הורי הנווטת שנהרגה מבקשים למנוע פרסום ספר אודותיה

הסופר רזיאל ממט מבקש מביהמ"ש כי יאכוף על הוצאת "ידיעות ספרים" לשווק ולהפיץ ספר שכתב על נווטת חיל האוויר תמר אריאל ז"ל שנהרגה בסופה בנפאל, זאת לאחר שהוריה ביקשו מ"ידיעות ספרים" לעצור את הוצאת הספר

משפט / צלם: פוטוס טו גו
משפט / צלם: פוטוס טו גו

ענת וחנן אריאל, הוריה של נווטת חיל האוויר תמר אריאל ז"ל שנהרגה במפולת שלגים בנפאל, ביקשו מהוצאת הספרים "ידיעות ספרים" לעצור תהליך של הוצאת ספר אודות בתם, אותו כתב הסופר רזיאל ממט, שהיה (לטענת ממט) על סף שיווק והפצה.

כעת נדרש לסיפור הכואב בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אשר ייאלץ להכריע האם בקשת הורים שכולים למנוע הפצת ספר המספר את סיפורה של בתם - שגדלה בקיבוץ הדתי משואות יצחק והפכה להיות הנווטת הראשונה הדתייה בחיל האוויר, עד שסופה קטלנית הביאה למותה בגיל צעיר - גוברת על ההסכם שחתם ממט עם "ידיעות ספרים".

במסגרת המרצת פתיחה שהוגשה היום (ד') לבית המשפט, מבקש הסופר מבית המשפט סעד הצהרתי בלבד (תוך שהוא שומר על זכותו לתבוע פיצויים בעתיד), שיאכוף על "ידיעות ספרים" "לשווק ולהפיץ את כתב-היד שמסר לה המבקש בשם 'הנווטת' (שם זמני) כספר, בהתאם להסכם הוצאה לאור שנחתם בינה לבין המבקש".

בכל הנוגע להסכם צוין בתובענה כי טרם חתימת ההסכם בין הסופר להוצאה, ולבקשת מנכ"ל "ידיעות ספרים", חתמו הוריה של תמר ז"ל על אישור והסכמה להוצאתו לאור של הספר (אישור שעבר מספר נוסחים).

התביעה מגיעה בהמשך לפרסום בגלי צה"ל של מוריה אסרף, לפיו חודשיים לפני תאריך ההפצה המיועד "התחרטו" הוריה של תמר ז"ל וביקשו לגרוס את הספר.

בתביעה עצמה מפרסם ממט מסרונים בינו ובין הורי הנווטת, מהם ניתן ללמוד כי עד שלב מסוים היו ההורים בעד פרסומו של הספר ואף עודד זאת. יחד עם זאת, סיבותיהם שמורות עמם, ויש לחכות ולהמתין למוצא פיהם. מכל מקום, התובענה שהוגשה הוגשה נגד "ידיעות ספרים" ולא נגד ההורים (שהם משיבים פורמליים בלבד בהמרצה).

ההסבר שנתנו ההורים לממט בנובמבר 2017 הוא כי "כבר לאחר הקריאה הראשונה התרשמנו שאופן כתיבת הסיפור לא תואם את ציפיותינו. הערנו לך מספר פעמים, ואתה אמרת שניתן להוצאה, שהיא הגוף המקצועי לחוות דעה. הופתענו שהטיוטה ששלחת לנו אחרי עריכתה של עפרה חזרה ללא שינויים משמעותיים ועדיין לא עמדה בציפיות שלנו".

נוכח העובדה שהספר לא עמד בציפיותיהם של ההורים, ביקשו אלה לעצור את תהליך כתיבת הספר.

בהודעה מפברואר האחרון חזרו ההורים על עמדתם, הביעו צער על הפסקת כתיבת הספר והודו לסופר על "השעות, הימים, הלילות והחודשים הרבים שהשקעת בפרויקט הזה".

לפי המפורט בתובענה, לסופר (גם אם הוא לא תובע אותם כעת) נגרמו נזקים, וייגרמו לו בעתיד נזקים נוספים מכך שהספר מתעכב או לא יפורסם. על נזקים אלה הצביע הסופר במכתב ששלח, באמצעות עורך דינו אילן בומבך, ל"ידיעות ספרים" בטרם הגשת התובענה באמצעות בומבך.

בהקשר זה צוין בתביעה כי "מבדיקות ובירורים שערך המבקש, ניתן לקבוע כי הספר היה אמור להימכר ב-90,000 עותקים, מה שהיה גוזר תמלוגים עבורו, בהיקף של 679,928 שקל".

בנוסף טוען הסופר לנזק קשה שנגרם למוניטין הטובים שלו ולשמו הטוב, תוך שבמכתב העמיד את הפגיעה בעניין זה על כחצי מיליון שקל והוצאות נוספות המוערכות על-ידי ממט בכ-250 אלף שקל.

בסוף התביעה מדגיש הסופר כי "חלקים נרחבים בציבור הישראלי" מצפים מאוד להוצאתו לאור של הספר.