האשראי החוץ-בנקאי: מה גרם למגמה החיובית להשתנות?

לאחר הנסיקה עד אמצע השנה שעברה, נדמה כי מאז חברות האשראי החוץ-בנקאי איבדו משהו מקסמן • בשנה האחרונה מניות החברות הבולטות בתחום ירדו בעשרות אחוזים, למרות רוח גבית מהרגולטור • האם התוצאות הטובות בדוחות ישיבו את המגמה החיובית? • אייל שני, סמנכ"ל השקעות באפסילון: "אם תהיה האטה במשק הן ייפגעו ראשונות, אבל אנחנו לא מזהים כיום בעיית אשראי מסוימת ועלייה ברמת הסיכון הכללית" • לנתוני הריבית הממוצעת על הלוואות בבנקים

מניות חברות האשראי החוץ-בנקאי הנסחרות בבורסה בתל-אביב, סובלות לאחרונה מסנטימנט שלילי אצל המשקיעים המקומיים. אם עד אמצע 2017 התלהבו הפעילים בשוק ההון מהצמיחה המרשימה והרווחים הנאים שהציגו אותן חברות, והזניקו את מניותיהן בעשרות אחוזים תוך חודשים בודדים, הרי שבשנה האחרונה המגמה השתנתה.

בניגוד למגמה ארוכת הטווח שמציגות החברות, של שיפור בהיקפי הפעילות וברווחים, מרבית מניות הסקטור רשמו ירידות חדות במהלך השנה האחרונה, כל אחת וסיבותיה עימה. מניית נאוי , החברה הוותיקה והגדולה בענף, עלתה ב-65% מתחילת 2016 ועד אמצע 2017, אולם לאחר מכן צנחה את כל הדרך בחזרה עד סוף השנה שעברה.

מניית האחים נאוי, אגב, הושפעה לרעה מהודעת החברה לפיה החל ב-2018 תפסיק לחלק דיבידנדים. ההחלטה הפתיעה את המשקיעים שהתרגלו לחלוקות הדיבידנדים הנדיבות של החברה וגרמה לנפילת מניית החברה, כמו גם מניות של חברות האחרות הפועלות בענף.

חברת אשראי חוץ-בנקאי גדולה נוספת, פנינסולה  מבית מיטב דש, קפצה ב-120% מאמצע 2016 ועד למאי 2017, אולם מאז ועד היום התממשה בירידה של כ-35%. חברת אס.אר. אקורד  של עדי צים רשמה ירידה של כ-20% בשנה האחרונה ואילו אופל בלאנס  של משפחת מזרחי, למרות דוחות הטובים שפרסמה לאחרונה, נפלה כמעט 40% באותה תקופה. 

לא פחות משבע חברות אשראי חוץ-בנקאי נסחרות כיום בבורסה בתל-אביב, כשכולן נכנסו לזירת המסחר באמצעות מיזוג לשלד בורסאי. שתי חברות נוספות עושות את דרכן לשם בדרך דומה. החברה הגדולה בתחום היא כאמור אחים נאוי של האחים דורי ושאול נאוי, ואחריה פנינסולה, אס.אר אקורד, אופל בלאנס, שוהם ביזנס , אורשי ופי.אל.טי פיננס .

פעילותן של החברות הללו מתרכזת במתן הלוואות לטווח קצר לעסקים קטנים ובינוניים, בין היתר באמצעות מסחר בממסרים דחויים (ניכיון צ'קים) - עסקת המרה שבה מקבל הלקוח את הערך הכספי של הצ'ק הדחוי שבידו, ואותו צ'ק מוסב לחברת המימון החוץ-בנקאי תמורת עמלה. היקף הפעילות של החברות הללו מהווה אחוזים בודדים מהאשראי הניתן בבנקים, רובו באמצעות הבנקים.

החברות הפועלות בתחום דווקא נהנו בשנה האחרונה מרוח גבית חזקה מצד הרגולטור, גם עקב חקיקה שהסדירה את הפעילות בתחום ואפשרה להן לגייס כספים באמצעות הנפקות אג"ח בבורסה. כך, במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2015-2016 תוקן חוק הבנקאות באופן שהוא מאפשר לתאגידים לא בנקאיים לממן את פעילותם באמצעות הנפקת אג"ח לציבור. זאת בעוד שלפני השינוי, התבסס עיקר המימון של אותן חברות על הלוואות מבנקים. בסך הכל הנפיקו מאז אותה חקיקה שבע חברות של אשראי חוץ-בנקאי אג"ח בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל, וכתוצאה מכך שיעור האשראי הבנקאי מסך ההתחייבויות הפיננסיות שלהן ירד ל-49% בממוצע בסוף 2017 לעומת יותר מכ-92% בשנת 2015.

חוק נוסף, הפיקוח על שירותים פיננסיים, שנכנס לתוקף באמצע 2017, "עושה סדר" בתחום האשראי החוץ-בנקאי. הוא צפוי לשפר את תדמית הגופים בעלי רישיון וככל הנראה יצמצם את התחרות ויגדיל את הפעילות של החברות הגדולות יותר. זאת מכיוון שחלק מהגופים שלא יעמדו בדרישות לקבלת רישיון, יסגרו או ימכרו את פעילותם. 

חברות אשראי חוץ בנקאי
 חברות אשראי חוץ בנקאי

שיפור בתוצאות הרבעון הראשון

החברה החלוצה מבין החברות הציבוריות היא האחים נאוי, שבשליטת האחרים דורי ושאול נאוי, הנסחרת בשווי של כ-650 מיליון שקל ונחשבת גם המובילה מבחינת היקפי הפעילות והרווח. את הרבעון הראשון השנה סיימה האחים נאוי עם עלייה של 8% בהכנסות המימון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-34 מיליון שקל. בהוצאות לחובות מסופקים נרשמה צניחה של כ-90% ל-335 אלף שקל בלבד, כך שהרווח הנקי קפץ בכ-30% והסתכם בכ-19 מיליון שקל.

פנינסולה, הנמצאת בשליטת מיטב דש, רשמה ברבעון עלייה של 5.5% בהכנסות לרמה של 13.4 מיליון שקל וצמיחה של 9% ברווח הנקי שהגיע לכ-4.8 מיליון שקל. גם אס.אר אקורד של עדי צים (מחזיק כ-86% מההון) נהנתה מגידול בהיקפי פעילותה ורשמה ברבעון הכנסות מימון של כ-14 מיליון שקל, צמיחה של 24% לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-6.8 מיליון שקל, עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל.

אופל בלאנס של משפחת מזרחי בלטה ברבעון הראשון עם הכפלה של הרווח הנקי לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכ-5.2 מיליון שקל. ההכנסות ממתן שירותים פיננסיים גדלו ב-25% לרמה של כ-14 מיליון שקל ואילו ההפרשה לחובות מסופקים צנחה ב-64% ועמדה על כ-1.7 מיליון שקל בלבד. תיק הלקוחות של החברה גדל ב-43% והגיע לכ-239 מיליון שקל. התשואה על ההון הגיעה לכ-35%.

את השיפור המרשים ביותר רשמה שוהם ביזנס של אלי נידם, שהציגה קפיצה של 75% בהכנסות הרבעון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-6.3 מיליון שקל והכפילה פי 5 את הרווח הנקי שהגיע לכ-2 מיליון שקל. חברת אורשי, שהנפיקה אג"ח בכ-56 מיליון שקל באוגוסט אשתקד, רשמה ברבעון קפיצה של 30% בהכנסות לכ-6.5 מיליון שקל ועלייה של 47% ברווח לכ-2.5 מיליון שקל. 

"פנינסולה הכי מעניינת"

אז האם עצירת העליות במניות המגזר של השנה האחרונה היא זמנית והן ישובו למגמת עלייה? אייל שני, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אפסילון, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "הסקטור מאוד מעניין כיום בגלל כמה סיבות, כמו הרגולציה שצפויה להביא לגל של מיזוגים שעשוי לתרום לחברות הגדולות יותר, שהן מן הסתם החברות הציבוריות. כמובן שלכל חברה יש את המאפיינים והבעיות שלה".

מה עוד משפיע היום על הענף?

"כל החברות כמעט גייסו הרבה חוב באמצעות אג"חים בשנת 2017 בריביות נמוכות יחסית. ולאחר מכן, בחצי השני של 2017 ראינו באמת התרחבות של תיק האשראי של החברות. עם זאת, ברבעון הראשון השנה לא ראינו צמיחה בתיק האשראי, ולכן בנקודת הזמן הזאת המכפיל העתידי שאנחנו נותנים לחברות יורד".

איזה חברה הכי אטרקטיבית מביניהן כיום?

"אם בוחנים את המרווחים שלהן, נאוי היא כנראה החברה הפחות מסוכנת, כי מרווח האשראי (הפער בין עלות גיוס הכסף לריבית שהחברה מקבלת מהלקוחות) שלה הוא הנמוך ביותר, בסביבות 5.2%. בפנינסולה המרווח עומד על כ-8%, ובאופל בלאנס המרווח הגבוה ביותר, סביב כ-20%".

"כיום החברות המעניינות ביותר הן פנינסולה, שהכי מוערכת על ידינו ברמה הניהולית, ואופל בלאנס. פנינסולה גם נכנסת לפעילויות נוספות שמגוונות את ההכנסות וכמו שציינתי, אנחנו מצפים לקונסולידציה עקב הרגולציה בתחום שאף היא תתרום כנראה לחברה.

"תיק האשראי של אופל בלאנס צומח הכי מהר והיא נסחרת במכפיל הכי זול בתעשייה. היא פונה גם לנתח שוק של הלוואות הנחשבות יותר מסוכנות אבל בהיקפים יותר קטנים, של כ-30 אלף שקל בממוצע, מה שמצמצם את הסיכון.

"נאוי ופנינסולה נסחרות במכפילי רווח של 9-10 ואופל בלאנס מכפיל של כ-7.5 ל-12 החודשים הקרובים, כך שהמניות האלה זולות בסך הכל. מצד שני, אלה החברות הכי מסוכנות בשוק, כי אם תהיה האטה במשק הן ייפגעו ראשונות, אבל אנחנו לא מזהים כיום בעיית אשראי מסוימת ועלייה ברמת הסיכון הכללית".

"לא סתם הבנקים נטשו את התחום"

בשיחה עם "גלובס" אומר דני מזרחי, מנכ"ל אופל בלאנס, כי "כפי שאפשר לראות מהתוצאות שלנו, שולי הרווח גבוהים מאחרים כי אנחנו מעניקים שירותים רבים שלא ניתנים במקומות אחרים. הסיכון שלנו נמוך יחסית בגלל מספר הלקוחות הרבים שלנו, כשההלוואה הממוצעת שלנו לא גבוהה יחסית".

האם אתם מרגישים שהתחרות מתרחבת והתחום הופך לקשה יותר?

"אנחנו גדלים משנה לשנה בכוח אדם ובהיקף הפעילות שלנו ואנחנו כמובן לא שוקטים על השמרים וממשיכים להשקיע בלקוחות, טכנולוגיה ומוצרים פיננסים נוספים. זה נכון שהתחרות מתרחבת אבל לאור הרגולציה שמחייבת רישיונות, להערכתי הרבה פעילים בשוק הזה עומדים לסגור, בכל אופן יותר מאלה שעומדים לפתוח.

"יש לנו מאגר מידע שבנינו במשך 23 שנים וזה מאוד חשוב. כדי להצליח בתחום הזה אתה צריך ניסיון כמובן וגם הרבה מאוד מידע ויכולת לנתח אותו. זה לא רק עניין של עתודות כספיות. לא סתם הבנקים נטשו את פעילות ניכיון הצ'קים והשאירו את זה לחברות המימון החוץ-בנקאי, כי זה לא דומה להלוואה עם בטוחה. כאן צריך לדעת לעשות חיתום בלי צורך בבטוחות. המערכת הבנקאית מאוד מסורבלת ואנחנו כמובן הרבה יותר זריזים".

אופל בלאנס זכתה בימים האחרונים להמלצת 'קנייה' מבית ההשקעות ווליו בייס. האנליסט מאיר סלייטר מציב מחיר יעד של 2.7 שקלים למניה, גבוה ב-28% ממחירה בבורסה כיום, ואומר כי לחברה יש מספר יתרונות בולטים מול מתחרותיה, ביניהם פריסה גיאוגרפית רחבה, מתן שירות איכותי ומהיר, חוסר תלות במנכי משנה, פיזור רחב מאוד של לקוחות בתיק האשראי, מח"מ קצר יחסית והנהלה מנוסה. לדברי סלייטר, "יתרונות ותהליכים אלו ביחס למתחרות, בתחום פעילות בעל פוטנציאל צמיחה גדול, צפויים להמשיך לספק לחברה יכולת לשפר את תוצאותיה בשנים הבאות".

בשורה התחתונה, אומר סלייטר כי "תחום האשראי החוץ-בנקאי נהנה מרוח גבית, שמקורה בצורך לשירותים אלו בשוק האשראי הישראלי, וכן מהסדרה ושיפור השקיפות של התחום. תהליכים אלו צפויים להערכתנו לתמוך בצמיחה גבוהה באופל בלאנס ושיפור היעילות והתוצאות בשנים הבאות".