דג שהוא בעצם GPS ורובוט שמשחק מחבואים: 5 חידושים מסין

בשנחאי נערכה החודש הגרסה הסינית של תערוכת הענק CES וחילקה פרסי חדשנות למוצרים מצטיינים – שמעידים עד כמה המדינה שמה דגש על בינה מלאכותית

תערוכת CES היא שם נרדף לעיר לאס וגאס. אלא שבשנים האחרונות מוקד החדשנות בתחום מוצרי הצריכה האלקטרוניים עובר לסין, ובמקביל זוכה גם המדינה - וכל אסיה - לתערוכת CES משלה. בתערוכה, שנערכה החודש בשנחאי, המבחר והכיסוי התקשורתי לא היו אינטנסיביים כמו במקור אבל עדיין הוצגו שם חידושים מאירי עיניים. הנה כמה דוגמאות למוצרים שזכו השנה ב"פרס החדשנות" של CES אסיה.

תרגום סינית בזמן אמת

סין היא מעצמה עסקית, ששלוחותיה הכלכליות נמצאות בכל מקום בעולם, אבל השפה הסינית עדיין מהווה מחסום תקשורת - במיוחד למטיילים ואנשי עסקים במדינה. פתרון לבעיה מתחילים להציע כיום "מתורגמני כיס" מבוססי בינה מלאכותית, היכולים יכולת לזהות שפה מדוברת ולתרגם אותה בזמן אמת לשפה אחרת.

אחד המוצרים הראשונים בשוק הוא של iFlytek הסינית. זהו מכשיר כיס בגודל 15X9 סנטימטרים, שכולל מעבד בתוכו רמקול, מיקרופון רגיש, יחידת עיבוד מתקדמת וסוללה נטענת שמאפשרת להפעילו 3-5 שעות ברציפות. הוא מסוגל לתרגם מיידית דיבור מאנגלית לסינית ולהיפך, ואפילו פסי קול מסדרות טלוויזיה בשתי השפות. בנוסף מספק המכשיר דיווחים קוליים על מזג האוויר ואטרקציות לתיירים במדינות שונות. המכשיר נמכר בעלי אקספרס ועולה 213 דולר לפני משלוח.

רובוט בינה מלאכותית לילדים

סין נמצאת בעיצומה של קדחת בינה מלאכותית, שכוללת השקעות ממשלתיות ועסקיות אדירות בתחום הזה, ולתערוכה נוספה השנה קטגוריה שלמה של מוצרי AI. חלקם מיועדים אפילו לילדים ודוגמה בולטת הוא הרובוט MoonBot של Morpx - סטארט-אפ שהחל בעמק הסיליקון והפך לחברת צעצועים סינית.

בבסיס המוצר נמצא שבב ראיית מכונה ומצלמה בעלת עדשה בודדת, שמשמשים בתור החושים והמוח של הרובוט. את השבב ניתן לתכנת אלחוטית באמצעות רכיב בלוטות' שמקושר לאפליקציה כדי לזהות אנשים, פנים מוגדרות מראש, עצמים נעים וכדומה. שאר הרכיבים מגיעים בפורמט ערכה (קיט) שניתנת להרכבה בצורות שונות, למשל לשים את הרובוט על גלגלים.

לרובוט יש רמקול לצורך תקשורת עם הסביבה וכמה מצבי פעולה מתוכנתים מראש, כמו מצב "קבלת פנים" שמזהה אדם ספציפי ומברך אותו בשמו, מצב מוזיקלי ועוד. ניתן לתכנת אותו גם לשמש בתור בייביסיטר או מערכת שמירה. המחיר טרם פורסם.

עוד "רובוט חברתי", שזכה בפרס בתערוכה, לוקח את הטכנולוגיה לממדים גדולים הרבה יותר. הרובוט המכונה Danovo, מבית Ovo טכנולוגיות, מעוצב כמו ביצה גדולה, מתנשא לגובה 88 סנטימטרים ושוקל כעשרה קילו.

Danovo מצויד במערכת תנועה עצמאית עם חומרה ותוכנה דומים לאלה של שואבי אבק רובוטיים והוא מתוכנת ללמוד את סביבתו, לנווט ולתכנן אסטרטגיות תנועה בחדר מבלי להיתקל בעצמים נייחים או נעים. הוא מצויד ברמקול ובראיית מכונה לצורך אינטראקציה עם בני אדם ובעלי חיים שאותם הוא מזהה - עם זיכרון לעד 100 פנים - ומתוכנת לשחק משחקים עם הילדים, כמו מחבואים. במקביל הוא מתוכנת לספר סיפורים ובדיחות ומצויד במקרן מובנה לסרטים ואנימציה, עם יכולת הקרנה על הרצפה או על הקירות בתגובה לפקודות קוליות.

בשלב הראשון מיועד הדגם בעיקר לגני ילדים, אולם החברה מתכוונת להשיק בהמשך השנה גם דגם "משפחתי". המחיר טרם פורסם.

רחפן תת-מימי שמצלם ב-4K

לא מעט חברות סיניות גילו בשנים האחרונות את היתרונות של אתרי גיוס ההמונים, בעיקר לאור העובדה שהגיוס מתבצע בדולרים, שכוח הקנייה שלהם משמעותי מאוד בסין. דוגמה אחת היא החברה הסינית Robosea שפיתחה רחפן תת-מימי, או דג ביוני אם תרצו. היא סיימה קמפיין מוצלח בקיקסטארטר שבו גייסה יותר מ-200 אלף דולר, ומייצרת כיום את המוצר תחת השם BIKI .

המוצר מעוצב כמו דג ומונע על ידי תנועות זנב אלקטרו-מכאניות במהירות של עד 2 קמ"ש. הוא מסוגל לצלול לעומק של כ-60 מטר במים מתוקים או מלוחים, ולנווט את דרכו באמצעות מנגנון אוטומטי לזיהוי מכשולים, תכנות אופטימלי של מסלול התנועה, שליטה אלחוטית וחיישן GPS ששולח את המיקום לטלפון הנייד לצורך איתור הרובוט או החזרתו לבסיס היעד.

הייעוד המרכזי של הרובוט הוא צילום תת-מימי בסטילס ובווידאו באמצעות מצלמת 4K מיוצבת עם עדשה רחבה, כאשר ניתן לצפות במראה הנשקף מהמצלמה בזמן אמת באמצעות WiFi (כל עוד המפעיל במרחק של עד 25 מטר). הסוללה הנטענת מספקת זמן פעולה של 90 עד 120 דקות. ערכה שכוללת את הרובוט ושלט רחוק ייעודי עולה כ-550 דולר.

מנעול חכם, אבל ממש חכם

מנעול הדלת החדש מבית igloohome הדרום קוריאנית לוקח את הז'אנר של מנעולים חכמים צעד קדימה. הוא כולל שלוש שיטות פתיחה ונעילה לבחירה: הקלדת קוד אישי על המקלדת; פתיחה אלחוטית באמצעות אפליקציה מוגנת בסמארטפון; או שימוש בכרטיס פיזי שנכנס לחריץ במנעול לצורך כניסה אופליין, אם הרשת אינה עובדת או נמצאת תחת איום האקרים.

אפליקציה עם חיבור בלוטות' מהסמארטפון למנעול מאפשרת לבעלי הבית לתכנת הרשאות כניסה אליו גם כאשר הם אינם נמצאים בו - כמו הענקת כניסה לאנשי תחזוקה, כוחות ביטחון וכדומה - וגם ליצור "קודי פתיחה" חד פעמיים, שאותם ניתן לשלוח למבקרים המורשים באמצעות האפליקציה. בעלי הבית יכולים גם לצפות ב"יומן כניסות" באפליקציה, שמתעד כל כניסה לבית ומזהה את הנכנס על פי הקוד. היומן שולח גם התרעות לטלפון של בעלי הבית.

עוד שכבות אבטחה הן נעילת ביטחון אוטומטית לחמש דקות אם מנסים להקליד קוד שגוי חמש פעמים, מנגנון אזעקה פנימי במקרה של ניסיון פריצה פיזית, הגנה מפני קפיצות זרם, פתיחה אוטומטית של הדלת במקרה של שריפה (בסיוע חיישן טמפרטורה) ואפשרות לאספקת כוח חיצונית לצורך פתיחת הדלת אם הסוללה הפנימית נחלשת. המערכת מיועדת לדלתות בעובי של 4-6 סנטימטרים, וכבר נמכרת באמזון ב-400 דולר לפני משלוח.