MTS | בלעדי

כישלון וקסיגו: מאקזיט של עד 20 מ' ד' למכירת חיסול

כשלוש שנים לאחר שחברת הטכנולוגיה MTS רכשה את הסטארט-אפ הישראלי Vexigo, מתבררים מימדי הכישלון

חיים מר/ צילום: תמר מצפי
חיים מר/ צילום: תמר מצפי

לפני כשלוש שנים רכשה חברת הטכנולוגיה MTS את הסטארט-אפ הישראלי וקסיגו (Vexigo), בעסקה שהייתה עשויה להגיע עד ל-20 מיליון דולר. בפועל, כפי שעולה מדוחות החברה, שולם לבעלי המניות של וקסיגו סכום נמוך בהרבה: כ-4 מיליון דולר במזומן ותמורה נוספת במניות. אך גם סכום זה גבוה הרבה יותר מהסכום שבו מוכרת כעת MTS את פעילות וקסיגו - 250 אלף דולר בלבד.

MTS  (מר טלמנג'מנט) שמוביל חיים מר, נסחרת כבר שנים ארוכות בנאסד"ק, והשווי הנוכחי שלה צנוע, כ-4 מיליון דולר, אחרי ירידה של 30% במחיר המניה בשנה האחרונה. החברה התמקדה בתחום פתרונות התוכנה לחברות תקשורת, ורכישת וקסיגו הכניסה אותה לתחום המוניטיזציה של תוכן עבור בעלי אתרים, כולל פרסום בווידאו.

עם זאת, גם לאחר הרכישה MTS התקשתה להתרומם וכך גם וקסיגו, וביום שלישי השבוע הודיעה החברה על מכירת נכסים של וקסיגו לידי צד שלישי, בעסקה שתגיע כאמור ל-250 אלף דולר בלבד: 100 אלף דולר כבר התקבלו ב-MTS, ועוד שני תשלומים של 75 אלף דולר כל אחד ישולמו לחברה תוך שלושה ושישה חודשים, בכפוף לעמידה במספר תנאים.

רכישת וקסיגו ב-2015 בוצעה כך ש-MTS שילמה לבעלי המניות של וקסיגו 3 מיליון דולר, והייתה אמורה לשלם עוד מיליון דולר בהמשך אותה שנה. תשלומים אלה התעכבו ונדחו ל-2016. בנוסף קיבלו אז בעלי המניות של וקסיגו 40% ממניות MTS, ששוויין עמד אז על כ-2.8 מיליון דולר. מדובר בארבעה בעלי מניות: צביקה פרידמן (לשעבר מנכ"ל אלווריון), דוד סוסן, וצמד מייסדי וקסיגו, קובי רם ועמית רשף.

וקסיגו לא עמדה ביעדים

הסכם הרכישה כלל גם תשלומים נוספים של עד 16 מיליון דולר בכפוף לעמידה בביצועים שנוגעים ל-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של וקסיגו. מדוחות MTS עולה כי וקסיגו לא עמדה ביעדים אלה, ובשנים 2015, 2016 ו-2017 היא לא העבירה אף דולר נוסף למוכרי וקסיגו.

ב-2015, זמן קצר לאחר האקזיט, התראיינו רם ורשף, מייסדי וקסיגו, חברי ילדות מראשל"צ, למוסף G של "גלובס". לשאלה מדוע לא חיכו לעסקה גדולה יותר, השיבו כי "באופן טבעי, ברור שעדיף לעשות יותר כסף מאשר פחות כסף, אבל יש גם המון שיקולים אחרים: אנחנו מסתכלים על מה אנחנו הולכים לעשות מחר. בסך הכול, העסקה הזו שונה למדי מרוב העסקאות המקובלות בענף ההיי-טק המקומי. יש פה חברה נסחרת, יש פה אחריות. חובת ההוכחה היא עלינו".

למרות האופטימיות בעת המכירה, הדברים לא התנהלו כמצופה. בתחילת 2018 וקסיגו צמצמה את השטח שהיא שוכרת בנס ציונה, על רקע פיטורים שבוצעו ב-2017 והקטינו את מצבת כוח האדם שלה. בסוף 2017 עבדו ב-MTS כולה (כולל וקסיגו) 65 איש, ירידה מ-93 שהיו שנה קודם לכן, כאשר כמעט כל הצמצום היה בישראל.

הכנסות וקסיגו צנחו ב-2017

MTS עדיין לא פרסמה את דוחות הרבעון הראשון של 2018. בסוף 2017 היו לחברה בקופה כ-2.4 מיליון דולר. באותה שנה היא רשמה הכנסות של 8.6 מיליון דולר, ירידה של 38.6% לעומת 2016. ההכנסות מתחום פרסום הווידאו (עסקי וקסיגו) התכווצו משמעותית ב-2017, מ-6.5 מיליון דולר ב-2016 ל-1.9 מיליון דולר, ובשורה התחתונה MTS רשמה הפסד נקי של 1.8 מיליון דולר, צמצום לעומת הפסד של 5.2 מיליון דולר ב-2016 - שבה MTS הכירה בירידת ערך מוניטין של 4.2 מיליון דולר שנוגעת גם לעסקי וקסיגו.

נכון לאפריל 2018, שניים מבעלי המניות לשעבר של וקסיגו, פרידמן וסוסן, החזיקו במצטבר ב-12.5% ממניות MTS, בשווי נוכחי של 524 אלף דולר. במקביל למכירת נכסי וקסיגו, MTS הודיעה גם על פרישתו של פרידמן מהדירקטוריון שלה. פרידמן מסר כי היה לו לעונג להיות חלק מהדירקטוריון. לדבריו, "נתקלנו באתגרים מרובים ואני מעריך את העבודה ושיתוף הפעולה עם כל חברי הדירקטוריון וההנהלה בטיפול באתגרים האלה, ובהובלת החברה קדימה". יו"ר MTS הוא חיים מר, שמחזיק ב-17.3% ממניות החברה.