גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תאגידי הענק מתחילים לנהל קמפיינים בתוך הבית

חברות בסדר הגודל של אינטל, בסט ביי ויוניליוור מצמצמות בהדרגה את התלות במשרדי פרסום ומסתמכות על עובדי חברה ● התהליך זול ומהיר יותר, אבל האם הוא מספיק קריאטיבי?

הקמפיין “מעל האזור הארקטי” של אינטל. הפקה פנימית / צילום: יח”צ
הקמפיין “מעל האזור הארקטי” של אינטל. הפקה פנימית / צילום: יח”צ

ביולי שעבר יצאה אינטל לצלם דובים לבנים בקוטב הצפוני בספינה שכורה עם צוות מינימלי של 13 אנשים, כולל אנשי קריאייטיב, מפיקים ומומחי רחפנים של אינטל. הצוות, שמשימתו הייתה להפיק סרטון וידאו לפרסום התפקיד שמשחקת טכנולוגיית הרחפנים של אינטל במחקר האקלים, התמודד עם ים סוער ומלאי מזון מידלדל. אנשי הצוות כרסמו שוק מעושנת ונשנשו קרקרים וחסה, לאחר שהמסע בן 4 הימים הפך למסע בן 6 ימים, על-פי דוברת אינטל.

בסופו של דבר הם הצליחו במשימה, כשהרחפן שלהם איתר וצילם דוב קוטב בסביבתו הטבעית. הצלם ועורך הסאונד ערכו את סרטון הווידאו על הספינה, וכמה חודשים לאחר מכן הועלה הסרטון "מעל האזור הארקטי" ליוטיוב, פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם.

הסרטון, שהופק ללא עזרתה של סוכנות פרסום חיצונית, מועמד כעת לזכות בכמה קטגוריות בפסטיבל הפרסום בקאן. הסרטון גם משקף מגמה גוברת שבמסגרתה שוכרות חברות גדולות רבות צוותי קריאייטיב משל עצמן כדי לכתוב, להפיק ולהציג חלק מתכני הפרסום שלהן, במקום להיות תלויות אך ורק בסוכנויות חיצוניות.

אינטל עדיין עובדת עם סוכנויות פרסום מסורתיות על כמה פרויקטים, אך לעתים קרובות מקודמים הסיפורים על הטכנולוגיה שלה באופן יעיל יותר בידי צוותי הקריאייטיב הפנימיים שלה, לדברי תרזה הרד, מנהלת הקריאייטיב העולמית של אינטל שמרכזת את פעילות השיווק של החברה.

"סוכנות פרסום הייתה עובדת בסדר עם צוות מצומצם כזה", אומרת הרד, ומסבירה כי עובדי אינטל במסע הארקטי התמצאו בטכנולוגיית הרחפנים והיו מסוגלים לבצע מטלות רבות בו-זמנית. "האנשים שלי יצרו את הסרטון, אבל הם גם עזרו לאנשי הרחפן להטיס את הרחפן".

אנחנו כבר לא בימי "מד מן"

המעבר להפקת פרסומות בתוך החברה עצמה בלט בפסטיבל הפרסום בקאן, שמתואר לעתים קרובות כמקבילה של תעשיית הפרסום לטקס האוסקר של תעשיית הסרטים. אשתקד נרשמה עלייה של 65% במספר הסרטים שיצרו המותגים בעצמם, לדברי פיל תומס, מנכ"ל הפסטיבל. הוא הוסיף כי השנה נרשם זינוק של יותר מ-80% במספרם של סרטים אלה.

למרות שהמספר עדיין קטן - סרטונים מתוצרת המותגים עצמם הסתכמו ב-1,500 בלבד מ-40,000 הסרטים שהוצגו בקאן אשתקד - מצביע הגידול במספרם של סרטוני הפרסום מתוצרת עצמית על שינוי בגישתן של חלק מהחברות הגדולות לשיווק ופרסום. במקום לבצע מיקור חוץ של כל פעילות הפרסום שלהן לסוכנויות פרסום ידועות, משקיעות כמה מהחברות הגדולות ביותר בעולם - כולל פרוקטר אנד גמבל, יוניליוור וג'יי. פי. מורגן צ'ייס - בצוותי קריאייטיב משל עצמן במסגרת בניית אסטרטגיות שיווק דיגיטלי וסחר אלקטרוני.

המפרסמים אומרים שהם רוצים לפעול מהר יותר ולהוציא פחות כסף על הפקת פרסומות. צוות קריאייטיב ייעודי מונע את היווצרותם של תפקידים זהים בסוכנויות הפרסום של החברה, כמו למשל מנהל מדיה חברתית שעובד עבור אותו המותג גם בסוכנות קריאייטיב וגם בסוכנות דיגיטל. ההפקה העצמית גם מצמצמת את מספר שלבי האישור הדרושים לקידום פרויקט ופוטרת את החברה מהצורך לשתף צדדים חיצוניים בנתונים רגישים, לדברי בכירים בתעשייה.

זמן קצר לאחר שסמנכ"ל השיווק וויט אלכסנדר הצטרף ב-2015 לבסט ביי, חדלה קמעונאית מוצרי האלקטרוניקה להשתמש בשירותיה של סוכנות הפרסום שלה, קריספין פורטר ובוגוסקי, והחלה להשקיע בפיתוח יכולות השיווק העצמי שלה. היא שכרה מעצבים, כותבים ומפיקים. לאחרונה השקיעה בסט ביי באנשי אנליטיקה מוכשרים כדי ליצור פרסומות ייעודיות ויעילות יותר, והיא מתכננת לשכור עשרות אנשי שיווק בקריאייטיב ובמדיה, לדברי אלכסנדר. המטרה היא חסכון בעלויות וגישת קריאייטיב חדשה, הוא מוסיף.

"בימי 'מד מן' הייתה אופציה אחת לאנשי קריאייטיב מוכשרים: להצטרף לסוכנות", אומר אלכסנדר. מה שהוא רואה כעת "בין אם זה משהו דורי או שהטכנולוגיה מאפשרת את זה", הוא אנשי קריאייטיב מובילים שבוחרים לעשות עבודות פרילנס או מחפשים עבודה מחוץ לסוכנויות.

"איך למשוך אנשים מאוד מוכשרים"

עם זאת, מרבית החברות אומרות שסוכנויות הפרסום ימשיכו לשחק תפקיד חשוב, בייחוד בקמפיינים בעלי פרופיל גבוה. מסעי הפרסום של אינטל בסופרבול ובמשחקים האולימפיים, למשל, נוצרו בשותפות עם סוכנויות פרסום, וגם הם מועמדים לפרסים בקאן.

העברת כל פעילות הפרסום לתוך החברה המפרסמת עצמה כרוכה בבעיות, לדברי בכירים בתעשייה ובסוכנויות. קשה לשכור ולשמר אנשי קריאייטיב צעירים ומוכשרים, בייחוד במקומות מרוחקים פיזית, שמהם פועלים רבים מהתאגידים הגדולים. קשה גם לשמור על שביעות-רצונם של עובדים כאלה באמצעות העסקתם בעבודה עבור מותג אחד בלבד. אנשים שיוצרים פרסומות אוהבים גיוון, ועבודה עבור לקוח אחד בלבד עלולה לגרום להם לתחושת מחנק.

חלק ניכר מהעבודה שמתחילים כעת לקוחות הפרסום לבצע בכוחות עצמם הוא עבודת ההפקה הדיגיטלית הזולה לצורך יצירת גרסאות שונות של פרסומות מקוונות עבור קהלים שונים, לדברי קייסי בורנט, מייסד בורנט קולקטיב, חברת ייעוץ שמתמחה בשוק הפרסום. עובדי קריאייטיב "רוצים לעבוד על קמפיינים גדולים", הוא אומר. "האתגרים הם אותם האתגרים. איך למשוך אנשים מאוד מוכשרים. איך לשמר את האנשים המוכשרים ואיך להבטיח שזה יהיה רענן ומעניין?".

אחוז הפרסומות זוכות הפרסים בפסטיבל קאן עומד על 3%, אך הסיכוי שצוות פנימי של תאגיד גדול יזכה בפרס עומד על 1.5%, לדברי תומס (אינטל כבר זכתה בעבר בפרס עבור פרסומת שיצרה בעצמה). "מה שזה אומר לנו כרגע הוא: כן, הם מפיקים יותר דברים ומציגים מספר גדול יותר של פרסומות בפסטיבל, אבל האם הפרסומות האלה ברמה שמגיעה לסטנדרט הזכייה בפרסים? הנתונים מצביעים על כך שלעת עתה הן לא". 

עוד כתבות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים