בנוסף לקיצור שבוע העבודה: שכר המינימום יעלה ל-29.12 שקל

קיצור שבוע העבודה העלה בפועל את שכר המינימום השעתי, אך למשרד העבודה והרווחה תהיה בעיה לאכוף זאת מבלי להעביר את העלאת השכר בחקיקה

חיים כץ / צילום: שלומי יוסף
חיים כץ / צילום: שלומי יוסף

שר העבודה והרווחה חיים כץ מקדם חקיקה לתיקון חוק שכר מינימום כדי שהוא יעודכן באופן רשמי ל-29.12 שקל. קיצור שבוע העבודה מ-43 ל-42 שעות הוביל לכך שהלכה למעשה השכר השעתי עודכן למעלה ל-28.49 שקל, אך כדי לאכוף את זה יש צורך בעדכון רשמי באמצעות חקיקה. שכר המינימום החודשי לא ישתנה ויעמוד על 5,300 שקל.

קיצור שבוע העבודה נכנס לתוקף בתחילת אפריל לאחר הסכמות בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שיזם את הקיצור, לבין יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש. השניים חתמו על הסכם קיבוצי לפני כשנה, שאומץ גם על ידי משרד האוצר.

לפי משרד העבודה והרווחה, ללא תיקון חוק שכר המינימום, מנהל ההסדרה והאכיפה לא יוכל להגן על זכויות העובד על פי הערך השעתי החדש וקיים חשש לפגיעה בעובדים ברכיבי המשכורת הכוללים שעות עבודה, שעות נוספות, חוק חופשה שנתית וחוק שעות עבודה ומנוחה.

כץ ציין כי עדכון ערך השעה מוסיף לכל עובד בממוצע 150 שקל, אם ימשיך לעבוד 186 שעות בחודש ויקבל תגמול על 4 שעות נוספות. השר הוסיף כי צריך "למצוא פתרונות להשלכות של העלאת השכר על המעסיקים בהם משרדי הממשלה שיצטרכו להקצות תקציבים נוספים לעובדים השעתיים".

קיצור שבוע העבודה הוא דגל שמניף ניסנקורן, והמטרה שלו היא לקצר את שעות העבודה ל-40 בשבוע. זאת דרך נוספת של ניסנקורן להעלות את שכר המינימום השעתי, שעלה 4 פעמים בשלוש השנים האחרונות. הפעם האחרונה היתה בתחילת דצמבר, אז התעדכן שכר המינימום החודשי מ-5,000 ל-5,300 שקל.