי חברי הכנסת של מרצ מעולם לא מסתבכים בשחיתות. אבל הם לא מצביעים עבור מרצ בגלל זה. זה רק סוג של ערך מוסף להצבעה שנובעת מתפיסת עולם מדינית או חברתית".

היועץ האסטרטגי ליאור רוטברט, מנכ"ל ספוט תקשורת, מוסיף: "אני עובד עם רשויות מקומיות שמייצגות אוכלוסיות שונות לגמרי. בשום מקום היושרה והניקיון של המועמד לא עושים אותו לבעל פוטנציאל גדול יותר להיבחר. לא רק שזה לא קובע במדינת ישראל אלא שמדהים לראות כמה נמוך זה נמצא בסדר העדיפויות של הבוחרים. האג’נדה שלפיד מביא בנוגע לשחיתות תעזור לו לבדל את עצמו ממועמדים אחרים, אבל לא יצביעו לו רק בגלל זה. ואם כן, זה בטל בשישים".

אז הצעדים שנקט כלפי גנדלמן ופרי לא ישנו שום דבר בקלפי?

"לא משנה מה לפיד יעשה, אנשים יחשבו שהוא צריך היה לעשות ההיפך. אם לא היה משעה את גנדלמן, היינו מעבירים ביקורת על כך שהוא לא עומד מאחורי ההצהרות שלו. הוא פעל נכון, אבל היה צריך לגלות יותר אמפתיה ואנושיות".

ולמה הוא נמנע מאמפתיה?

"אולי הוא בירר וידע שייחשפו בקרוב הקלטות שביצעה המשטרה ולא רצה להיות מזוהה עם זה. אולי הוא רצה לשדר נחרצות אחרי הזגזוגים שלו בעניין השגרירות בירושלים והסכם הגרעין עם איראן. לפיד עובד באופן שיטתי עם סקרים. אני משער שגם בסקרים הפנימיים שלו, כמו בסקרים שעורכת התקשורת, יש נסיגה וכרסום במעמדו. בסיטואציה כזו, ראש מפלגה מחפש נקודות להוכיח מנהיגות ולשנות מגמה. אם הבחירה היא בין לא לעשות כלום לבין פעולה בוטה, עדיפה הבוטה. הפעם זה היה במחיר של הקרבת חבר".